torsdag 14 mars 2024

Fågelkvitter vårkänslor och vår allergi, Små svin och grävling på vägen

 


Tänk snart har vi kommit till mitten av Mars och tiden den flyger fram, Bloggen har varit lite tyst jag har varit oerhört trött och energin den har varit i nivån med skosulorna Vila är en bristvara i mitt liv och kanske man ska tänka på sig själv ibland vilket jag inte är så bra på , En hård vinter på jobbet har det varit med kyla snö regn om vartannat så skridskobana och kylslaget har det varit på nätterna. Men humöret det är alltid på topp och är väl tur att det inte som vädret är för det mesta grått!

Fåglarna har jag hört kvittra på morgon kvisten några veckor nu det är ett välkommet sällskap i den mörka natten, Oftast är det bara ljudet av fåglarna man hör, Men jag har lyckats fånga en del fåglar på bild under en del av de promenader det blivit , Alltid kul när man ser de fåglar man inte ser så ofta, Jag är absolut inte någon fågel kunnig person men är kul att lära sig, vackra färgglada fåglar har vi, Steglitsen har många färger och sidensvansen ser man klasar av mumsa på gamla äpplen, den ståtliga domherren är alltid fin att se och i tisdags såg vi den lilla stjärtmesen.

Vårkänslor jo dom kanske så småningom börjar spira, Än så länge så har inte solen ödslat så mycket på sina strålar, men någon skön vårvind har vi känt men än så långe så fortsätter den kyliga tiden och de grå molnen att följa med oss, Men så skönt att vi kan skönja den härliga våren efter en lång kall vinter det behöver vi nog alla att känna energin och ljuset behövs.

Våren är härlig trots att redan allergin har slagit till! jag brukar få konstiga blickar när jag säger att min allergi är redan ett problem när det flesta bara ser snö! och vinter men vissa träd slår igång tidigt med pollen, Man lär sig leva med problemen men! personer som ej ser! vad som är problemet är har svårt att förstå! men när ögonen rinner och andnöden slår till och halsen svider! då är det inte alltid lätt att höra hur härlig och färgglad och skön våren är!

Yatzy och poesi och bibliotek vi tar nya steg i språkinlärningarna, Jag lär mig mycket om svenska språket tillsammans med min älskling och ofta får hon förklara vad det innebär med de olika termerna i det svenska språket för skolgången den är dryga 40 år bort och då glömmer man! långtråkigt har vi sannerligen inte och brist på skar att göra har ännu inte kommit i min väg! men ett och annat parti av yatzy! är kul och lärorikt , räkna bör man kunna och siffror är annorlunda att räkna på svenska än spanska.

Biblioteket är en mycket bra plats och jag har upptäckt att det är nyttigt med bokläsning och framför allt avkopplande, Maria tar sig igenom de lättlästa böckerna, och Högläsning med diktamen är några kvälls fördriv vi har så tiden står inte till! Poesi har jag inte haft mycket kontakt med! men under torsdagar så deltar maria i högläsning i grupp på biblioteket, Mycket uppskattat och lärorikt och som alltid träffas nya bekantskaper.

Maria är glad när någon tar sig tid att prata svenska med henne för det är det bästa att praktisera det språk man nu lär sig! så om ni nu träffar henne ta gärna ton på svenska och hon förstår och pratar gladeligen det nyvunna språket! Ett bevis på att det blir framsteg är att hon pratar i telefon på svenska och det är inte lättaste på ett nytt språk! 

Små svin på vägen! att folk kör som svin är ju inte helt obekant! men nu var det svin av annan sort jag dök på under den mörka natten! en hel kull men vildsvins kultingar som for överallt tillsammans med sina föräldrar! tur var att jag såg dem på någorlunda gott avstånd! så det är ett vårtecken! och grävlingen gjorde som haren! vägrade flytta på sig från vägen och tog autostradan fram! i stället för att väja ut i skogen! så naturen den vaknar upp ur vinter dvalan 

Fotografering och trädgårdsarbete hoppas jag på och lite varma vårkänslor de närmaste helgerna, kanske den kan bli en svan tur till Tysslingen snart vi hör och ser svan följena komma .

En god kväll önskar jag er, och hoppas min energi räcker till för att få fram mer bloggar, ta hand om er och njut av livet och våren 

























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar