måndag 4 juni 2018

Hett i Rally Askersund,Rallymingel på ladgårdsbacken

Lördagen 2 juni var det dags för Rally SM i Askersund och rally sm premiär för året för fotograf stefansphotos.se och den äldre! och tävlingen den började för oss redan på fredagen! när det behödes inköp av reservdelar på ikea! så var det inte så lång kvar till Askersund! men Örebro till Askersund så är det numera ett enda långt vägbygge! så det Tog lite tid att komma till vätterns ände!!.

Inköp av karta och program och lite inspektion av service platsen i väremn och minnena sa att där på serviceplatsen har jag sprungit oringen i orientering! så tävlingsplatserna kan utnyttjas till olika verksamheter, och lite verksamhet var det på service platsen det ska mekas in i det sista och bytas däck och laddas med vatten i hettan var det nog bäst att göra både för tävlande och service personal och publiken

Presschef Annemo träffade vi vid service platsen och vi sa hejdå med orden vi ses nog i morgon! och Ja på SS1 så parkerade vi bilarna brevid varandra!Lite reknogosering av SS1/SS4 gjorde vi innan vi for hemåt till Arboga, och publiksplats Björstorp är en perfekt plats att tillbringa en rallydag på, man ser bilarna under lång tid och nära med parkering och när man blir hungrig så köper man hamburgare på gården så är en plats jag rekomenderar till kommande Askersunds tävlingar.

När vi vände på sträckan för att köra slutdelen så konstaterade min far att här händer det ingenting i morgon! det var ca 500 meter för publikplatsen! och i det höga gräset som fanns så låg den numera berömda stenen som ställde till så mycket besvär! så nog hände det mycket just där vi vände bilen.

Lördag morgon och planen var att åka klockan 6 men då jobbade jag fortfarande! så är lite nackdel med att jobba nätter till lördagar när dom flesta tävlingar går, men lite frukost och byte till shorts och t shirt så bar det av mot Askersund och SS1, lugnt på vägen och inga problem vid vägbyggens så vi parkerade 7,15 alltså i god tid och i bilen brevid så klev Annemo ur så det blev som vi sa vi ses i morgon! och innan vi hade lämnat bilen så hade vi träffat och pratat med ett stort antal kända och okända personer så den sociala biten och rallymingel är alltid uppskattat och trevligt.

Lite diskussioner om vart man ska stå och i vilken sväng där det händer eller inte! så slog sig min far ner i vägbytet och brevid fotograf Brudigam och där såg han bra och var dammfritt när vinden blåste mot boningshuset, och jag sa till min far att jag går nog mot målet! och den svängen runt ladan där Lars stugemo fick bekymmer! men jag ändrade planer och hamnade vid den Stenen som dom flesta tävlande hade närkontakt med och ochså fanns i noterna! men när man väl är i spåret så då är det inte så mycket mer än att hålla i och hoppas på det bästa!! Mycket punkteringar och diverse framvagns detaljer gick sönder i denna sväng!

Hett var det för alla som var i Askersund denna lördag, och hoppas att alla höll vätskebalansen uppe och gott humör är det alltid, och lika mycket som att se bilarna så är det alltid lika trevligt med alla personer med samma intresse som man kommer i samtal med, och alltid kul att träffa fotograf kollegorna, Winberg fick ta hand om ladugårdsbacken så samsades jag med Per Georgsson i punkterings svängen! dammigt och varmt och händelserikt var det under första sträckan men dom flesta tog sig över den med mer eller mindre tidsförluster, och rysk! uppvisning i att köra rallybil var det! men nog är han Gryasin från Lettland! men kanske det är ryssland med! men där är det en talang som kommer att gå långt!!.

Lite påfyllning av vätska sedan var vi redo för sträcka 4 och en lite förflyttning blev det och nu för ovanlighetens skull så stod jag och min far på samma ställe! och precis som första vända så kom många med punktering på höger fram så den stenen skördade många offer andra vändan ochså och däribland Mattias Adielsson tillsammans med Kungsörs kartläsaren Andreas Johansson  som efter närkontakt snurrade och parkerade med obrukbar Skoda.

Sm fältet flöt fram fint igenom sträckan utan några uppehåll och sedan skulle nästa rallytävling komma! då blev det lite si och så med framfarten så då fick det bli lite vila och hamburgare på gårdsplanen, och ett samtal med Håkan jacobsson med chaufför Oskar Sundell som försäkte släpa sig till målet men det tog till slut stopp efter att ha träffat stenen! vilket var synd när framfarten var god och dom låg mycket bra till i SM tabellen inför tävlingen så hoppas dom tar nya tag till nästa tävling och att dom kommer ända fram till ett bra resultat igen .

Dom flesta tog sig ut till någon av eftermiddags sträckorna, men jag och min far tyckte vi var nöjda så vi tog bilen hemåt Arboga och lagom trött efter ordinarie jobb och sedan fortsatt fotografering så jag sov gott och bra i 14 timmar!

Tack till Arrangörerna för trevlig och bra tävling i publiksynpunkt och jag tror säkert dom tävlande håller med, och tack till er alla man träffar i skogen alltid lika trevlig att träffas, vi syns snart igen i skogen, och tack för kommentare och gillande av mina bilder, God kväll och ha det gott i värmen, Mvh Stefan































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar