onsdag 25 augusti 2021

Trevligt folk och publik invasion full fart i Värmlands skogarna

 Värmland och rally det är något som går hand i handske och när Rally SM rivstartade årets säsong om 4 deltävlingar på kort tid så var det i Kil och tävlingen Killingen som var först ut på tur och ett i mitt tycke rekord starkt startfält, Det var väldigt mycket som tydde på att det skulle bli flatout på vägarna runt kil och spännande var det när det inte har varit mycket tävlingar på grund av rådande omständigheter med covid virus.

Jag var på plats tidigt inför denna premiär tävling för året i Sm jag som fotograf och min mor som mekaniker! så det skulle bli en trevlig och spännande helg, Program inköp! ja det blev på klockslaget pricken på klockan 18,00, Då hade vi redan sett ett favorit ekipage besättning på coop i kil inköpande ett rött garn nystan kanske ett hemligt tricks eller kanske jag såg helt fel vad som inköptes.

Klockan 18,00 då är det som gäller, Jag försökte redan klockan halv fem på torsdagen att köpa ett program i Kil men nej nej rätt tid är rätt tid, då åkte vi till Vålberg och program har du det ja då sa mack föreståndaren kan jag köpa ett? ja men klockan 18,00 okk sa jag och fick vänta i 17 minuter, när klockan var 18,00 så fick jag köpa program då hade jag en för stor sedel och fick jaga hundralappar och till slut fick jag ett program och kvart över 18! då var programmen troligen slut för det var kö.

Vart ska jag åka vart finnes det någon fin sväng osv blev det utanför macken, Ena delen av bröderna båge tillslöt till funderingarna och berättade lite rallyhistoria hur han hade tufsat till en nybyggd Sierra Cosworth i en av svängarna som fanns med på tävlingen. Men åk inte till ettan för det är rakt och 1 sväng! vid senare provkörning av den sträckan med mor vid ratten så var vi överens denna sträcka svänger och är fin och väl värd att fotografera 

Shake down är bra att göra om bilen inte går sönder eller om något fel uppstår som går att rätta till innan start och en bra uppvärmning för bil och besättning är nog inte fel då tävlingen under lördagen var väldigt intensiv och skulle vara sekunder som gällde, Publiken hade strömmat till redan på fredagskvällen och jag blev inlåst

Genväg och senväg är väl ett talesätt som ofta tyvärr är sant, Jag blev inlåst när jag skulle gena varför nu jag skulle ha panik vet jag inte shake down skulle pågå i 5 timmar och nu var klockan 2 minuter över 3 och jag sprang in i en låst grind från insidan morsan kom på efterkälken och hon kom inte ut och lånade en stol och jag kröp under grinden! vart var vi då jo inne på motocross banan i kil som hade låst för att inte bli fullparkerat.

En hel del bilder blev det och i full fart men mest i start kön där det var idel glada miner bland de tävlande, och några hade en del bekymmer med så det var nog bra att det löstes med shakedown och reparationer kunde göras innan start, Några timmar tillbringade vi vid sträckan och fint skönt väder hade vi, Som avslutning körde vi sträcka 1 i tävlingen och det var full fart och snabbt från början över krön och en del svängar fanns .

Tidig lördags morgon och avfärd till Kil kallt och blåst och regn skulle det bjudas på och en del solglimtar med beroende vart man befann sig, Mor skulle släppas av vid service platsen där hon skulle kampera i hop med bil nr 72 och vara med mekaniker och strosa runt bland bilar och mingla runt bland allt trevligt folk.

Jag tog sikte på ss 1 och körde fredags sträckan som var spårig efter körning så gällde att hålla sig uppe på, Trevlig folk ja det finns det gott om, Jag träffade på ett par som parkerade tillsammans med mig på det mist sagt smala vägen så att vi skulle kunna ta sig ut från platsen till nästa sträcka, vi tackade för gott samarbete och önskade en en trevlig dag till varandra i skogen och jag fick 4 st smörgåsar med rostbiff och diverse annat från det hotell dom bott på! så jag stod mig gott hela dagen.

Att vara på rally ger motion och en rask promenad på 2 kilometer så hamnade jag där jag planerat och inte så mycket annat folk men jag trivs bäst ensam men några husbilar hade trixat sig in och lite andra entusiaster hade gått långt, och en dubbelböj! som i Röfors! njae Röfors är snäppet värre och där går det uppför!, men det blev en fin plats att fota på, fotografering är en färskvara har jag märkt för både  Flen tävlingen och kil har varit frustrerande och inte blivit bilder som jag velat,

Sm fältet passerad och jag ber om ursäkt till volvo bilarna men fokus var på SM tävlingen, så det blev en rask promenad tillbaka och lite nervös för att vara inparkerad! men det gick bra och sedan ett spännande moment köra bil och läsa karta men det gick bra förutom ett moment där jag i Fagerås höll på att hamna åt fel håll på väg 45 men i sista stund kom jag på rätt köl!

Sträcka 5 och en enorm lång kö med parkerade bilar och jag stannade direkt och gick hela vägen och jag tänker alltid på dom som envisa att köra in! när dom redan ser att det är smockfullt och kaos och blir en mer när de måste vända eller backa men är inte alltid lätt att förstå allt.

En sevärd sväng med en del tillbud och dikes häng blev det där jag parkerade mig intill en lada med tillhörande tak om det väldigt mörka moln skulle ge regn, Regnet kom hos min mor på servicen men där jag var kom det endast några droppar, Tyvärr kom Håkan Jakobsson med chaufför med ett saknat bakhjul som bara lossnat när bakupphängningen brast och illa var det när de låg 2a efter enormt snabbe Flodin

Som alltid så kommer man in samspråk med likasinnade och alltid blir det gott dist´kuterande om bilar och spårval och vem som är värst på gasen, Den gula volvon med team Liljegren kom oftast på tal och ja de gör oss sällan besvikna och är imponerande att dom tar sig till målet för oftast går det lika mycket utanför vägen! tack för showen

Dagen närmade sig sitt slut och när jag anlände till sträcka 8 så började krafterna tryta och benen var stumma när ännu en lång promenad skulle göras och med 2 kameror och objektiv och ryggsäck ska transporteras så blir det tungt!.

Nu sundes det i startfältet att det hade sållats bort många bilar på de tuffa sträckorna och de som kom hade siktet på att ta sig till målet, Göthbergs skoda gjorde en snurrning där jag stod annars var det väldigt disciplinerat  på gasfötterna, så efter ca 80 bilar så avslutade jag min heldag i rallyskogen och med glad min promenerade jag tillbaka till bilen och tog mig tillbaka och hämtade min mor och avslutade våran rally sm helg med en pizza vid våran camping stuga.

Tack till er alla jag möter  i skogen tack för alla samtal och mackor och goda tillrop alltid lika trevlig att vara i rallyskogen väl mött igen snart














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar