onsdag 8 september 2021

Dammig fotograf i skottgluggen, Brukssvängen bjöd på solsken och sladd

 Frost! och dimman lättade så på vägen mot Hallstahammar så åkte jag mot Eskilstuna Men inte så långt först blev bilen fulltankad och sedan kunde inte mitt fotografiska jag! undvika att åka till Hjälmare kanal som ligger mot Eskilstuna, 

Frosten låg på gräset och dimman den låg som en rök över kanalen och det kan man inte missa som fotograf även om dagens uppgift var Rally i Hallstahammar och Brukssvängen, Med lite vackra naturbilder på minneskortet så styrdes bilen om till rätt riktning och färdades i den lilla trafiken smidigt mot bad och camping plats i Hallstahammar.

När man väl är ledig och kan sova ut och få sin sköna sömn då sätter man klockan på 6,30! Ja Ja man ska utnyttja tiden och på helgen är man pigg och alert den tiden på dygnet annat är det när skrammel klockan ringer då vill man bara sova vidare.

Samling vid pumpen är det något uttryck som det sägs hetat förr i tiden nu var det samlat vid Meca i Hallstahammar och denna gången hade syster lena ljudet på och då går det mycket lättare att få kontakt och jag letade mig till besiktningen av tävlingsbilarna, 

Undras om Lena gick in i besiktningshallen det var oftast när vi tävlade en skräckhistoria inte för att bilarna var i dåligt skick utan att besiktningarna kunde var minst sagt av skiftande karaktär! hej har du bilen med dig skriv på här eller nästa gång skulle varenda skruv kollas!!.

Denna tävling hade jag 2 ekipage att hålla extra koll på nu när nämnda syster har gjort comeback och skulle lotsa  Ronnie från start till mål och det gick fin fint förutom lite svamp plockning på en sträckorna annars var det fin fart på Astran  på sträckorna, Fotografen fick för sig att vinka! till dem när de passerade och troligtvis var det ingen som såg mig och bilderna blev utmärkta på min hand, Roger skötte kontor och roadbook som vanligt i den röda Saab turbon styrd av Henrik och så bra så det blev en 2 placering.

Jag fick skjuts av fotograf kollega Göran och jag hittade med hjälp av kartan rätt som gammalkollega orienterare borde det gå fint men det är inte alltid det lättaste med denna gång kom vi fram i rätt tid och till rätt plats, Då började Göran fundera! och ja här var jag förra året och han kom fram till att samma plats men vänd kör riktning på sträckan.

Mållinjen ska bevakas vid rallytävlingar så att tid och fotoceller fungerar och det gjordes med säker hand av Ove och Kjell de var nyss hemkomna från ett kyligt Tjeckien och Barum rallyt så det var glada för lite solsken på mål bilen och action blev det när ett ekipage nästan bokstavligen rullade i mål! blev en bil som taksyndade i stort sett på mållinjen.

Det sedvanliga funderingarna vart ska jag fotografera vart är det lämpligt att parkera sig och strålande solsken! är är härligt och skönt speciellt som det var en frostig kall morgon, Men det är inget bra med strålande solsken när man ska fotografera, Men alla problem är till för att lösas och det blev bilder denna gång med kanske inte så bra som jag vill ha dem med de får duga.

En promenad och hejande och pratande på vägen tillhör alltid och det är alltid trevlig med lite mingel bland alla likasinnade, jag hittade en bra sväng men tyvärr så sken inte solen där! då blir det för mörkt så hur man nu vrider och vänder på det så blir det bekymmer men som Gunde sa inget är omöjligt, Det blev bilder och de blev bra bilder men jag övergav mörkret och dammet och flyttade mig till solen och ännu mer damm och i skottgluggen för stensprut men vad gör man inte för bra bilder.

En timme senare så var jag grå av damm och ett och annat stenskott fick jag i ryggen men jag såg i kameran att det blev en del fina bilder och dammet kan man skaka av sig så det var med raska steg jag begav mig mot annan plats för att föreviga när ekipagen kom tillbaka för att köra sträcka 3.

I skogs partierna dammade det inget alls och blev en behaglig eftermiddags runda efter väntan på att något annat evenemang skulle passera den avlysta rallyvägen så genomfördes ss 3 i en god takt och inget uppehåll utan bilarna passerade i en strid ström mot målet, Med Saab sporten som nog stod för den friskaste satsningen, Där var det ingen blyg körning i inner diket  utan full fart och nära ytterdiket var det, Sådan framfart uppskattas alltid av rallypubliken.

En trevlig rallydag avslutades med lite promenad bland bilarna vid Skantzen badet i Hallstahammar och Roger fick en pokal men Lena blev utan men nya chanser blir det snart igen, Då hon snabbt blev uppbokad till 3 tävlingar till inom snar framtid med början på lördag i Eskilstuna. 

Solsken sladd och mycket trevliga samtal i skogen blev det och då är det värt när klockan ringer 6,30 den ända lediga dagen i veckan, jag önskar er alla en trevlig god kväll, Ses snart i skogen igen ta hand om er alla.











  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar