fredag 31 augusti 2018

Bloggen tillbaka! semester förkylning och ullaredsbesök!!

Äntligen har bloggen vaknat igen! med semester och förkylning för mig först och sedan Maria, så har det inte blivit så mycket tid för använding av data! eller bloggskrivande! Semestrrn började med återbesök efter 50 års besiktning! som gav resultat att jag ligger nära diabetes!! så nog bäst att vara försiktig och ändra matvanor och sluta med godis och andra sötsaker! sedan blev det en färd neråt landet och passering av Braehus där regnet öste ner! men efter en god lunch så sken det upp lite sol och jag kunde visas upp Braehus för Maria och den härliga vyerna över Vättern!! och parkerad brevid mina föräldras bil som vi färdades i! så stod en väldigt läcker Aston Martin parkerad och inte ofta man ser någon sådan och bäst att vara försiktig när man inser att prislappen på en sådan är väldigt hög!

Målet för resan var Ullared och en dags tur vid havet med Varberg och falkenberg som turistmål, färden gick bra förutom regnskurar och en olycka på motorvägen där det hade kolliderats mellan 2 st olika typer av lastbilar en stor och en liten!! och polisen utryckte det som en rejäl smäll! men tror det inte blev några större personskador! och framåt kvällen så var vi framme i Ullared och installerade oss i stugor, 1 st för mina föräldrar och vägg i vägg med dem så hade Maria och jag en fin stuga.

Tisdagen den 21 Augusti, så blev det turistande i området och turen blev först Åkaulla Bokskogar där vi hittade Citroner och lime! växande så är inte bara i Peru dom växer, och vacker liten sjö fanns det med, men en tur i bokskogen får det bli någon annangång, och kanske med en orienteringskarta i handen då dess bokskog nog är känd och beryktade o orienterings sammanhang med tuff  terräng och utslagsgivande orientering

Ett rött torn väckte min uppmärksamhet, och det visades vara en väldigt fin och vacker kyrka som vi fann när chauffören vände om och tillbaka dit där jag såg skymten av något som såg ut som ett kyrktorn! och visades vara en gammal vacker och lite annorlunda byggd kyrka, och ett trevligt samtal med ett par från byn uppskattades och sedan gick färden mot cyckelstaden Varberg! och det passade bra när maria i Peru har sålt just Monark cycklar från Varberg!

Badhus och glastillverkning och fäsningen hanns med att titta på och solen lyste fint även om en del moln hopades på himmelen och efter den varma och heta sommaren så kändes dom 23 graderna som uppfriskande och lite kyligt! man vänjer sig fort vid hettan!  och en lunch blev det vid ett matställe utefter motorvägen mot Falkenberg och Halmstad söderut och Raggmunk och fläsk är det inte så ofta man äter så den inmundigades i god stil och magen fylldes för nya äventyr! och efter en del vilsekörning i Treslövsläge som var en vacker by! vid havet så kom vi in på kustvägen och glommen blev det ett besök vid och lite fåglar och fiskebåtar siktades där!

Olofsbo camping eller närmare bestämt stranden nedanför campingen blev nästa stopp, och det är alltid ett kärt besök och minnena sedan jag med familjen campade där vid rätt många tillfällen är goda, och nu blev det en promenad på stranden och jag kände till och med på vattnet och svalkade fötterna! och då ska ni veta att jag nog är norra europas största badkruka!! men det var inte kallt men kanske inte så bra för min förkylning! sedan efter lite letande efter bensin och ett inköp av kvällsmacka till min mor så blev det sova och ladda för ett långt besök på ullareds butik!!

Ullarde var ny bekantskap för Maria, och 9 miljonerstaden Lima bjuder på många stora affärer och shoppingcenter! men även Maria tyckte Gekås var stort! och timmarna gick fort och kundvagnen fylldes på!! så blev en lite chockj när kassapparaten räknat färdigt! och ja! det var nog jag som var överlägsen segrare i handlat mest och det var lika överaskande som att jag doppade fötterna i havet! för jag är sannerligen ingen storshoppare!!.

Torsdagen då blev det hemresa och det blev i bra reseväder det vill säga lagom tempratur för bilåkning och ingen sol men inte så väldans mycket regn heller och chauffören tog oss hem på ett bra och säkert sätt, och vi var nog alla nöjda med våran semester resa, och med lite nya kläder till allas våra garderober!

Önskar alla en godkväll och trevlig helg, MVH Stefan


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar