torsdag 29 april 2021

Det grönskar, Maria vid ratten, Inställt i år igen nostalgiska Tiomila tankar

 Det grönskar, Gräset blir grönt och det slår ut på björkar och bladen de blir gröna en härlig färgprakt kan vi skåda i naturen och i trädgårdar, Arbogaån flyter lugnt och stilla igenom staden och det blir mera vackert när det blir färger i trädena och energin den fylls på, Även om det fortfarande är kallt på nätterna oftast med minusgrader så känns det som vårkänslorna är på plats och man känner sig något piggare än under den mörka hösten eller kalla vintermånaderna vi har haft, Om värmen kommer så är det nog snart dags för att trimma gräsklipparen för de ca 3 minuternas gräsklippning!

En extra lång helg som jag hade förträngt även tidningsbudet har ledigt på 1 maj så det blir skönt att för en gång skull ha en hel helg, Lite extra ledighet sitter aldrig fel och kanske det ska planeras in någon semester vecka förra året hade jag bara 2 veckor semester för att jag väntade och väntade på att kunna resa men denna covid smitta är ju inte den som ger sig i första taget! hoppas på lite mera semester detta år och att Maria kan resa hit eventuellt i slutat av året när det blir vaccinerat i Peru med

Vackra soluppgångar med blodröd himmel är en ynnest att uppleva under arbetets gång och det hjälper en att hålla sig pigg och alert, Men så länge man är inne i arbetet och arbetet flyter på så är det lätt att hålla tröttheten borta trots allt är kroppen inställd på att nattetid ska vi sova, Som jag skriver ofta så är det väldigt rikt på vilt ute i skogarna så gäller att vara vaken när det forsar fram något rådjur hjort eller vildsvin dom har inte riktigt förstått trafikreglerna de rusar bara på när de ska fram 

Maria min älskling bakom ratten, i Peru är det lång ifrån någon självklarhet att ha körkort och i Marias syskonskara de är 11 st! så är det en som har körkort, Nu ska Maria lära sig köra och en god vän och taxi chaufför har tagit på sig att förklara och lära en person som aldrig någonsin på något sätt suttit bakom ratten in något rörligt fordon, Starten den gick med gasen i botten så både chaufför och lärare satte hjärtat i halsgropen och Aurelio fick mana till sakta och försiktigt, Sedan gick det bättre med att förstå och kunna hantera rattandet, Upp lärandet sker på en enormt stor parkeringsplan som är till för allehanda aktiviteter där ibland lärande av att köra bil 

I Covid 19 tider så är det mesta inställt eller flyttat i idrottens och andra evenemang och jag tror att många saknar sina normala fritids sysselsättningar och den social kontakten med vänner och bekanta, Nu var det länge sedan jag var aktiv orienterare men nu i dessa tider är det alltid en av högtids stunderna föra alla orienterare nämligen den klassiska tiomila budkavlen, För nu andra året i rad har det evenemanget tvingats ställas in och för många av orienterarna  är just denna tävling något som man ser fram i mot och tränar i mot och som aktiv eller bara som supporter i klubbarna väldigt mycket ser fram i mot 

1977 då bestämde jag mig som 9 åring att Tiomila skulle jag springa och då allra helst den legend omspunna långa natten sträckan! kolmörkt kallt i tuff terräng blöt och långt det som vi alla orienterare drömmer om att någon gång genomföra, När jag mötte upp min far efter han sprungit den sträckan så visste jag att mitt mål var att göra det samma.

Nervöst långt att gå militärtält solsken eller snö  i ur och skur i slutat av april eller i början av maj så har alltid innan corona viruset kom så har alltid det invaderat orienterar från när och fjärran elit som motionär för att ta sig genom tiomila och lämna över till sin kompis som springer vidare på dagen eller natten.

Sträcka 7 en kall men klar morgon i utkanten av Stockholm dagar efter Tjernobyl katastrofen då var det dags för mig att göra debut i denna idrottsklassiker Arboga oks 2 lag på plats ca 150 av 550 lag så var det en nervös ung herre som gav sig ut i den morgon ljusa skogen och säkert utan missar tog sig igenom ca 9 kilometer i tiomila skogen en klart godkänd debut.

År 2000 kom så Långa natten Men! det blev en tävling att minnas, Med mycket trubbel för laget bland annat så kom str 2 löparen tillbaka till tävlingsområdet föra att byta batteri! så vi var hopplöst kanske inte sist men väldigt mycket akterseglat så min långa natt! blev på dagen och inte ens lampan jag lånat med extra lång batterikapacitet behövde jag ha med mig, men nu hade jag fått prova på.

Några mera långa natten upplevelser fick jag erfara och då i kolmörker och i tuff terräng ta sig i genom ensam eller i ett klassiskt långa natten tåg, år 2001 i Strängnäs fick jag leta! på kartan efter första kontrollen 5,5 kilometer! till första kontrollen sedan var det bara 11 km kvar och det var till och med mörkt när jag växlade ut till nästa gubbe så då blev det en riktigt långa natten upplevelse, Den 3 gången var på nästan hemma plan i Kungsör 2003 full fart och inga missar så det blev en kön upplevelse om nu 17 kilometer och 2 timmar kan var skönt! men jag gav mig klar godkänt för den insatsen

Någon mer tiomila budkavle blir det inte som aktiv för mig mer, men jag hoppas att jag kan uppleva många mer som intresserad orienterar på plats eller i olika media för en oerhört spännande tävling att uppleva 

Nu ska jag avsluta denna blogg och önska er alla ett trevlig slut på april och snart välkomnar vi sköna maj det är hiskeligt vad tiden går fort, ta hand om er alla och ha en skönt trevlig helg 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar