fredag 18 mars 2022

Åter i verkligheten, fastkörd och mot våren

 En vinter som har varit omvälvande både klimat! plusgrader till minusgrader blåst och snöstorm så har varit både upp ned som hela världen är nu! inte så mycket till vinter här i mina breddgrader det kallast perioden var redan i november med minus 20, lite höststormar och en snöstorm med mycket snö avslutade februari, Men någon väderrapport för vintern skulle detta inte bli!

Åter i verkligheten ja! under 3 månader har jag levt samboliv med min Maria som äntligen kunde resa till Sverige efter ett väldigt långt pandemi stopp för våran relation i verkliga livet, så vi har hunnit med att fira jul och nyår och skaffat en lägenhet som vi hittat i hop och inrett själva så det känns som vårat gemensamma hem nu, Så var händelserika 3 månader och flyttade gjorde vi med bil och/fot men till slut så var allt på plats och vi stortrivs i det nya hemmet.

Men 3 månader går fort och nu är Maria åter i Lima Peru i sommarsolen, Vi har börjat med en ansökan till migrationsverket! dålig tajming med att ansöka samtidigt som ett krig utbröt men vi hoppas kunna få till att maria ska kunna bo och arbeta hör i Sverige och vi ska kunna leva ett normalt sambo liv och inte särbo med hela världen som avstånd.

Shl hockey och proppmätt på julbord har vi hunnit med! Maria visste inte vad ishockey var. Så vi passade på att uppleva en SHL match live och det är inte ofta jag sett det heller så en kombinerad turistresa! på 4 mil med tåg till Örebro, blev det i ett regnigt julpyntat Örebro slotts spaning och elitserie hockey en skön helg och anpassning av tidsskillnad mellan Peru och Sverige matchen förlorade Örebro men var en upplevelse i en fullsatt ishall 

Julbord det brukar ju vara att frossa i julskinka och julkorv och diverse sill sorter. En peruansk restaurang finnes det i Stockholm och där serverades det julbuffe/julbord. Och jag gjorde misstaget att säga till Maria när vi hade ätit förrätten som var något smått och traditionellt som äts i Peru att kanske vi måste avsluta kvällen på Mcdonalds  det skulle jag inte sagt 2 timmar senare och 5 rätter mer var jag mer proppmätt än någonsin! musikunderhållning avslutade en härlig peruansk afton i huvudstaden.

Fastkörd och dyngtrött ja det blev jag i slutet av februari efter ett dygns ihållande snöfall och blåst så blev det en spännande tidningsrunda i drivsnö! när jag nästan hade kört hela mitt arbetspass så blev jag nog lite övermodig och blåste på rätt in i en stora snödriva och med alla 4 hjulen i luften så blev det ett digert arbete att gräva loss bilen inte ofta jag har varit så trött i hela kroppen. Och ledsamt är att bilar som passerar och ser en person fastkörd och gräver för glatta livet inte ens kan stanna och kolla läget! men till slut var jag loss och då kom traktorn! bättre sent än aldrig!

Tur var att jag hade 10 dagars semester efter det äventyret, Men tyvärr blev det inget Rally Sweden  detta år det får vi ta nästa år då det blev en succe för den nya orten och tävlingsplatsen Umeå.

Inställt och missat flyg gjorde så att Maria fick 2 extra dagar här i Sverige, I pandemins fotspår är det inte alltid lätt att hålla reda på alla papper som måste visas upp eller fyllas i, När vi stod i incheckning och helt hade missat ett hälsodeklarationsblankett som krävdes för att passera in i Peru blev det en desperat och stressad situation så det blev bara att säga hejdå till det flyget! nu resa bokades till dagen efter kostnadsfritt! och det saknande pappret fylldes enkelt i framför datorn och resan kunde genomföras av Maria   

Det var lite av en händelserik vinter och kommer mera bloggar framöver hoppas jag, önskar er alla en trevlig och god trevlig helg, ta hand om er alla 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar