torsdag 27 september 2018

Peruansk nybörare och olympia mästare i samma tävling!

Tisdag morgon och minus! nu börjar hösten göra sitt avtryck med storm och frostnätter och tisdagens morgon var det soligt och inte så mycket vind som det har varit andra morgonar denna vecka, men frost känsla och hösten är här! och på tisdagens agenda så var det veteran orientering i Södertälje på programet kanske lite lång resa men då vi stått över en hel del av säsongen på grund av sjukdomar och semester resor så tog vi turen till kringelstaden eller närmare bestämt skogen nära Enhörna.

Som rubriken antyder så är det ett stort spann på deltagare på dessa evenmang men det är det som är så bra med orientering här kan alla vara med och med olika ambitioner kan vi välja banor som passar oss alla, och den peruanska nybörjaren är min Maria, som har tagit över följeslagarrollen till min far och min far passar samtidigt på att instruera orienteringen för Maria, så han har fullt upp med att orientera och på engelska lära ut grunderna i oreintering! och olympia mästaren är så klart den evigt snabbe Anders Gärderud som tassar fram som i fornstora dagar och som sagt här finnes plats för alla.

Efter en dryg timmes körning och lite felkörningar till ishallar! så var vi på plats på en hundklubb! där endast en hund syndes till och den sakande sin ägare när denne var i skogen, och lite mer värme hade det blivit när det började bli dags för att vandra till starten, solen som tur var värmde upp oss kylslagna orienterare och bra med lite avstånd till starten då det väntades en hel del branta uppförsbackar i terrängen!

Jag hade inte tillgång till karta denna gång så jag fäljde på behörigt avstånd min far och Maria, och dom började med att surra till det i starten! så min far var tvungen att göra om starten efter målgång! och då var allt glasklart! så tänk vad tävlingsstress kan göra med hur man uppfattar karta och verklighet!

Bana E denna gång kunde nog ha haft lite mer utmanande orientering det som var utmanande var kuperingen och för dom äldre och vi yngre med så var det krävande, men 3 kontroller och endast lämna stigen vid mål kontrollen kan nog tycks lit ei enklaste laget, så arrangörerna ska nog lägga ner lite mer energi och utmanning på orienteringsnivån på den kortaste banan.

Efter den lite trassliga starten så flöt tävlingen bra för kompani min far och Maria och solen värmde gott i den fina skogen, och en 3 plats kunde inkasseras efter dagnes tävling, och en trevlig förmiddag i trevlig sällskap som det alltid är, friskvård och social gemenskap är vad det handöar om dessa fina tävlingar och tillsammans med en hel del tävlingshets! som aldrig går ur oss alla som har idrottat, stort tack till alla som lägger ner sin energi på dessa evenmang

Tack för nu och ses i skogen snart igen och tack för att ni läser mina rader, Mvh stefan




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar