torsdag 26 augusti 2021

Nattkröken på dagen! en jobbig dag för fotografen i Rallyskogen

 Efter att kämpat sig igenom en arbetsvecka med ryggont förmodligen något ryggskott så parkerade jag arbetsfordonet klockan 06,30 och bestämde mot kanske bättre vetande och mot alla hälsobestämmelser att avfärd till Fagersta skulle göras 08,00 så jag hade 1 och en halv timme att kurera min rygg! det gick inget vidare men är man envis och går i mot allt sunt förnuft så fungerar och genomlider man det mesta!

Nattkröken som då går mitt på blanka dagen kanske i fornstora dagar den tävling kördes på natten och den har tydligen en 75 års historia och en riktig klassiker inom svensk rallysport, Glädjande för Fagersta MK och alla rallyälskare i detta land så kommer tävlingen tillbaka nästa år som en deltävling i Rally SM och det blir en höjdare med alla dess häftiga rally vägar som finnes i området 

08,05 var jag tankad med frukost och bilen med bensin och jag tog mig mot Fagersta ca 9 mil norr med förhoppningar att hitta någon sträcka söderut som jag passerade på vägen Bla Bockhamar och Åvestbo men där var det lika folktät som i kyrkan! nu går jag inte kyrkan kanske där är det fullsatt men vid dessa i rallykretsar kända platser var det definitivt inget som tydde på rally denna Lördag

Oti krog där var det fullsatt där var det loppis men jag stod över det denna dag med har inte riktigt förstått mig på den folkrörelsen, Mot start och målplatsen och förhoppningsvis något liv där och någon som kunde sända mig ut i rätt riktning till SS 1. vid Bds i Fagersta var det liv och rörelse och mycket bilar och tävlande som var vid gott mod och förväntansfulla, För många kanske det var första tävlingen på nästan 2 år.

Jag ringde till en ljudlös telefon, Frågan vad har ägaren för nytta av en telefon med ljudet avstängd och jag kunde inte nå Syster lena som alltid kör ljudlöst och min mor har alltid telefonen hemma varför då bemöda sig att ha telefoner! Ja ja ja nu kom jag från Ämnet, Tack Roger för att du svarade och på 15 minuter på service platsen han jag träffa ett antal personer och få tips om vart jag skulle ta vägen och jag linkade fram med en ömmande rygg men men envis är man 

Mot sherwood skogen! sas det i filmen men jag skulle inte riktigt dit jag nöjde mig med Hemshyttan och exakt där var jag ca 4 meter från den ortsskylten, Men att hitta dit var inte helt rätt och tur att jag kom ihåg vad som sas det är lite krångligt och man ska åka in på en väg och tillbaka och det rädda dagen och bakänden på en typisk rally åskådar bil som ledde in mig på rätt grusväg

Publikfritt sas det någonstans och jag blev förvånad när jag närmade mig sträckan och en massa bilar och här var det sannerligen inget publikstopp men skönt att se publik ute i skogen och det ger en annan stämning i skogen för oss alla ,

Promenad blev det men jag är tacksam att det inte blev så långt men klockan sa att jag var sen! jag brukar alltid vara ute i god tid men nu var det bara någon kvart före första bil skulle passera tid, konsultation med fotografer och video filmare så gick jag mot strömmen som alltid, Jag hittade en fin kurva och som så ofta var jag absolut helt ensam och redan när bil nummer 2 vräkte sig in i igenom svängen så kändes det som en perfekt sväng för fotografering.

Solen den sken och det var fint väder där jag stod i min ensamhet när bilarna tog sig i genom min kurva på det ena och det andra sättet en del var mer vårdslösare än de andra och det blev närmare och närmare skogen hela tiden och när en friskus med en röd volvo bestämde sig för att åka på 2 hjul genom svängen så var jag bergsäker på nu blir det rulltårta! men på något mirakulöst sätt tog sig ekipaget igenom svängen på rätt köl

Det var en klart sevärd och spännande första sträcka, en välbehövlig paus för mi rygg blev det och tack för sällskap till video filmare som hade upptäckt min sväng, Men alltid är det trevligt att ha den sociala biten med andra likasinnade rallytokar och Fotograf Andreas dök upp och tog plats i samma sväng och jag tog stöd mot en björk! hängbjörk blev det och min rygg blev mer och mer osamarbetsvillig och jag hoppades att alla bilar skulle hålla sig på hjulen och inga förseningar för min rätta plats var nog inte rallyskogen utan hemma på ryggläge 

En del sladdar blev det på nästa runda och nåra nära tillbud på det som nu var SS3 och en riktigt häftigt rallysträcka som jag hoppas kommer tillbaka till nästa års Nattkröken i SM tappning och då ska jag boka biljett i samma sväng och utan ryggskott.

Efter närmare 100 bilar så var det slut för dagen och lite solbränna på näsan kanske det blev och en hel del rallyhistorier blev det som alltid, En liten promenad blev det mot bilen och några stopp på vägen för att prata med lite bekant folk som har övervintrat covid virus och tagit sig it i rallyskogen, Nu blir det en ledig helg från fotografering och rallytävling och min rygg är mycket bättre nu.

Ta hand om er alla så syns vi på bruks svängen den 5 september tror jag datumet var, ha en god kväll le och må gott, tack till er alla alltid  











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar