tisdag 2 oktober 2018

Stefan Löven på promenad,Tåget var fullt!

Helgen den spenderades i våran kungliga huvudstad, och inga större planer var det inplanerat mer än att bara njuta av helgen och äta god mat och vandra runt på Stockholms gator, tidig avgång från stationen i Arboga blev det och skönt att luta sig tillbaka i det tomma tåget!! efter nattens jobb! men efter stoppet i Eskilstuna så var det nästan fullt! så tydligen är det att folk använder sig av tåget! och bekvämt sätt att resa är det! om nu tåget är i rätt tid!!

En kylslagen morgon var det! med minusgrader men lite solsken var det och vinden hjälpte ochså till så det är bra att höstgarderoben har öppnats! långkalsonger på och mössan har tagits fram från sommaförvaringen! klockan 10 så anlände vi till nordens Venedig som konduktören utryckte sig och med allt vatten i våran vackra huvudstad så stämmer nog den jämförelse! utan att ha varit i Venedig!

Efter en fika på Stockholms station! och Maria blev förskräckt av vad det kostade! och ja det är en hel del dyrare än vad det är att fika eller äta ute på resturang i Lima Peru!, där kan man äta en 3 rätters lunch för 25 kronor! så en fika för 150 kronor är dyrt!!

Första stoppet blev att finna hotellet,scandic 53 var namnet och i närheten av hötorget! och vi har bott där förut men bäst att reknogonsera vägen och jag är ingen van besökare av Stockholm så var mest vilsen hela tiden! och nästan direkt så upptäcktes att många var på väg mot! löparspåret! och efter lite tänkande! så kom jag fram till att det var Lidingölopps helg! och förklaringen varför så många var klädda i för uppgiften att springa!

Färgglatt var det på markandsplatsen på hötorget med kantareller på borden och annan frukt och bär och försäljning hoppas jag gick fint,och hotellet det fann vi utan problem, men inchekning var inte föräns klockan 15,00! känns som tiden för att ha rummet börjar ätas upp! förut var alltid incheckning klockan 14,00!! och ur rummet ska man vara före 12! så då borde ju ochså priserna sjunka när tiden man har hotelrummet är kortare!!

Stockholms slott blev första målet med våran sigthseeing och på vägen dit så mötte vi högvakten som promenerade mot avlösning på slottet och det är alltid högtidligt att se, och under den stunden fick vi sällskap av en promenerande Stefan löven! som med bestämda steg var på till eller ifrån riksdagshuset! och är bra att vem som helst kan ta sig en promenad på stadens gator! även om han i hasorna hade livakterna! han svängde höger! och vi vänster efter högvakts sällskapet!

Ett besök i slottskyrkan! ja vi är fortfarnde ogifta! men fint i kyrkan var det och blåsten ven i örona så vi tog sikte på Grand hotell och eventuella kändisar! några kändisar av rang såg vi inte denna gång!fotografering i Kungsträdgården som var lite öde om man jämför mot på sommaren! Jensens böfhus! där blev det lunch och där var det fullt med! så vi fick vila lite i soffan i entren innan vi fick platser!! och efter lång väntan som det var värt så fick vi in den goda maten med smak! till skillnad mot när var på Kanarieöarna och allt smakade ingenting!.

Incheckning på hotellet gick bra förutom att nyckelkortet ej fungerade! så byte av ett trasigt till 2 fungerande nycklar! och rummet var fint och med fönster! förra gången bodde vi i källaren!! kvällen den spenderades i gamla stan! och kebab! konstig man blir proppmätt! och sedan några timmar senare så tänkar man på mat igen!! godisinköp och sedan blev det en kort promenad tillbaka till hotellrummet! där jag efter en lång dag somnade fort!!.

Söndagen den började med en god och lång frukost! mackor kaffe bacon och jag missade pnakakorna men nöjd och mätt blev jag! och dagen den fortsatte med promenad och helgens enda inköp förutom mat!! vit skokräm!! så Maria kan måla om skorna! och mat blev det men ej mcdonlads! där dom avskaffat kässörskor och kassörer mot tavlor där man ska beställa diverse menuer hit och dit! så vi gick vidare mot annan returang och helgen sista måltid som ochså den smakade gott.

Då var det bara tågresan hem som var kvar och tur var det att vi var i god tid! SJ hade sålt 360 biljetter till 250 platser! ingen ekvation jag får ihop så folk dom stod och satt överallt i tåget!! och helgen den blev bra och avkopllande med lite träningsvärk i benen efter långa promenader men en lyckad weekend blev det

Tack till alla och önskar en fortsatt fin vecka till er alla