torsdag 11 oktober 2018

Udda skor i Tiomilaskogar! Ej mediatränad

En dimmig torsdag morgon var det då vi begav oss mot Malmköping och Malmahed för denna veckas veteran orientering och dimman den lättade och när vi var på plats så sken solen och det värmde! en väldans skillnad mot när vi var på samma plats för 2 veckor sedan då det var stormkänningar och Mälarrallyt!! men idag var det orientering som gällde!

Malamhed var målplats för Tiomila 1964! då var jag ej född! och min fars minne mindes ej om han sprang det årets Tiomila men Stora tuna var det årets segrare! och i dessa skogar skulle det nu orienteras igen senast jag sprang där då var det mängder av snö en påskhelg! men nu var det solsken och varm höstdag!

Bilresan gick fint genom dimman och efter köande vid anmälan så var det förberedelser för dagens tävling! jag tog mig en promand med kameran och många orienterare och en fin ekorre och många fina höstlöv såg jag i skogen! och när det var dags att ta sig till starten så frågade Maria! är du säker på att du är klar!! och ja sa min far!!! och ombeddes titta ner!! udda skor!! kanske man ska byta båda skorna innan det är dags för att ta sig ut i skogen! kanske var det nerverna som påmindes!!

Upp och ner över åsen var det som gällde för bana E och 10 kontroller så var det en utmaning  denna bana som ochså var nära 2 kilometer! när jag mötte kompani Maria och min far på väg mot kontroll 3 så konstaterade min far att det var svårt och jobbigt men vid gott mod var dom båda! och efter en del krokiga färder mellan kontrollerna så kom dom mot målet och alla dom 10 kontollerna var funna och trötta men glada efter dagens tävling, och inte är det alltid lätt när det är många stigar!! då gäller det att ta rätt, och min far hade nog inte tagit rätt stig alla gånger! men ingen större miss på någon kontroll blev det och en 11 plats på den tuffa banan blev det idag och vi är glada att dom tog sig genom den krävande banan idag

Direkt efter målgång så blev det fotografering och intervju i Eskilstuna kuriren för min far! och någon mediaträning har han inte fått! som dagens idrottare får! och kanske inte journalisten var så insatt! i oreintering heller men en intervju blev det och min far konstaterade och sa till journalisten! att han började oreintera 1955 och fortfarnde lår sig konsten att orientera!!.

Efter en god fika och en njutbar stund i solen så var det dags att åka hem till Arboga igen, och nu utan dimma men i strålande solsken, och en fin och välarrangerade tävling var det, och alltid ett stort tack till er alla som lägger ner energin på att arrangera dessa bra och fina och viktiga tävlingar för oss alla, Ses i skogen snart igen Mvh Stefan















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar