fredag 12 februari 2021

Solen den värmer och festisen den fryser, helg igen och en okänd fågel!

 Vintern den håller i sig i dag så sken solen som den har gjort mycket denna vecka och den värmer om kan kan parkera sig i en plats där det är lä, och lite varma känslor är bra för denna vecka har verkligen gått i kylans tecken, Minus 21 har varit rekord noteringen då jag tagit bilen efter jobbet och då fryser man om nästippen och tårna! 

När jag ska ta min 12 sekunders fika paus på jobbet så har det varit stora problem denna vecka då jag kört med min el moped! Festisen har varit frusen! och även om det är kallt så behöver man fylla på efter 2 timmars trappspringning så man klarar resterande 2 timmarna Halva februari har gott så tiden den rusar fram och då är det skönt när det värmer i vintersolen,

 Här är det kallt och har varit en längre tid och kylan den tar på krafterna och när man är ute i 20 minusgrader så gäller det att hålla igång kroppen så man inte blir stelfrusen så lite mindre kyla är välkommet!. min Maria har samma problem fast tvärtom! I Lima Peru där är det värmebölja och det har också hållit på en längre tid det är nog som vi svenskar säger lagom är alltid bäst! Men vädret är inget vi kan förändra det är bara att härda ut vilket det än är vinterkylan eller värmeböljan 

Vackert är det med vinter och denna vinter är gnistrande kall och rejäl och med solen till hjälp och snön så blir det fint vinterlandskap att föreviga så jag har tagit några promenader när jag haft energi till detta, Isen den bygger på vid vattendrag och det ställer till problem för fåglarna som behöver öppet vatten, Men det blir fina is skulpturer och rena konstverken av isen och blir fina motiv att fotografera.

Strömstaren och sidensvansar har jag hittat och fotograferat jag hittade en fågel som för mig är okänd lite efterforskning har jag gjort och tyder på att den kallas för smådopping och den hittade jag i den gamla Hjälmare kanalen tillsammans med änder och andra fåglar som var glad med öppet och strömmande vatten, Jag är på jakt efter att sikta kungsfiskaren som andra personer sett och fotograferat och skulle vara väldigt kul att hitta denna lilla vackra färgglada fågel.

Vinter! ja vinter blev det mycket av denna blogg! förra årets icke vinter gjorde att Rally Sweden som skulle ha körts i dessa dagar nu blev en grustävling och en väldigt annorlunda upplevelse för alla inblandade, Nu skulle det nog ha varit i det närmaste perfekta förhållanden ja då blev det inställt av det som numer är vardag för oss alla Covid-19  och i veckan blev också en för mig och många andra en av årets återkommande höjdpunkter inställd för andra året i rad Tiomila orienteringen, Så detta virus påverkar tyvärr på allt och i mycket negativ bemärkelse  

Jag önskar er alla en trevlig och god helg, Ta hand om er alla och må gott 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar