tisdag 18 juni 2019

Gästabud i Nyköping! Start var mål och högt tempo i Rally SM

Nyköpings gästabud ja det är nog något historiskt!! och historia var det sedan sist! då det var drygt 30 år sedan det kördes Rally SM i nyköping!! Sommar och sol då är det mer enkelt att vara ute på rally! inga snövallar eller skoteroveraller som är i vägen eller förfrusna fötter!! någon solkräm tog jag inte med! nära jag lämndae Arboga vid lunchtid! så var det 20 grader! och när jag anlände till Nyköping så var det 25 grader! söderut! Ja men inte så långt men det kändes att det var varmt! först anhalt cirkel k! och inga kartor! njae men inga rallykartor i alla fall det har den andra macken sa expediten i kassan!! ok! mitt lokla kännedom i Nyköping är lika med noll!

Ny plan jag visste var första sträckan skulle gå!!! så om jag inte hittar på något program så får jag åka på turistkartan och hoppas på att det går fint! jag tråcklade mig in i Nyköping igen Slott! och studenter fann jag i massor! och när jag hade gett upp för 3 gången och var på väg mot SS1!! så fick jag se flaggor och något som liknade en serviceplats!! och ja det var rally hq så jag fann en parkering men ingen automat! tur att ingen parkeringsvakt fann min bil!!

En liten promenad och in i foajen! på hotellet som var centralpunkt! och ingen swish fungerar! på min tlfn! jo jag kan ta imot pengar men inte betala!! det är nog hälsosamt!! men pappers pengar fungerade så jag fick ett! mot 150 kr och det betalar jag gärna! men sedan räcker det med en liten parkeringavgift! ingen entre! tack . 150 + 50 kr helt perfekt för den som vill titta och för arrangörer som nog får in en slant på det!!

Karta! och tur var det att jag fick tag på den! min reseverplan var totalt fel!!! det jag hade luskat fram! var första SS på lördagen! så om jag hade åkt dit på fredagen! så hade jag blivit väldigt ensam i den rallyskogen!! men nu hade jag karta och som alltid! läser jag fel! jag har varit orienterare! i drygt 40 år men fel kan det bli! det jag trodde var mål var starten!! men först skulle jag dit! upp på motorvägen och läsa karta när jag kör! kanske lika förbjudet som att prata i tlfn när man kör! och sedan var det stopp! och totalstopp var det! så något annat än tvärnit var inte att tänka på! men med någon tiondels centimeter så fick jag stopp på bilen inna jag gjort bakdelen kortare på framförvarande bil!! men jag läste ju kartan! bilparkering på europavägen är inget bra! men det var bilkön!!.

När jag närmade mig målet och en fin parkering så stannade jag och läste mer noga! och det var starten! så jag vände och parkerade! är alltid bra att befinna sig i början på SS1 så kommer alla med på bild! solsken och en fin sommarhage utan kor , gott om tid för rekognosering är bra och det började med att svänga och svänga! så gällde nog att vara pigg och alert! för förare och kartläsare! och inte dåsig efter middagen! så då kunde det nog blivit trubbel direkt!!.

Som alltid så är devisen kanske nästa sväng! och jag spatserade och träffade personer här och där! alltid lika glatt och trevligt och alla på span efter någon Dygnsväng! nu var ju inte dyngsväng med och körde! men någon häftigt sväng var alla på jakt efter och senast sträckan kördes! då häde det och det iden och den svängen! men nu var det ny tävling nya förutsättningar! och ett tlfn samtal till min syster!! och Roger kartläsare/codriver! gav ett rakt svar! målet och slutet! och det var ju dit jag var på väg men jag trodde det var starten! men att gå 7 kilometer och sedan 7 kilomter tillbaka! njae!!, så fick bli en sväng där jag var och många andra hade parkerart sina ryggsäckar och stolar och en finsk bil! kanske ingen finsk bil men personerna var från finland! och inbitna rallyfans som tar sig över Österjön och ser rally sm! samtidigt som ralli SM är i finland med!!.

Efter att samtalat med kollega Gerorgsson från Ludvika så fotograferade vi i olika svängar! och den action som blev var inte i min sväng utan bakom ryggen!! där Andervang körde ner masonitskivor och sista bilen rullade! det såg jag men tyvärr blev det inte med på kameran! men fina bilder blev det och jag bytte kurva till sträckan övergick till att vara SS2 och en och annan bresladd blev det på andra varvet med! en del har nog taktikten att det måste gå att köra fortare! efter att man har åkt en gång förut! och för dem flesta höll nog det, men det var väldigt nära för några där jag stod så det blev lite action på SS 2 med!.

Och det började mörkna i den ljusa sommarnatten! sent hade det blivit och jag hade minst en halvtimme promenad till bilen! bra med kondition! den är inte som den var för ca 15 år sedan! och tiden den var sen! och med tanke på att jag ca 15 mil bort skulle börja jobba klockan 2 på natten!! då hade jag redan kastat bort tanken på att efter jobbet åka direkt till SS3 så fick bli bara fredags etappen! men det var gott nog, och kan konstatera att tempot på SM tävlingarna är högt och gott med action och alltid lika trevligt träffa på alla likasinnande i skogen. klockan 00,45 så parkerade jag hemma och hann sova 1 timme innan jobbet! men något mer rally under helgen blev det inte för mig!

Tack för showen i rallyskogen och tack för ett fint arrangemang, och ses i någon dyngsväng snart igen, ha det gott i solen åskan och regnet!!


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar