tisdag 13 februari 2024

26 år sedan då familjen Pettersson tog steget in i den stora rallyvärlden, hej sa Mäkinen och rulltårta på vassjön

 Tiden går och åren flyger fram, 1998 ska jag minnas tillbaka till, en del minnen är glasklara och en del falnar bort, Svenska rallyt hette då våran VM tävling i rally, jag tror många som kör rally har drömmen om att någon gång kunna köra den största tävling vi har i rally Sverige den svenska VM deltävlingen .

 Sedan jag i mitten av 1980 talet såg svenska rallyt första gången bestämde jag mig att jag ska! vara med här i denna häftiga tävling att se namnet i startlistan tillsammans med världsessen, nu var det ju mycket långt ner i listan men hur som haver så var det i samma tävling med långt i från samma förutsättningar men en mycket stor dröm som gick i uppfyllelse.

Familjen Pettersson på stort äventyr kan man lugnt säga, Mycket förberedelser blev det mycket regler och förordningar för att överhuvudtaget ta sig till start och genom besiktningen och det vi gav oss på var den riktiga versionen av svenska rallyt 3 dagars körning 19  sträckor 50 mil special , så vi var på besök i den stora rally världen men ändock så långt i från i alla fall.

En sliten Opel Corsa hade fått en ny kaross och med mycket hjälp och mycket eget slit i garaget så blev den klar och fungerande i tid före det stora äventyret, Någon vecka före tävlingen kördes en lång testkörning mitt i natten mitt i skogen och bilen den fungerade mycket bra, Så nu var det bara och tuta och köra i Värmlands och dala skogarna.

Teamet blev utökat från att oftast bara vara familjemedlemmar till att vara 8 st personer med tävlingsbil servicebuss och servicebil så var det mycket med allt, Logistiken skulle fungera allt skulle med för att kunna ta sig igenom detta äventyr på bästa sätt, ca 20 + däck reservdelar mat kläder och allt vad som nu behövs för att skapa för oss ett blåbärs team bästa förutsättningar i den stora rallycirkusen.

Svenska rallyt började redan helgen före då jag och min nu bortgångne far, Tog oss an träningen som kördes under ca 5 dar tror jag, Körde igenom sträckor under lördag/söndag och då var det inga gps eller hastighets mätare checkningar , så vårat tränings vapen en Nissan micra med standard dubbdäck  fick gå så mycket den orkade och var så nära fullfarts åka man kan komma ändå åkte alla om oss! 

Utlämning av noter och annat material var i Faluns stadshus om jag inte missminner mig och i trappen så mötte vi Tommi Mäkinen när vi var full lastade med noter och nummer lappar så han hejade glatt och kanske han såg oss som kollegor! nåja! men men vi var ju i alla fall i samma startlista 

Första sträcka som min far och jag skulle reka blev Jutbo i de djupa Dalaskogarna 47 kilometer lång! längre än vad ett Dm rally är, Så vi blev varse direkt att detta var något annat än vad vi vana vid, vi planerade så vi skulle hålla oss undan världskändisarna och körde i sträckorna i ensamt majestät 

En publiksträcka på Lugnet skidstadion ingick och där var det spolad skridskois! och vi bröt! tränings rundan efter blivit puttade i var och varannan kurva, Våra svensson däck var inte lämpade där!, Söndagen då blev det att ställa in sig i rallykön, 

Den berömda Sågen sträckan kördes i ett för en Nissan Micra våldsamt högt tempo och codrivern manade mig håll dig på vägen! det blev en snurr och omkörda blev vi och jag tänkte hur f..n fort ska dom köra på tävling när farten är så hög på träning!.

Efter en mycket givande helg i de Svenska rally skogarna gav vi oss hem för att göra de sista förberedelserna inför den stora utmaningen, Bilar och buss packades, mat köptes in så alla skulle hålla sig mätta under tävlingen , lokala tidningar gjorde reportage och vi var beredda för tävling och en och annan fjäril fanns i maggropen 

Onsdag kväll och vi tog oss en liten nätt resa till Karlstad jag min far och syster Lena, Anmälan och check av alla pappers exercis en nätt liten cirkus det med, en miss i protokollet eller kanske de tog oss för ett världsteam när vi fick ca 15 väskor med rally material!!.

 i Anmälnings kön stod en pratglad Fabricia Pons glatt språkande med chaufför Piero Liatti i Subaru teamet, bakom hade vi Marcus Grönholm och jag funderade om detta verkligen var en bra ide kändes lite skillnad mot att anmäla sig till knäckebrödsrundan i någon lokal tävling, Men men bara le och vara glad nu skulle Svenska rallyt köras!.

Hem från Karlstad och sova för att sedan åka tillbaka igen på följande morgon då med tävlingsbil och servicebil bussen kom senare på kvällen, Besiktning och det tog tvärstopp! en fransk besiktning man sa att bilen inte platsade! och allt var fel!. 

Men min far visade upp den digra besiktnings pärmen med papper på allt då blev fransmannen nöjd och vi kunde fortsätta längre in i hallen! där stod ett par kända norska bröder! så en fjäder i hatten jag och min far gjorde VM Debut tillsammans med bröderna Solberg som också debuterade i denna upplaga av rally Sweden , 

Stopp blev det igen och en anmärkning blev det! någon timme senare efter att en verkstadsägare mycket snällt upplåtit en plats för att svetsa och meka så hade min morbror fixat bilen och efter uppvisande av lagning så var vi inne i tävlingen godkända och klara bara det var ett stort äventyr!.

Malta ej ÖN! utan en värmländsk rally metropol där skulle vi köra SS1 en lagom start på ca 1 mil och utan problem så kom vi igång och i mål på ss 1, däcken var dock ej till belåtenhet och vi måste ha nya däck så fort som möjligt, 3 mil till på dessa och snurrade gjorde vi men till målet  kom vi och andra däck på servicen blev det och bilen blev som ny

Colins Crest där har vi nog rekord i att hoppa kortast! farsan skrek Colins krön och jag bromsade och vi flög ca 1 och halvmeter men vi var på vägen och det var ju huvudsaken, Svettiga och glada efter ännu en lång sträcka körd, Nu var det bara någon kilometer på Vassjön innan service igen så jag var nog inte tillräckligt koncentrerad när vi dundrade in i sväng på tok för fort och blev något, några varv på taket! inte riktigt rätt tävling att rulla på.

Vi blev till slut rullade tillbaka på hjul och upplyfta på vägen! rutan trasig och diverse oljud och en bil i inte helt nyskick kom vi in på service, besiktnings män synade bilen och var fel på det och det andra, lena jagade ruta och fick en svart sopsäck! lena kommenterade är framrutan som är trasig! till slut så kom vi ut från service, tack för hjälpen till alla inblandade 

Regn och vinter och trasig framruta med imma gjorde inte förutsättningarna  för ss 5 så bra, trots service förbud! kanske preskriberat nu så så tog vi hjälp av servisbussen och fixade godkänd syn för besättningen, sena var vi också så vi var nog redan där uteslutna ur tävlingen, men skam den som ger sig vi startade Mangen sträckan ännu en långkörare , tyvärr så stannade bilen med el problem orsakade av den tidigare rullningen  

Det stora äventyret slutade tyvärr i förtid mitt i den djupa värmlandskogen i beckmörker , vi lämnade bilen och promenerade mot målet kilometer bort, publik fanns det kvar och några förbarmade sig över oss och skjutsade oss till målet där vi var efterlysta av tävlingsledningen så tävlingen var definitivt över.

Besvikna var vi alla men vi hade tagit oss så långt som nästan en etapp på ett VM rally det är en merit i sig för ett litet förstärkt  familje team och kommer så länge som jag lever vara ett minne för livet.

Nu är årets Rally Sweden Vecka igång denna gång är vi inte på plats utan får följa via tv och sociala medier denna mycket häftiga tävling, Önskar er alla en trevlig dag i snöfallet ta hand om er och njut av livet 









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar