onsdag 28 september 2022

Rally nästan på hemmaplan, Emk kannan i höstväder ofukserad fotograf på mingel i rallyskogen

 Lördag morgon och som så ofta rally på kalendern och denna morgon som tur var är det nära nästan på hemma plan och i kända marker från förr, Problemet bara att jag är trött försenad och inte fokuserad alls på att vara fotograf, Arbetspasset borde varit avslutat 06,15 och någon skön timme vila innan jag skulle gå från professionellt jobb till avancerat hobby fotande men det blev inget av med det när en extra utdelning av tidningar bjöds som överraskning under jobbet så jag var hemma efter 07,30.

Då var det ännu mer tur att jag inte behövde åka så långt och att karta med program var införskaffat redan dagen innan och direkt mot SS 1  då tävlingsplatsen låg på väldigt fel plats mot där jag hör hemma så inget fotograferande på service platsen denna tävling, som alltid denna tävlingsintensiva höst så är deltagare antalet mindre. Arrangörer och bilsportförbund måste nog anpassa antalet tävlingar efter antalet aktiva.

Mot kända marker skogarna runt stora Sundby där har jag kört rally bilorientering och arrangerat bilorienteringstävlingar och sprungit orientering så helt vilsen var jag inte där,

Att fotografera är en sak som ligger mig mycket nära mitt hjärta och fina vyer landskap och djurliv och vad som helst som hamnar framför min kamera, Men att fotografera rally det är vad som jag tycker om mest men alltid är en väldigt stor utmaning, Att få till rätt bilder är väldigt svårt det ska var fart rörelse och helst en del action och gärna fin omgivning i bilderna så är mycket att tänka på när man tar på sig rollen som rally fotograf 

Parkerad och klar att promenera och hitta den platsen som ger förutsättningar  för att kunna få till bra bilder är alltid lika spännande och svår, Denna morgon som alltid träffade jag mycket med personer som hade den ena efter den andra mycket bra plats att åtnjuta den första sträckan, Alla är välinformerade om vad som fanns i noter förut och vad som inte finnes nu så vart ska jag!

Som alltid så går jag mot alla strömmar och försöker vara ensam, Efter att ha inspekterat tillsammans fotograf kollega Ingemar en kurva som skulle var mycket action och alla åskådare filmare och diverse plåtgamar var där! så tackade jag för sällskapet och gick därifrån mot målet! och ja där jag var där blev det mycket action men också mycket folk och svår fotograferat 

Min sväng var lagom med befolkad och inte så actionfylld men ett och annat hjul utanför vägen, Men tyvärr så blev bilderna denna dag inget vidare , det är tunn linje mellan succe och fiasko när man fotograferar med de riskfyllda kamera inställningarna som jag gör, Jag vill ha levande bilder med fart och rörelse och då kan det ibland bli fel och denna dag blev det ok bilder men inget riktigt att jubla över.

Höstväder får vi vänjas oss med nu när vi kommit långt in i September och ömsom sol och regn var det under dagen och jag var optimistisk att planera 3 st sträckor att fotografera på, Syster Lena färdades denna tävling i en Audi i gr e klassen och de hade god framfart och chaufför på Peter hade bra fart på ekipaget, Roger med chaufför Henrik drabbades återigen av problem med Saaben och där jag stod på ss 4 så gick bilen betänkligt dåligt och blev ännu en tävling som bruten i listan.

Mycket bilar fanns det där jag skulle in på sträcka 4 och en berg och dal liknade väg som påminde om Finlands rallyvägar var väldigt populärt bland åskådare , Mingel i skogen allt från tomten till flerfaldiga rallymästare mötte jag skogen och som alltid nyvunna bekantskaper med och det är alltid det som gör dagen, Tack till er som hejar och pratar är inte alltid som jag känner igen er alla men alltid lika trevlig att pratas vid ,

Regnet tog vid mer och mer och jag mötte Hasse som hade fått en sten nära ögat och han såg dåligt och kanske var det svårt med det ögat att fotografera, Så det gäller alltid att vara försiktig när vi är ute i skogen det kan komma vad som helst farande så som alltid tänk efter vart vi placeras oss när vi njuter av skogens rally underhållning 

 Några rader om min dag i rallyskogen en fin tävling och mycket trevliga möten och en och annan sladd blev det, nästa gång ses vi på Rikspokalen ha det gott och ta hand om er alla 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar