onsdag 5 oktober 2022

Utvilad fotograf på rätt eller fel plats!,Breeesladd i kända rallymarker, När fotografen rullade i första sväng

 Ånyo en rallydag och på nära avstånd Pigg glad och utvilad njae det vete katten men jag hann med att sova en dryg timme efter mitt jobb så det var skönt  och med en liten dryg halvtimme till tävlingsområdet är en bättre känsla än att får stressa iväg i timmar direkt efter nattens jobb, Solsken var det lovat och eftersom det var fuktigt ute och hösten är här så blir det solsken och inget damm som är tacksamt för både publik tävlande och kameror! 

För att hitta använde jag rallytracking kartan i tlfn som också senare under dagen visade sig var mycket användbar,

Jag blev välkomnad  till sträcka 1 av parkerings vakter och av Mikael Wisti ! som hade campat vid sträckan det gäller att vara ute i god tid! Asfalt på sträckan och lokalbefolkning har problem med ett gupp i asfalten och trodde att det skulle bli problem för tävlingsbilarna men med dagens fjädring/stötdämpare så märks inte sån liten skump i tävlingsfart

Solen den blev varm och skön och en härlig dag även om vi hade kommit in i oktober, En och en halvtimme var bra att använda till ta en uppfriskande promenad för att hitta dagens fotograferings plats öppna gärden var det gott om och i området finnes mängder av vägar så även om det flitigt används till rallykörning så blir det annorlunda sträckning varje gång.

Möten i skogen blir det som alltid  trevlig att slänga lite käft innan tävlingen kommer igång och analysera vart man ska placera sig och tips får man alltid vart där är bäst. Rätt eller fel plats ja det beror ju på vad man är ute efter avåkarställen och indianöverfall ja det lämnar jag gärna över till andra att föreviga jag vill ha fina fartfyllda bilder gärna med något lite felskär eller tillbud 

Till slut någon minut före första tävlingsbil hade jag bestämt vart jag skulle fotografera denna dag då jag inte hade någon större förhoppning att hinna någon mer sträcka då det endast var 3 stycken, Volvo på rad var det i början då det var final för Volvo Orginal cup och dom kan gasa, Som alltid blir man bekant med de som är placerade nära och koll på tider och rätt så snabbt upptäcks det att inte alla kommer till målet en raksträcka som inte alls var rakt satte ekipagen på prov.

Breeesladd blev det där jag stod och besök på åkern blev det med, Lasse Väätänen med codriver Sandra Bergström stod för dagens sladd och vi som stod där och bevittnade hade nog redan börjat springa för att undsätta när bilen sluta rullat! men som ett under och med skicklighet och tur! så var bilen kvar på hjulen och på vägen men var nog säkert men andan i halsgropen för både ekipaget och publiken i den kurvan.

Tyvärr så blev det stopp och utryckning med blåljus efter en kraftig avåkning under sträckan så sträckan blev struken och jag hoppas besättning mår bra och fint, Då blev det ny planering och en möjlighet att hinna se rätt mycket av startfältet på den berömda dyltastigen.

 Kort förflyttning söderut och en välordnad parkering så var jag snabbt på plats vid SS 3  där bilar med nr 40 passerade men ca 100 bilar skulle jag hinna med, Redan på plats var Hasse så jag tog skydd av hans breda rygg placerade på säker plats  efter ca 30 bilar så blev det stopp från tidigare olycka, Då kom det att bli kurs i rally tracking och det löste Hasse bra med lite instruktioner på sig telefon då min var slut batteriet och vi kunde utläsa att bilarna vi väntade på fanns redan vi starten.

En skön solig trevlig dag i skogen tog slut och mot hemmet som bara var en halvtimme bort kändes väldigt skönt denna dag,

Rubriken avslöjar något, För 26 år sedan så kördes förlagan av Rikspokalen nämligen ASG rallyt i väldigt närliggande område och då var fotografen chaufför och syster Lena levererade som alltid utmärkta noter men det hjälpte föga när chauffören dvs jag! trots att i start kön till SS 2 såg hur bilarna tog första sväng och det sladdade bra, Så lyckades jag med konststycket att rulla i första sväng och parkerade på taket mitt på vägen! men men det är nog preskriberat nu! 

 Tack! för att ni läser och ser mina bilder och alltid härligt att träffas i skogen och även om säsongen snart är slut så hinner vi nog med någon tävling till, Ta hand om er alla 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar