tisdag 28 september 2021

Upplyst i mörk och djup smålandsskog,Träningsvärk och fartfylld avslutning av rally SM

 Mörkt duggregn och en djup Smålands skog men ensam var jag inte vi var många som hade gett oss ut skogarna runt Klevshult kanske inte direkt någon världsmetropol men det flesta svenska rallyögon var nog riktade mot denna ort och tävlingen Skillingen 500 som arrangerades av Skillingaryds MK med hjälpande klubbar på ett i mitt ögon sett utmärkt sätt! om det var korrekt svenska vet jag ej.

När jag stod i mörkret och väntade!, Undras hur många timmar man har tillbringat med att vänta i rallyskogen bäst att inte vet för skulle man nog börja fundera på vad man håller på med, Men alla våras intressen tar ju sin tid och vi alla känner tjusningen till det mest olika saker här i denna värld.

Mörker dimma och duggregn och  den riktiga rallykänslan fann sig och när det började mullra vid starten och extraljusen gjorde det upplyst i hela den mörka djupa Smålands skogen så blev det en go känsla i fotografen som spänd väntade på först bil.

Vad hände innan tävlingen drog igång!! jo det var en lång dags färd mot den goa känslan i mörkret strax utanför Klevshult, drygt 30 mil enkel resa var det att börja med söderut bar det i väg med första stopp efter 2 min för att tanka, Örebro passerades och över betalbron i Motala sedan blev det kappkörning med långtradare ner mot Vättern och ett fika stopp vid Braehus.

Vackert är det med vyn över Vättern och med ruinen som ståtar upp sig och man ser ut till Visingsö där jag har åkt häst och vagn! men nu var det andra hästkrafter det skulle handla om även om det var skönt med att sträcka på benen och äta 1 kanelbulle eller om det var 3 så fortsatt färden söderut rätt snart och passage av Jönköping gick smidigt 

Gps var inställd på Skillingaryd men där var jag inte framme utan blev 1 mil till på motorvägen innan det signalerade Klevshult och känslan av lastbils stopps metropol fanns sig snabbt och service platsen var belagd på Rasta restaurangen parkering, Mat det behövde jag och program behövde jag med så blev bingo med både mat och program samtidigt, 

Schnitzel var rallymålet och det var populärt och när jag hade fått min mat serverad så fick dom i kön veta att det var 30 minuter väntetid, så jag kom i rättans tid innan alla kom tillbaka efter rekognosering  av rally banan så det blev fullt på restaurangen och i min mage

Mingel på serviceplatsen blev det alltid är det trevligt att spatsera runt omkring och titta på bilar bilar och hälsa på alla! men är tyvärr inte alltid alla jag känner igen men är alltid bäst att hälsa tillbaka och jag någon gång är oförskämd att inte hälsa så ber jag om ursäkt, bilar var uppställda och teamen var nog nervösa för mörkret! som sannerligen numera inte ofta möts av de tävlande, det var blandade kommentarer om huruvida mörker körning var uppskattat eller inte.

Mot Vrigstad blev min nästa uppgift och hitta ett hotell jag var inte första rallygäst på hotellet utan jag fick frågan i receptionen sent tillbaka i kväll och tidigt i väg morgonen Ja sa jag. En glad överraskning var att hotellet var betalt och det lär inte varit någon annan en jag som betalt det men minnet är ju tyvärr kort på det viktiga sakerna och de oviktiga sakerna sitter alltid kvar, Hotell frukostar öppnar alltid för sent klockan 7 och då skulle jag för länge sedan ha lämnat hotellet.

Utmärkt service och utomordentlig personal fanns det på hotellet som hade lämnat en rejäl påse med frukost i mitt kylskåp så jag behövde inte ge mig ut på den långa lördagen hungrig Tack för den utmärkta servicen sov gott gjorde jag med de 6 timmarna som hanns med att sova.

I mörkret så myste jag med ljudet och atmosfären och trivdes rätt gott med att bevittna en SM fina i rally, Fotograferingen blev det inte så mycket av men att börja en rallytävling halvvägs känns lite fel så ska man se något ska men se hela man kommer ju inte heller till biografen efter halva filmen, desto mer fotande blev det under Lördagen så antalet bilder räckte och blev över i alla fall.

En svart BMW letade stickvägar och parkering på samma sätt som jag, Och alltid är det smätt och smärre kaos på vägarna men till slut så hittade jag till uppmärkt parkering som var på en liten skogsväg och den svarta BMWn var med ända till vi parkerade  bredvid varandra, Att träffa likasinnade är alltid uppskattat och BMW personerna som jag aldrig hade träffat förut blev sällskap under resten av tävlingen och dom hade kört nästan 5 timmar från Uppsala så visst finnes intresset för rallysporten.

Promenader blev det mycket av och sammanlagt blev det nog mycket dryga milen i promenadskorna  och med ryggsäck och 2 kameror så  blev det en hel del att släpa på och det känns nu väldig mycket i benen träningsvärk! det var länge sedan och en aktiv orienterings karriär som avslutades för 15 år sedan hjälper inte mycket till konditionen nu.

Sträcka 5 och 8 perfekt att kunna se bilarna 2 gånger och man kan förflyttas sig på sträckan så det inte blir så monotont och samma sak, andra varvet så hade förarna fått upp farten kanske dom var trötta efter mörkerkörning och sent i sängen från de 4 första sträckorna .

Mitt sällskap dom tog vägen över serviceplatsen och sedan norrut mot uppland, Jag fortsatt ut i den småländska landsbygden och vägarna blev mindre och mindre och till sist stod jag på en gårdsplan där det inte på något sätt var någon rally tävling och med gärdsgårdar och staket så blev det backning några kilometer tur att bilorienterings backningar sitter i ryggmärgen,

Att köra och läsa karta samtidigt är som bekant inte alltid så lätt, Till slut så kom jag fram till en parkering och jag var inte ensam, Hade fått tips om att sträcka 10/13 skulle var fint och händelserikt och jag gick och gick men hittade inte något men efter bebyggelsen och inne i skogen så svängde det och hoppade och var minst sagt häftig rallyväg 

Efter 2 vändor med mycket action och hopp sladd och full fart så kände jag och min kropp att det fick nog räcka för denna helg och hade trots allt nästan 4 timmar resa hemåt,

En strålande höst lördag i småländska skogarna var mycket trivsamt och som alltid träffar man nya och gamla bekantskaper i skogarna så tråkigt har man aldrig på rally även om det blev en lång och tuff helg som inte slutade förrän klockan 18,16 tisdag kväll och då samtidigt påbörjas nästa äventyr rally Finland men det är ett annan historia och återkommer med den.

Tack till er som läser och ser mina bilder och er som hejar och stannar för pratstunder i skogen det är alltid uppskattat. ta hand om er alla och ha det gott 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar