fredag 17 september 2021

En lång dag i rallyskogen slutade med leriga skor, EMK Kannan tuff och utslagsgivande tävling

 Sent i säng och tidigt upp ur säng! det är den kanske inte perfekta uppladdningen för en lång dag men när timmarna inte riktigt räcker till så kan det bli ont om John blund sömn! EMK Kannan en tävling som lockar många förare och kartläsare och nu också publik som var tillbaka längs sträckorna och det blir mycket mer trevligt när sträckorna är kantade med intresserade människor som följer bilarnas framfart på och utanför vägen!.

Klockan 7,30 åkte jag hemifrån Arboga mot Kjula! där jag hittar verkligen bra eller kanske hittade är ett bättre uttryck då jag och min far var banläggare till ett tufft och omtyckt SM i bilorientering men som sagt! skrivet så var det på forntiden men då använde vi oss av sträckan Hugelsta skjutfält som nu också var första sträcka i Emk kannan men i Bil orientering körde vi mest i skogen

19,30 var jag åter hemma så blev en lång dag i skogen, Men mycket kom att hända under dagen och det är det som är spännande man vet aldrig vad som händer, Fartfylld körning en och annan sladd och trevlig möten blev det under dagen det som saknades hos de flesta var nog solen men fotografen alltså jag var glad att solen hade gått i moln och inte störde och gjorde molntappar och speglingar i vindrutorna på bilder och bilarna,

I god tid var jag ute, Ensam i skogen var jag inte och efter en rekognosering på fredags kvällen så valdes starten av sträckan då jag hade upptäckte slutdelen av sträckan var av karaktär fullt på sexan väg, Min rekognosering gjordes på fredags kvällen och det blev mörkt och sent i alla fall om man ska ha väckarklockan på 01,30 för att börja jobba och göra ett arbetspass innan det begav sig ut på rallyäventyr, 

Så start på ss 1 då finns förhoppningsvis alla bilar med i tävlingen och det svängde lite hit och dit så efter obligatoriskt mingel och promenad fram och tillbaka så parkerade jag mig i 3 sväng och det blev fina och solfria bilder med en och annan raggarsladd då definitivt besättningarna vakande till och var på hugget på resten av sträckorna och hela dagen.

Stopp blev det efter en incident på sträckan blev det, Då min syster for fram i en bil så blev min första tanke att kolla så hon var framkommen till målet innan det blev stopp på sträckan, Tracking systemet visade ingen signal på den bilen men resultatet visade att de hade utan problem kört igenom första sträckan.

  Det är nervöst och stå bredvid när man har någon närstående i en tävlingsbil, Min far sa alltid att få ett telefonsamtal under tävling var alltid nervöst för oftast var det något fel trasig bil eller avkörning eller dylikt, När man sitter i tävlingsbilen så vet man alltid vad som händer, Men syster och chaufför tutade på i bra tempo mot målet på alla sträckor och både lena och för helgen chaufför Peter Rydholm har gjort comeback efter längre tävlings uppehåll som dom var nöjda båda 2 

Jag tog 2 kanelbullar i farten och hängde på första bästa tävlingsbil mot sista sträckan för dagen och jag kom i håg att svänga och visste att jag skulle bara följa med tävlings bil nr 30 halvvägs det är kruxet med att vara själv i bilen, äta kanelbulle och läsa karta och köra bil samtidigt kanske minst är någon sak för mycket, Vid samtal av annan publik senare under dagen så framkom det att de gjorde samma sak med order i den bilen häng med tävlingsbilen och de gjorde de och hamnade vid starten på ss 3 i stället för ss 5! .

Jag hälsade på våran rallykändis Morfar och han hade tävlingsbilen hemma och vilade och dagen till ära endast publik, Publik var det mycket av på slutklämmen av sista sträckan och en giftigt sväng hittade jag lite trubbel är det när det är många på samma plats att alltid är det någon som parkerar framför skottgluggen alltså min kamera så det är därför jag föredrar att vara själv i skogen.

Att det var en tuff tävling märktes tydligt då det vara många uppehåll i startfältet och många bilar saknades, Nästan 60 kilometer specialsträcka tar på materialet och många tillfällen att lämna vägen fanns det också, Lång väntan blev det och regnet kom men jag trotsade regn och trötthet och väntade in sista bilen som tog sig till målet och då var det nästan mörkt och mina skor hade blivit något kilo tyngre av lera.

Äntligen kanske man inte ska säga för det var en trevlig och bra dag i skogen men efter 12 timmar så kändes det skönt att styra bilen hemåt och halva jobbet var gjort. Fotograferingen var till ända och då återstod bara att ta hand om dom dryga 3000 bilderna som hade knäppts under dagen.

 Det är alltid spännande att tita på bilderna i datorn och det blev en del action och bra bilder men jag tycker om att göra lite finputs på bilderna även om det oftast inte skulle behövas, Men som andra putsar sin fina bil så putsar jag mina bilder till lite bättre bilder. Nu blir det en ledig helg från rally, sedan följer Skillingaryd Jyväskylä och Enköping på kort tid så gäller att ladda upp mig och batterierna för ny äventyr 

Ta hand om er alla och njut av helgen så syns vi snart igen på något lerigt gärde eller någonstans i rallyskogen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar