fredag 22 mars 2024

Grått sökande efter norrsken, Nattliga utmaningar, Det som ser lätt ut är inte alltid lätt!

 



Fredag och snart är det helg, regnet öser ner och någon vidare vårkänsla är det inte vi får hoppas att det kan bli någon värme snart det behöver vi efter en lång och kämpig vinter, jag behöver luft och andas i och det är mycket svårt med astma och luftfuktighet på 96 procent! så en ständig trötthet kämpar jag med, Men humöret håller jag uppe och i motsats till det gråa vädret så är humöret soligt och glatt.

Norrsken det kan vara mycket härligt och spännande att se när det dansar fram på himlen, Enligt proffsen på detta med vad som händer på himlavalvet så har den säsong för norrsken varit sannolikt den gråaste på länge!, I går kväll torsdag så tog vi på oss för att kunna njuta av norrsken men tyvärr var det ju inte någon positiv väder rapport.

Bakom de gråa molnen så skulle det finnas mycket goda förutsättningar för att se fint norrsken, Men våran kvällstur till lite olika bra platser för att skåda himlen slutat i grått! skönt med friskluft i alla fall och några mörker bilder från sjön Tjurlången blev det i alla fall, man får försöka se det positiva i livet och även när det inte alltid blir som vi tänkt oss .

Nattliga utmaningar det kan ju vara lite av det mesta, Mina härstammar oftast från mitt jobb, Torsdags natten bjöd på dimma, regn, tjällossning och ett antal djur som springer härs och tvärs över vägen, Nu ska man ju inte utmana ödet trots att det är en viss tidspress med att leverera!, efter en mycket spännande vinter med snö och halka så kommer nu vårens utmaningar 

Dimma och regn älgar, kronhjortar och rådjur, Det gäller att vara vaken och se vad som dyker upp vid sidan om vägen samtidigt som den digra listan i tlfn med tidningar paket osv som ska i rätt kunds brevlåda när man tar sig fram i landskapets mörker! extra ljus på då blir det en vit vägg i dimman, så ni som får tidningen någon minut sent  eller paket som väntar på blir lite försenat ha tålamod vi kommer! 

Fotograferings promenader blir det någon gång ibland skönt med frisk luft och mycket trevligt att möta personer som ofta stannar och pratar, En rekordtidig sädesärla trodde jag att jag såg! i onsdags men när jag kom närmare så var det kusinen! Forsärlan en gul kopia av sädesärlan men tyvärr bara på långt håll tills Kanadagåsarna skrämde bort den.

När någon som kan sin sak då ser det lätt ut! min mor och min älskling Maria var på biblioteket för att titta på diverse olika hantverks aktiviteter , Maria skulle prova spinnrocken som såg lätt ut! men när hon väl satt på plats ja då är det inte lika enkelt! som alltid all respekt till dem som kan sin sak och ligger mycket arbete och lärotid för att kunna sin sak 

Endast en natts jobb kvar till min mycket korta helg , skönt med lite vila och avkoppling, om inte vädret spökar till det igen så ska vi ta oss till Tysslingen och se svanarna, Yatzy blir det fram på kvällskvisten och kanske till och med live! 

Önskar er alla en god kväll, Ta hand om er och se fram mot värme och vårkänslorna 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar