måndag 19 augusti 2024

Vi hann till gropen, Tidig höstsprint och dammigt Laxårally



Nu är hösten här i alla fall i rallyskogen! snarare är det väl sensommar och solen skiner och värmer. Mitt arbetsschema  sätter numera många käppar i hjulen på min fotografering och då synnerligen rallytävlingar, Då jag oftast inte är hemma efter jobbet förens ca klockan 7 på morgonen och då efter 8 timmars jobb, då är man inte helt pigg för att bege sig direkt till rallyskogen speciellt inte om det är en bit att åka.

Men hösten har börjat i rally tecknets väg 2 helger på raken det är lika mycket som jag hann orkade med under hela våren, inspiration och motivation för rally har inte varit mycket! under lång tid och kämpar för att få till fotoglädjen igen, men skönt att få frisk luft och alltid trevligt att träffa trevligt folk på rallyskogen.

Vi hann till gropen i Eskilstuna, Enkelt och bekvämt är det att beskåda race i Ekebygropen vi har hela gropen för oss själva då gräddhyllan är överbefolkad för att få till något i fotograferings väg och där är det risk att det kan stjälpa, bilarna har av någon anledning en märklig förmåga att stanna framför fötterna på maria och mig alltid när det blir groprace så också denna gång.

Solen den sken och väder rapport sa att det skulle bli fint väder hela dagen men mörka moln och regnskyar hotade på himlen, Maria monterade ett paraply på ryggsäcken som var mer till hjälp att forcera en folkmassa då paraplyet hängde farligt till på ryggen , när väl regnet kom hade vi hunnit till bilen.

Många olika vyer finnes det att välja på och lita svårt att bestämma fotovinklar blir det, det är enklare i skogen där står man i en kurva och då fotograferar man där, här far huvudet runt som en uggla och fotar kors och tvärs då blir det många bilder, maria fick ihop nästan 6000 bilder och redigeringen lämnar hon gladeligen över till undertecknad .

Bilar som stannade vid fötterna jodå Lundqvist med Martin i förnamn trampade av gasvajern  och  puttade till stopp där jag stod, med mekaniker fingrar och uppfinningsrikedom lösta han problemet och tog sig till depån för service och vidare tävlande, Dragkamp blev det med en bil då en draglina kom till användning när en rallybil stod minsta sagt dumt till.

Att ställa sig längst bak i dragkampen är smart då ser ingen om man drar eller ej! jag stod och visslade bakom de starka och snart var bilen på behörigt avstånd och jag kunde fotografera igen . en trevlig dag blev det och alltid finner man någon att språka med, Frisk luft och nya minnen fick vi och vi tog hos hem mot för den helgen en medeltida stad.

Laxå var lite längre att åka och jag hann inte med någon tupplur efter jobbet , Frukost och en kopp kaffe blev det och sedan satt jag i bilen igen, Jag var redan uppvärmd efter 8 timmars arbetskörning så det av bara farten så efter en timme så var jag i laxå, Rally tracking kartan hjälpte mig ut i skogen, kanske arrangörer ska komma överens om ett pris för karta och program! 150 kr tror jag inte riktigt lockar ut medelsvensson i skogen nästa gång igen .

En liten svamp plockar väg tog mig rakt ut i skogen det var trångt och jag bemöda mig att parkera säkert i fall något större fordon behövde tillträde till den smala vägen så jag fick gå 300 meter, sången från föråkarbilen väckte lite rallynerver till liv, Och att se Pg Andersson med codriver Fredriksson får ju alla att få fram det stora rally leendet , tack som alltid för stor rallyshow när ni far fram på rallyskogen 

Att umgås och prata lite skit med likasinnade är en stor del av behållningen på rallyhelgerna  men tyvärr var det mycket lite publik i buskarna denna gång, kanske är det bristande intresse och rallysporten har hamnat på bakgården i publikdragande, ingen trängsel var det i svängarna och några fina kurvor hittade jag kul att få lite variation.

Denna tävling så feglirade jag med kamera inställningarna, jag vill gärna få med farten i bilden , det är ju en actionsport vi håller på med och då ska man se att det rör på sig, ibland kan det bli lite suddigt så jag skruvade till 1/125 inte mycket till skillnad men lite safe.

Det var bra fart på skogen och alltid trevlig att se rallyklassikerna som inte håller igen på gasen med sina gamla fina bilar, en del åker innersväng och andra utnyttjar hela vägen och en bra bit av skogen så man måsta var beredd med zoom fingret var nu bilen är placerad på vägen. 195 bilar flöt på bra utan några längre uppehållet så var en trevlig med dammig förmiddag i skogen.

Önskar er all en riktigt trevlig vecka, kanske vi syns snart igen på rallyskogen ta hand om er alla 







 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar