måndag 29 juli 2019

Flygresa bokad! Nytt pass uthämtat och lite närmare semester!!

Då var äntligen flygresan bokad! och inte alltid är det enkelt i flygdjungeln och med olika flygbolag och regler hit och dit så gäller att läsa efter och tänka efter före! innan man trycker på enter knappen och att resan bokad och klar!!

Ett alternativ var att flyga Arlanda/Amsterdam/Lima och är nog den bästa och kortaste rutten! Men en flygtid nonstop mellan Amsterdam och lima på 12,30!! gör att det gör onte i mina långa ben redan innan resan har startas! så fick bli en alternativ rutt! och gör mig inget att landa lite här och där och utforska flygplatser och framför allt sträcka på benen!.

Amsterdam!via Atalanta till lima Peru Blir min flyggrutt, och då behöver man ha ett transfer visa för USA som man enkelt ansöker själv för en relativt billig peng men gäller endast transit, vissa websidor skriver att dom kan hjälpa till! men då tar dom sig en extra slant för att göra ditt jobb Rätt sida!, nya flygplatser blir det för min del och är rätt skönt att strosa runt och ta en fika och ladda för nästa del av resan.

Passet var utgånget! tänk vad 5 år går fort för jag tycker inte det var länge sedan jag förnyade mitt pass! och passet blev gjort och jag fick svar att vi skicka SMS efter 5 arbetsdagar! och idag hade det gått! 11 arbetdagar och inget SMS och inget pass, så jag tog med mig min copilot min far så han fick ut och se sig lite omkring och i dag var tempraturen inte lika het! passet skulle hämtas vid polisen i köping!! och där var det fullt!.

En halvtimme då blev det en till person i luckan när det var knökfullt! borde gå att bemanna när det är mycket folk! men men till min lycka så fanns mitt pass och var utfärdat den 16! så för 13 dagar sedan!! och jag väntar fortfarande på SMS!! men nu kan jag flyga och fara i 5 år till!

När resan är bokad då känns det som semestern kom närmare! och det är på gång, och skönt ska det bli att ta sig över världshaven till Peru igen, och kanske det blir något äventyr i dom Peruanska bergen igen! Anderna är mäktigt att se och då känns det som att Sverige är platt! och när man är uppe på över 4500 meter ja då behövs det nästan syrgas!! inga intervall pass blir det där i alla fall! gäller att hushålla på luften, men enorma vyer och vackert är det när man har tagit sig upp på ett eller annat sätt! en tågresa lockar till Huancayo! men ser lite rackligt ut med rälsen på bergsväggarna och en del meter ner till botten av diket!!.

Svalare väder är det på gång och kanske det är skönt för har varit hett! men 4 dagrs värmebölja och man är rätt sliten och seg!! förra året var det drygt 3 månaders värme bölja!! jajaja vädret är man aldrig nöjd med! snart är det lunch och kanske en tur med kameran blir det!! ha det gott ni alal och ta hand om er och era nära och kära, lite hisnande bilder från Peru resor jag gjort tidigare







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar