måndag 5 april 2021

Hoppas påsken har varit glad, Aprilväder mandarinand och tidiga fotografiska äventyr

 Då var vi inne i april och påsken har vi förhoppningsvis haft en glad en, kanske vi inte har kunnat firat tillsammans som vi brukar göra och de evenemang som påsken brukligen brukar bjuda på har troligen som det mesta har varit under covid 19 tiden varit inställda eller uppskjutna, En prövningens tid går vi alla igenom men med sunt förnuft och mycket tålamod så ska vi nog kunna jobba oss igenom denna smärtsamma bekräftelse att livet sannerligen inte alltid är spikrak eller smärtfri.

Ägg och sill och kanske något påskägg med godis eller choklad det hör ju påsken till men detta är var det inga som knackade på dörren och frågade om bus eller godis, Aprilvädret det slog till direkt och har minst sagt varit en omväxlande påsk väder mässigt solsken storm snö och regn natten till annandagen så knakade det rejält i husknutarna 

Ett par extra nätter lediga har varit väldigt skönt och välbehövligt efter bortåt 10 år så börjar kroppen kännas sliten av att jobba natt och ett fysiskt krävande jobb är det med, Kanske jag börjar bli gammal men kanske det skulle vara på tiden med något nytt jobb, Något annorlunda och utmanande jobb där det krävs kreativitet  och  framåt tänkande gärna med fotografering och skrift drömma om något nytt kan man väl få göra även om nr på ålders beviset springer iväg!

Tidig morgon då händer det i naturen, Om man nu orkar offra skönhets sömnen när man är ledig och kanske inte heller är det mest inbjudande vädret, Ja då kan man uppleva spännande saker ute i naturen under arbetsnätterna då har jag allt som oftast och nästan för nära haft nästan närkontakt med vildsvin och så sent som i torsdags så sprang 3 vildsvin farligt nära motorhuven! och då har jag ej kunnat fota!

Fredag morgon då tog jag mig en tur mot Hjälmare docka och kanalen och då fanns det ett stort vildsvin i bland gräset på en öppen mark men man blir lite tafflig och ivrig! när man befinner sig på fotoavstånd och den kamoflerat sig väldigt väl i gräset så upplevelsen blev väldigt mycket bättre än bilderna, vid Kvarnsjön så var det vackert och lite soluppgång till ljudet av gässen som gärna tävlar om vems som är mest högljud. så äventyr bjuds det på i våran vackra natur 

Annandags påsk morgon efter stormen och med ihållande snöfall så begav jag mig ut igen huvudmålet var att hitta en Mandarinand som var rapporterad i staden, Men jag började med att ta mig ut på grisjakt igen och ännu en gång överlistad grisen mig! såg den 2 gånger men tyvärr är den snabb och några publicerings bara bilder blev det inte nu heller men vildsvinen är stora och troligtvis är dom många med!

Då var mandarinanden mer intresserad att ställa upp på bild, Vacker och färgglad och inte så ofta den dyker upp så man kan se den och kunna fota den är en väldigt trevlig upplevelse som jag nu har blivit förärad att kunna göra 2 gånger här i Arboga, och kanske den stannar kvar här så kanske det kan bli lite mera bilder på den vackra fågeln .

Jag önskar er alla en trevlig och fin vecka och hoppas våren och vårkänslorna kommer tillbaka, ta hand om er och ha det gott 










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar