söndag 17 januari 2021

Besvärlig vintervecka, Tillbaka i skolan, svenskt Vm rally i Finland

 När det väl blev vinter så blev det på riktigt! Varför är det inget som är normalt ändra är vinter temperaturen + 10 eller så blir det som det var i fredags morse minus 19 och med väldigt stelfrusen kropp tog jag mig hem efter avklarad arbetsnatt att åka utan dörrar och värme i minus 19 är klart uppfriskande eller bistert och tur är väl det att det distriktet innehåller väldigt mycket trappuppgångar så man kan springa sig varm, Men fingrar och tår var som isbitar vid hemkomsten och det svider rejält när man tar en dusch och isen försvinner ur tårna!

Snö kom det i början på veckan och jag är inte bara negativt inställd till snö och vinter det lyser upp i vårat mörker så när väl snön är på marken så är det endast positivt. Men när snön faller så kan det bli problem och vi var förskonade från det rikliga snöfallet som kom norröver, Här kom det bara några decimeter och efterföljt av regn samtidigt som jag då skulle ge mig ut själv på en 15 milarunda ensam för första gången och det slirade och hasade och våran larm anordning i bilarna som tjuter när vi kör oförsiktigt tutade konstant för i det föret spinner hjulen hela tiden.

Höll mig på vägen det gjorde jag och alla fick sina tidningar och paket i sinom tid och med hjälp av för mig nymodigheter som GPS ja jag ligger efter i tiden! då fungerar detta riktigt bra, Men med fördel hade det varit bättre att lära sig hitta under mer optimala förutsättningar regn och snö och 2 decimeter blötsnö på vägen gjorde det väldigt spännande samtidigt som man ska lära sig hitta.

Nu är det ny vecka och lite mindre kallt så då kommer det gå bättre med det mesta men som alltid är det stora svängningar i väder och vind och plusgrader spås det nu hade det gärna kunna varit ljust och torrt med den snön som finnes tills i mars och vårens anländande men det är inte ofta man får som man vill

Här är det kallt och vinter! min Maria hon kämpar med hettan så det är olika på vart vi befinner oss och i Lima Peru där det högsommar och värmebölja men temperaturer som dom har i Australien nu och när jag bodde där kommer dom inte upp i, det rapporteras över 40 i Australien och då är det hett, Jag upplevde 2 st februari veckor i Sydney där det var plus 40 i skuggan och då blir det jobbigt och man blir till slut på något sätt värmesjuk då tror jag att jag föredrar minus 19 då kan man klä på sig mera kläder.

Nystart av skolan har Maria gjort efter ett uppehåll för rättkursstarter och hennes covid 19 sjukdom, så nu ska hon kämpa igenom sina 2 sista månader och sedan är ho redo för sitt nya yrke som frisör och med sina egna ord då har hon studerat för sista gången! med undantag om hon behöver studier när hon flyttar till Sverige, Våra egna språkstudier går framåt med det tar tid att lära sig svenska och spanska.

I Covid-19 tider så kan det mesta hända och då blev rally Sweden eller som jag kallar det Svenska rallyt finskt! och ska köras i Rovaniemi under finskt flagg och då heter tävlingen Artic Lapland rally och det köres redan denna helg! som EM tävling och den upprepas sista helgen i Februari då som ny VM tävling och hade inte Rovaniemi varit så långt bort så hade det varit häftigt att tagit sig dit och upplevt den tävlingen på plats.

Några fotografiska promenader har jag hunnit med och med den vita varan på marken och solsken då blir det vackert och en dröm för fotografer att ta fram sina kameror, Så lite fina bilder har jag hunnit med under veckan och hoppas kunna får till några mer fina vinterdagar med fotografering.

Jag önskar er alla en ny fin vecka och ta hand om er alla och respektera situationen då tar vi oss igenom livet med covid 19 tills vi får till detta med vaccin och livet är skört så tar vara på varandra och livet








 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar