måndag 29 januari 2018

Solsken i bergslagskogarna, Lången kör med fullt rattutslag, Lokaltidning använder svarta bilder

Strålande solsken var det i lördags då Bergslagsrallyt firade 50 år, och det vädret var nog arrangörerna väldigt tacksamma för, det lockade ut mycket publik i björnjägarskogarna, men framför allt så räddades tävlingen och vägarna av det blev kallare och ett antal minusgrader! och ett stort jobb av de alla som jobbade med tävlingen gjorde att publiken trivdes i solskenet och tror nog dom tävlande hade väldigt trivsamt i bilarna med blåisen på vägen och höga snövallar! kort och gott en fin tävling och alla heder åt arrangörer som fixade det efter dom varma dagarna före!

Jag styrde bilen mot norr! och halt var det redan på vägen mot Fellingsbro så var det halt så det blev gubbe med hatt körning!! och jag hade gott om tid så blev en städad körning mot Yxsjöberg,och starten på SS 1 var min anhalt och lite skridskois på vägen dom sista kilometrarna var inga problem, och snövallen var hård så det var inget problem att gå i skogen! men jag blev snart varse att det bara var på snövallen det var lätt att gå! nästa steg sjönk jag ner väldigt djupt! så höga snövallar och gott om snö fanns det kvar i rally området!

En kopp fika och sedan den obligatoriska promenaden för att hitta rätt plats och vid hårnålen där jag och maria parkerade förra året när sträckan körde åt andra hållet där blev det stopp och som alltid hittar man både nya och gamla bekantskaper i skogen och alltid trivsamma samtal med likasinnande! sedan fortsatte promenaden till första vägbytet som tydligen var efter ca 2 kilometer! så blev en lagom värmande promenad innan jag vände tillbaka och parkerade i en höger efter en upp och ner raka! ja inte upp och ner utan lite uppför och nerför!!.

Lite action blev det i svängen men dom flesta chaufförena lyssnade på noterna och bromsade i god tid och tog svängen på odramtiskt sätt!,ett snömoln blev det när en Peugot fick för sig att bromsa sent och for baklänges in i snövallen men det största problemet var att vända så den lilla snurrning tog 1 minut!! och på vintern är det lite bekymmer med trångt och lite utymme för vändningar eller vid omkörningar!

Om alla körde som Tomas Lången! ja då vore det väldigt enkelt att vara fotograf och få till mängder av actionbilder, där var det full attack eller som markku Alen sade Maximum attack! fullt rattutslag och bakändan först och snön yrde! Tack Tomas och codriver Arne för showen i skogen,Det var nog på flera ställen under sträckorna där en och annan sladd värmde publiken i rallyskogen denna lördag, och suzuki cup där deltagarna alltid kör med gaspedalen i botten och oftast gär det vägen men ibland blir det nog en och annan skogsvisit med! så tack till er alla  förare och codrivers/kartläsare för showen och härlig bilkörning ni bjuder på.

Min fars premiär i Bergslagsrallyt bjöd på problem med solen som trilskades med att gå ner när dom körde SS1 och vid målgången på sträckan blev vägen för smal och där tog premiärturen i Bregslagsrallyt slut för min far och chauför, men är bara att ta ny tag och snart tävling igen, och jag själv väntade på service platsen men tog tid för dom att få upp bilen på vägen igen, så efter lite mingel på service platsen och alltid träffar man någon att samspråka med, så åkte jag hem för att redigera som vanligt många bilder!

Bilder! ja det kan var bild och bild! loklatidningen bjöd på bild som man kunde se extraljus men i övrigt absolut svart bild! ja det är väldigt bra att tidningar som inte är motorsport tidningar skriver och gör reportage! men att  publisera bilder som i stort sett är kolsvarta! borde inte tidningen ochså gå igenom en kvalitetskontroll innan tryck ! finnes väldigt många fotografer i skogarna när det är rally Så snälla lokaltidningar! eller om tävlande skickar in bilder själva, be någon av alla fotografer som finnes i skogen snällt om en bild för att skicka till tidningen så blir det bra bilder och bra reportage.

Stort tack till er alla som tittar på mina bilder och läser mina rader, ha det gott ni alla så ses vi i rallyskogen snart igen












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar