tisdag 5 februari 2019

SM premiär Klassikern Bergslagsrally åter i Rally SM

Lördagen 26 januari så var det dags att ge sig ut i rallyskogen igen efter ett väldigt långt uppehåll utan ljudet av rallybilar och sladdar runt häftiga svängar och träffa likasinnade ute i skogen! så var det då 1 st problem! första start var klockan 08,00 och jag i bästa fall brukar sluta jobba 06,30 och då är jag ca 10 mil från tävlingsområdet! men jag fick hjälp så jag kunde smita lite tidigare! och klockan 7,00 så parkerade jag vid världsmetropolen östra kumlan!! som nog mest är känd för att Bergslagsrallyt passerar förbi! och det är beläget i skogarna nära ställdalen och kopparberg och i närliggande skogarna finns ochså den berömda björnjägar sträckan! som kördes som ss2.

Frukost blev det i bilen efter 1 och 1 halvtimmes körning och 3 timmars jobb så te och tilltugg blev bra, innan det skulle letas den bästa platsen!! och som alltid passeras många bra platser och kanske borde man stanna vid första!! bästa men njae! kan ju vara någon dyngsväng!! lite längre bort!

.Björnjägarn har jag kört och tagit mig igenom och då var det dryga 4 mil och då är man trött och svettig! undras hur det var när dom körde 10 mil!!.

Efter lite vandring så bestämde jag mig för en sväng! som skulle bli action i och framför allt fina bilder! och när mörkret försvann  och föråkarna passerade så konstaterades att någon större dramtik skulle det inte bli! i denna sväng men väl belv det bra bilder och dom som åker på riktigt! med full attack så blir det bra bilder och action överallt! och första gänget var det full fart på! och som alltid träffar man på folk i skogen nya som gamla och alltid lika trevlig att vara ute i skogen och hör motormullret! undras hur det blir när elbilarna tar över i rallyskogen!! kanske man behöver inspelat ljud i hörlurarna! samtidigt när man ser bliarna passera!!.

När alla bilarna hade passerat så var det promenad tillbaka till bilen, och hjälp med att skjuta en tävlingsbil behövde Charlie Ekström och chaufför så dom kunde fort ta sig till service och förhoppningsvis omstart till eftermiddagen! men tyvärr så bblev det inte så, så hoppas ni har bättre tur under resten av SM säsongen. jag tog mig till yxsjöberg! men kom ej så långt då jag träffade på Roger lindholm med chaufför Henrik, och deras SM debut i rally gick fint och dom var glada och vid gott humör vid starten på SS3 och björjägarn hade gått fint och mycket bilar hade setts vid sidan om vägen! så jag tog bilen mot ludvika och en snabb visit på publiksträckan var det tänkt! men jag blev kvar där och såg både halva ss4 och ss 5 som var samma sträcka, och igen träffades folk på i skogen och den sociala samvaron är kul och trevlig.

Tvärr så hann jag inte fram då jag mötte på pratglada personer på vägen mot fotopalatsen och det var synd! men som sagt kul att vara social med! och dom första bilarna hade verkligen full fart! och med ett krön på finlandsväg så blev det härliga uppställ i luften över krönet! men där var jag inte med kameran eller ej på plats för att fota men jag såg det med mina ögon och det var härftigt! och någon blev ochså med bakända först ut i skogen kvar på platsen! men men då måsta jag fortsätta jaga den optimala bilden!! för den ska väl komma någongång med men ibland grämer man sig för att ha missat den perfekta!! fotot.

När jag var på plats så blev det bra bilder och en och annan sladd och mycket snö var det med! när mörkret börja falla så tog jag mig tillbaka till bilen och efter en lång och bra dag i rallyskogen så var det dags att ta sig hem till Arboga igen och tröttheten började komma efter att ha börjat jobba klockan 02,00!

Nästa tävling blir rally Sweden och hoppas nu det inte blir allt för milt och dåligt väder, och att det blir häftig bilåkning när hela världseliten är på plats, ha det gott så syns vi i rallyskogen igen









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar