söndag 23 oktober 2022

Äntligen Enduro, Enduro SM final på golfbanan 2000 bilder på en timme!

 Äntligen Enduro ja det var nu länge sedan jag var på ett enduro evenemang och nu blev det SM final på rimligt avstånd så det var mycket trevlig att se och höra motorcyklarna och deras chaufförer ta sig fram i skogen där det stundtals är svårt att gå, Där studsar de bästa förarna fram som det vore ett salsgolv så det är väldigt imponerande hur man kan ta sig fram i skogen.

Mindre imponerande var att jag började med att avsluta jobbet med att köra vilse i Arboga sådant man kanske skulle vara tyst om! men att avsluta jobbet i god tid innan jag skulle köra mot Uppsala blev fördröjt när jag på något sätt lyckade ta mig ut på fel avfart och åkte mot köping i stället för parkeringsplatsen på arbetsplatsen ridå ner! till slut så räddade jag mig hem igen efter ca 10 minuters straffrunda 

Välkommen känner man sig när man när man tar sig ut på något Enduro evenemang på hemsidan före tävlingen så hälsades man välkommen med fri inträde och fri parkering och hämta ditt gratis program i depån och karta upplagd i god tid på hemsidan för planering, När man är på rally så ska man betala så fort man öppnar en dörr! parkering program och inträde överallt! så det är väldigt mycket mer välkomnande i motorcykelspåret.

Golfbanan var tävlings högkvarteret nu kördes det inte på själva golfbanan som kanske tur var men i mina ögon var det en fin och bra vald tävlingsplats och för publiken kunde man gå till 2 sträckor men jag var bekväm nog att ta bilen och åka fel igen! men det var inte så långt och nu var det i okända marker 

SP 1 var belagt ett mindre stenkast bort så jag tog mig igenom depån till stubbåkern där det var bandat överallt! och hur hittar man rätt tänker jag, Jag parkerade mitt i hela smeten och där blev det surrigt och körandet snurrade runt omkring mig så det var svårt och veta vart man skulle fotografera och efter en timme så var 2000 bilder på minnes kortet kanske kan tyckas omöjligt, Men 10 bilder per motorcykel och 200 tävlande så fyller man ett minnes kort fort,

Efter en timme bestämde jag mig för att åka på SM final i rally ca 45 minuter bort inte för att jag var uttråkad på något sätt tvärtimot det är en häftig känsla att vara väldigt nära som man kommer motorcyklarna, Men jag såg möjligheten att hinna 2 evenemang men jag kom snart till sans och njöt mera motorcyklar i skogen,  skönt att vara anonym när ingen känner igen mig i denna motorsport,

Den enda som jag utbytte ord och tankar var mäster Tomas alias fototummen  alltid lika trevlig att träffa och lika fina bilder att njuta av där har endurosporten en verklig entusiast  och ambassadör och fantastisk fotograf .

SP 2 och där blev det skogsenduro med rötter berg och lera och jag kände mig mera hemma det gäller att hålla sig undan när man promenerar spåret för det är inga motorvägar som ska framföra sina ekipage på som sagt det är ett under hur den kan köra så fort och krävs ett mycket elitidrotts tränat hjärta för att orka dessa tävlingar.

Vädret visades sig från sin sköna sida och den veckans höststorm hade bedarrat och solen den värmde gott, Jag hittade med hjälp av tips från nämnde Tomas ett dike som var blött och det bjöds på lite besvärligheter och en annan lerskvätt kom farande i luften, Men vad gör man inte för att fånga de bästa bilderna, Ett par tusen bilder mer blev det och vardagskvällarna i veckan efter var säkrade,

En mycket trevlig och skön dag blev det och inspiration till mera så nu ser jag fram i mot mitt dryga tjugonde Novemberkåsa som körs i år i Bollnäs och efter 3 år utan den tävlingen för min del så blir det en verklig höjdpunkt av året, Önskar er alla en god kväll tack för att ni läser  ta hand om er alla 















 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar