torsdag 18 oktober 2018

Orientering i höstsolen, Tufft på bana A

Höstsolen lyser och frisk luft när vi tog oss till Fellingsbro för ännu en veteran orientering, denna gång blev det en rokad när min far av hälsoskäl stod över dagens tävling, så då tog jag med mig Maria på bana A! parkering och tävlings centrum vid ishallen och idrottsplatsen i fellingsbro så det är skönt när det är nära hemmaplan och jag hann till och med sova 1 timme innan det var avfärd mot dagens övningar i skogen.

Troligtvis så har jag sprungit i dessa skogar förut men minnet sviker men kommer ihåg när jag var ungdom och åkte skidtävlingar vid idrottsplatsen i Fellingsbro men det var länge sedan!anmälan och skobyte sedan var det dags att ta sig dom 900 metrarna till starten, och skönt med lite längd till start så man får upp pulsen lite, Maria var nog lite nervös då hon inte är orienterare och endast har följt med min far på bana E så det blev en stor skillnad på dagens bana A

15 kontroller och 4,7 kilomter skulle avverkas på dagens tävling konstaterade vi i startkön och jag hanterade karta och kompass och Maria tog hand om stämplingar och kodsiffror! startskottet ljöd eller signalen kanske det är och mot kontroll 1! och nu gällde det att ha full koll framåt och bakåt! vore illa om jag lämmnade sällskapet på efterkälken! dom första 4 kontrollerna var det inga problem och ömsom springandes och gående så tog vi oss fram i skogen, och Maria hade nog snart insett att det var skillnad på olika banor! både på framkomlighet och hur kontroller och svårihetsgraden var mycket svårare.

Kontoll 5 där var vi 5 st personer på väg mot kontrollen! och för ett ögoblick så försvann min kompanjon ur sikte! så jag letade både efter kontrollen och Maria! när hon redan stod vid kontrollen! så vi 4 med kartor i handen hittade ej medan den utan karta fann kontrollen!! och dom andra 3 var dessutom vid fel kontroll!!.

Humöret på topp och energin kanske var på väg att sina men vi var båda bestämda på att hela bana skulle klaras av av oss båda, så kontrollerna 6 till 10 flöt på utan problem och vi blev ifattsprugna av diverse orienterare vid kontroll 8 som ochså kom ifatt efter målgång! så farten är inte alltid det viktigaste man måste finna kontrollerna med och vi missade inget! men efter kontroll 10! så ändrade sig bankaraktären väldigt mycket och blev kuperat och svår orientering och hala berghällar! så varsin rejäl vurpa hann vi med! så lite ömma blir vi nog i morgon! men vid ett möte i skogen så var det en annan orienterare som stod på örona rejält och knäckte glasögona! tur i oturen så blev nog inte den den vurpan så illa som den kunde blivit så den mannen fortsatt efter en snabb kontroll att han var ok!.

Slutdelen av banan var svår och gällde att hålla i kompass och karta ordentligt en liten tvekan på en va kontollerna kostade nog några sekunder men annars var det inga problem och 2 glada orienterare tog sig i mål i den vackra höstsolen och Maria var trött men glad att hon orakade ta sig runt hela banan och jag är imponerad för det är en väldans skillnad och motionera på eljusspår eller på vägar mot att ta sig igenom en orienteringsbana i skogen!! så nu är det bara att lära sig orientera mera så hon kan springa själv någon dag!!

Alltis stor heder till arrangörer och fellingsbroarna stod för ett fint arrangemang så vi kommer gärna tillbaka nästa år, tack för att ni läser dessa rader, och idag blev det inga bildser så får bli någon gammal bild ses igen i skogen Trevlig helg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar