måndag 2 september 2024

Jag glömde bromsa, för lågt i tak! skrämseltaktik i trafiken, lokal journalistik kan ifrågasättas , Svennis i bloggen



 Jag glömde bromsa sa min älskling, Maria och jag tog en cykeltur tillsammans det var första gången vi cyklade samtidigt och utanför min mors parkering, Att lära sig svenska är nog alla överens om att det gör man bäst i att göra när man knappt har lärt sig gott eller några år drygt det, När man som Maria har passerat 50 strecket är det inte riktigt lika enkelt, Balansen var mycket svårt att hitta i början och jag fick springa bakom och håla i och det ramlade stup igen och hon körde över mig några gånger så vi var blåslagna båda 2

Nu har det gjorts stora framsteg och hon har cyklat med en kompis och haft utbildning i skolan, Så då var det dags igår söndag att vi skulle  på cykeltur på varsin cykel och utanför parkeringen, På lånad cykel! det har visat sig mycket hopplöst och hitta 26 tums cyklar, så nu kör maria en cykel som stått still i ca 5 år och har på obestämd tid hamnat i Marias händer, Mycket bra att träna på tills vi hittar en ny cykel i rätt storlek.

Turen gick mycket bra och vi tog vägar med mycket lite trafik, En liten vurpa blev det när farten och orken i en uppförsbacke tog slut, Då skramlade det till bakom mig och Maria for i backen , Efter lite språkande med enduro tränande små knattar och lingon inventering så begav vi oss hemåt och cyklingen gick mycket bra för att vara nybörjare.

Vi passerade Ekbacksbadet i Arboga och där svängde det vänster och det gjorde vi båda! men jag bromsade men det gjorde inte min älskling det glömde hon!, så hon for ner i ett djupt dike och jag tittade bakåt och hon var försvunnen. 

Men som för det mesta med ett stort leende på läpparna kravlade hon sig upp ur diket borsta av sig gräs och dylikt och vi cyklade vidare. Man ska inte ge upp i första taget, Lite ömmande kropp och blåmärken blev resultatet men vid gott mod och frågan var när ska vi cykla igen .

För lågt i tak var det för chauffören som gav sig ner i mörkret ner under en bro i Arboga, När jag kom så såg jag en minst sagt trasig bil eller rättare sagt skåpet på bilen var mycket dåligt och hade tagit stopp när den var för hög, Det var mycket öde på platsen och lysena på bilen var på men ingen människa var synlig, Då stiger pulsen och jag funderar på om jag nu hittar någon skadad person bakom ratten.

Men som tur var så var chauffören oskadd men kanske lite stukad över att kapat skåpet under bron, men han var i full förd och lasta av bilen och vänta en ny, så jag kunde efter att frågat några gånger om han verkligen var ok! och ja det var han , Man vet aldrig vad som man hamna i, denna olycka blev bara materiella skador men kunde ha gått värre.

Jag kör mycket bil, då upplever jag någon form av skrämseltaktik av andra förare, Full fart in i stopp, rondeller vägkorsningar och dylikt sen är det full broms! är det för att skrämma andra trafikanter för någon vidare reklam för deras körskicklighet är det inte troligtvis bara dom själva som tror körning imponerar, vid omkörningar så ska en del upp på dragkroken bara för att visa här är jag!, i trafiken behövs skärpa och omdöme, så varför vissa personer måste visas sig på styva linan och känns som dom vill skrämmas.

Jag läser inte mycket tidningar även om jag skulle kunna då jag hanterar tidningar natt ut och natt in, Ibland förvånar dock den lokala pressen, fredagens Arboga tidning hade på första sidan en bild på starten av ett motionslopp. mycket bra tänkte jag inte bara dessa lokal hjältar gärdsgård serierna i fotboll som hyllas som rena zlatan kopiorna, men sen tänkta jag efter motionslopp i Arboga! det är ju Lasse maja loppet som går i mitten av september.

Efter lite mer ingående läsande så gick tävlingen av stapeln i Västerås! så då är ju frågan vad i herre jössans namn den har på första sidan i Arboga tidning och göra! sport sidorna i den tidningen är totalt usel och snälla håll er i regionen det finns faktiskt mycket sport som heter annat än Fotboll basket och ishockey!, En back SM final för bilar och motorcyklar avgjordes i Röforsbacken men något reportage efter den tävlingen har jag inte sett. 

Jag kan ju blogga utanför det lokala! Svennis har det skrivits om överallt och välförtjänta hyllningar har han fått, Nu är jag inte så intresserad eller insatt i fotboll, Men jag hyser stor respekt och inser hur stort fotbolls intresse som fanns hos han, världen under hans fötter la han, den ena storklubben efter den andra och storvinster i de bästa ligorna, då blir man mycket imponerad när han som fotbolls tränar pensionär följande sitt lag från hemstaden Torsby.

Division 3 match borta mot Arboga och Svennis styr bilen de åtminstone 2 och halvtimmarna till min hemstad Arboga det kallas genuint intresse för en man som sett allt i världens topp fotboll som en av världens bästa tränare, Vila i frid .

Nu är det snart dags för tvättstugan ha det gott och ta hand om er alla 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar