onsdag 7 februari 2024

Fartfylld vinterpokal i strålande sol och takdropp , Rally SM fortsatte i Sandviken, Mat ,mingel och isgata

 


Temperaturen var hög och solen den sken, mycket snabba rallyvägar hade letats fram när Rally SM fortsatte med deltävling 2 som arrangerades av Sandvikens motor klubb vana Sm arrangörer som tillsammans med närliggande motorklubbar stod för en mycket fin tävling, Vädret vet jag ej om dom kunde påverka men det var åtskilligt mycket varmare och skönare än det var i de djupa hälsinge skogarna för 2 veckor sedan.

Fredag prick på klockan 12 så åkte vi från Arboga jag hade tagit sovmorgon och maria gjort sin skoldag, En lång ledig helg för mig men inte riktigt någon vilohelg men ger mycket energi och att komma ut på något som man tycker om och brinner för, Resan gick norrut och inte var det halt men nu var det plask från vägen så torkare fick gå varma och spolarvätskan den gick åt i rasande takt! som ej var fallet när vi åkte till Hudiksvall i 25 minus! stora svängningar är det i temperaturen denna vinter

Resan går bättre efter vi passerat det eviga vägbygget mellan Köping och Västerås och genom Västerås rusnings hem trafik på fredagen! , Uppåt moffa! land (Robert Johansson ) Kom vi i fatt Rallykön och den bestod av en bil Hugo Carlbergs röda vassa  Volvo, Maria tyckte jag körde för sakta! när en släpkärra låg framför! men med massa kameror och samhällen att passera  så körde jag lugnt och fint jag hade ju semester så ingen brådska.

Framme i Sandviken så körde jag på minnesbanken och ej gps jag bodde på hotell i Sandviken när Sm finalen kördes år 2020 så smidigt och fint fanns vi snart på parkeringen och isgata var det mycket töande hade gett fin skridskois överallt tur att Maria hade lånat min mors dubbskor med lagligt utstick.

Vid inchecking eller rättare sagt när vi kom fram till hotellet så var det inget nytt hotell utan det vara bara ett namnbyte så där hade jag bott förut och stadshotellet hade nu fått ett mer modernt namn, Inte bara rally var det i staden det var fotbolls eller om det nu var bandy cup, fullbokat var det som skulle visa sig väldigt tydligt till middagen senare på kvällen .

Sen lunch blev det och maten den åts upp av oss då mycket hungriga personerna men var bara den ena parten som var riktigt nöjd med smaken på maten, Som alltid ibland så finner man riktigt god mat eller ibland blir det lite nitlott, Bordsgrannar i den för helgen rallytäta staden var herrar kronberg och Gustavsson som hade rekat sträckor hela dagen skulle minsann ta den röd svarta Mitsubishin till målet på lördagen.

Efter lunchen skulle det hämtas ut material och anmäla närvaro oss lokala presschefen; det gick mycket bra när vi till slut hittade rätt, Längst ner och längst in i folkets hus alla labyrinter och lokaler fann vi det vi letade efter , Utrustade med karta och det vi behövde för helgen så begav vi oss för tillbaka till hotellet, 

Fick en fråga under lördagen om jag var ackrediterad fotograf för att slippa parkeringsavgift på 30 kr! Om personer förstod hu Djä.. mycket tid och energi vi lägger på detta med att fotografera och hjälpa alla aktiva att synas! men vissa personer tror tydligen vi bara åker runt och glassar gratis! mycket oförskämt men jag lyckades le och hålla tungan i styr och sa inget! dumt

Mot besiktning service och järbo by nigth, Mingel och vimmel där träffar man många trevliga personer i hotell korridoren så mötte vi en laddad Jonas Åkesson som skulle undvika de mjuka snövallarna! och hålla högt tempo , lycka till sa jag och fortsatte mot en kopp kaffe innan vi skulle ut i mörkret, Utanför hotell entren så mötte vi rally radions Sebbe, Som var på väg mot möte och vi alla som har en uppgift under en rally SM helg har det fullt upp och så ska det vara 

Alltid är det mycket trevlig att träffa på personer med samma intresse och många trevliga samtal blir det, Nu åkte vi till service plats men med mörker och inget bra väder så åkte vi snabbt vidare mor Järbo där tävlingsområdet fanns och tävlingstätt i de skogarna då Gästrike kannan kördes helgen före 

Sträcka 1 och i början är mitt mantra som fotograf jag gör mitt bästa för att få med alla på bild och jag tror jag lyckades denna gång, Jag kände igen mig från 2023 års tävling i järbo där nu starten var så fotograferade jag förra året, 

Vi körde några km på sträckan och hittade en passage som lämpade sig för fotografering på de mycket snabba vägarna, nu var vi mitt i skogen och var bäst att memorera hur vi nu skulle hitta på morgonen den lilla skogsvägen som troligtvis bara var plogad för detta ändamål att vara tillfartsväg , Fotografera pilar och husnummer var till stor hjälp i rusnings trafiken på morgonen och i den långa rallykön så var det enbart vi som körde in på den vägen mot sträckan .

Åter till hotellet och utlovad kvällsmål som ingick i hotell avgiften, Då hotellets restaurang var under renovering så var all mat utlokaliserad till grannen o learys , Fullbokat hotell och fullt på o learys ja då är det fullt och högljutt, Våran vinstlott vi hade inte bokat bord så vi fick ett bord i hotell foajen där kunde vi inte beställa öl, 

Men det var en ljudnivå som var mycket pratbar i , ett par som hade bokat bord kom till oss och sa ni hade tur att få sitta där vi satt och där kunde vi njuta av mat och prata en timme tog det innan maten var serverad men om man väntar på något gott så...  tyvärr missade vi det mesta av bäst i test men men mätta och belåtna så kunde vi ta en relativt tidig natt 

Frukost klockan 6,30 var för sent, Men när jag gick till bilen med stor del av packningen som så alltid det mesta inte är använt! så var det redan kö till frukosten och Ja! den öppnade klockan 6 så vi tjänade en halvtimme , Många god morgon blir det under en sittning på en rallyfrukost många laddade personer åt en stadig frukost, Jag och andra saknade den obligatoriska hotellfrukost pannkakan.

På klädning det kändes som ljummet med tanken på de 29 minus det hade varit 2 veckor före, Inga frusna fingrar eller tår denna gång och kamerorna fungerade bra och någorlunda ok bilder blev det för lite fart och action blev det men nya tag till våren då det är lättare att hitta bra platser i skogen då det inte är det lättaste att förflytta sig är tidspress att hitta till nästa plats hela tiden 

 Att hitta rätt var inga problem med ordentlig rekning på fredags kvällen, Bilarna passerade i strid ström och Maria fotograferade och filmade , Mycket hårt tempo är det på bilarna i början så även om det svänger så går det för fullt, 

Efter dryga timmen så var vi på väg igen och jag hade förhoppning om att hinna med ett service stopp, Tur var att jag avstod det då det var minst sagt full proppat i kön och en bil med sommardäck som de behövdes puttas på gjorde inte mina nerver lugnar när jag såg klockan flög fram, Till slut så hittade vi sista platsen på parkeringen och kunde pulsa oss fram till SS 4 och målet .

Nu sken solen och det värmde mycket publik var det på plats och det är kul att se för jag tycker det blir mer och mer glest i publik leden på våra rally tävlingar, Vi behöver publiken och vi behöver synas, Medie skugga säger jag för inte är det ofta då våran nationella rally sport uppmärksammas så vi behöver bli bättre på att ta plats och synas i tidningar så vanliga svenssons ser att rallysporten lever .

Första fikan blev klockan 13,20 och med tanken på att vi skulle vara i norr om järbo 13,41 så såg det minsta sagt snårigt ut med tiden, Jag körde så gott jag kunde tyvärr mötte vi de första bilarna innan vi hade målet på ss 6 i sikte, Lite mingel i mål kontrollen hann vi med och alltid trevlig att komma nära bilar , förare och rallyradion som då var tv! 

Solen började gå ner och vi styrde bilen hemåt och hoppades på att vara hemma vid klockan 6 och det stämde rätt bra, En mycket trevlig fullt upp och givande helg var till ända, Rally SM hade en intensiv vintersäsong och nu ser vi fram mot majblommor och rally i Nyköping i början av Maj , Tack till er alla som hejar pratar och uppskattar våra Bilder och filmer, Ha det gott ni alla så ses vi på rallyskogen igen 









































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar