söndag 27 november 2022

Fotbad, lerinpackning Novemberkåsan en folkfest. En av idrotts Sveriges hårdaste tävlingar Del 1

 Novemberkåsan var saknad med corona uppehåll och att jag missade Gävles Novemberkåsan 2021 så var det med iver jag tog mig an de 29 milen norrut mot Bollnäs skönt att jag hade en ledig vecka i ryggen och vilat upp mig kåsan är en utmaning för publiken med en lång tuff tävling för alla inblandade, Halvvägs så mötte jag snö och vinter efter mycket varm höst så var det plötsligt vitt överallt väglaget var bra och trafiken var lugn så resan norrut gick mycket bra endast i Gävle det var någon slags polisjakt där en hel del polisbilar forsade fram i snöslasket.

Avkopplande kan det vara att köra bil och lugnt och tyst så jag var framme i Bollnäs vid elva kaffet tyvärr hade jag inget kaffe och första uppgiften var att finna ett program och en mack blev första stoppet, Med swish åter fungerande så gick betalningen med ett swish och på språng igen nu är Bollnäs en rätt okänd stad för mig, Jag sprang oringen 1981 i Bollnäs men det var i skogen och länge sedan men jag tror det var i närheten av travbanan som också nu var tävlingscentrum .

Rekognosering av lämpliga platser blev nästa punkt i programmet så någon vilotid blev det ej, Kraftledningar är gångbara enduro publikplatser då det oftast är blött och det tog ca 7 minuter innan mina lågskor var både leriga och dyngblöta men ett lite inhopp i skogen som skulle vara 3 minuter blev en 45 minuter lång promenad i plaskblöta skor och svetten i pannan men det tog väldigt lite tid innan jag insåg att ingen skulle ta sig igenom denna kåsa torrskodd 

Nästa stopp blev det tillsammans med fotograf kollega Per som hade anlänt från Ludvika och blev ett utmärkt sällskap under hela Novemberkåsa tävlingen, Ensamma fotografer var vi inte då också Gridd var på plats vid samma parkering och tur att vi kan täcka upp många platser med våra Kameror.

Ännu mera vatten och lera vi behövde inte gå många steg och med hjälp av käppar så konstaterades det av mera nyfikna kåsa entusiaster att det var bottenlöst och en mycket tuff inledning för förare och motorcyklar att efter endast ett handfull minuter ge sig ut i i ett hav av vatten och lera, Nu hade vi funnit ett antal bra platser att bevaka och skönt att slippa reka i mörker på morgonen på tävlingsdagen 

Rugg väder men inget mycket snö var det snön höll sig närmare kusten och jag var behov av torra strumpor och lunch, Så uppletande av hotell och incheckning blev det och det mesta av hotellgästerna var där av samma anledning 

Invigning av tävling på torget och full uppslutning av lokal befolkning och gav minnesbilder från ett fullsatt torg i Arboga 1998 när senaste Novemberkåsan kördes i min hemstad, Bra att tävlingar tar sig till de som kanske inte kan ta sig ut skogen och lite mingel med musik och toner av motorcyklar tror jag var uppskattat i både Bollnäs och när det begav sig här hemmavid 

Fish and chips! ja det är gott även om jag aldrig har provat originalet i England med tidningspapper så åtnjuter jag gärna den goda maträtten och njuter i minnet av utsökta fish and chips måltider på Manly beach i Australien där var det så nära originalet man kan komma utanför Englands gränser 

En lugn och godkväll med festande på en banan som var en välkomstgåva på rummet och planering av lördagens bravader, Klockan 8 var bestämt möte med Per vid vad vi trodde skulle bli lite besvärlig passage! det blev nog mycket värre än vad vi trott och många förare gick bet innan de hade blivit varma i tävlings kläderna, 

Men först en stadig frukost på hotellet där det var många förväntansfulla   förare publik speakers servicepersonal som inmundigade den utsökta frukost inför ett långt och tufft dygn, 2 koppar kaffe och pannkaka blev det för mig och mycket mer så jag gick på stadig fot utifrån hotellet 

På väg mot våran första post som fotografer vi valde bort det stora kärret där Lars Gridd Mårtensson stannade han sågs senare mycket lerig! vid det gigantiska kärret, En dikesövergång där det skulle hoppas över enligt några förare vi pratade med på fredagen, Jag konstaterade fort att jag var väldigt ensam att med att tackla kåsan iklädd jeans! kanske förvånade personer tänkte att den personen har aldrig sett kåsan förut! men troligtvis har jag sett mer än 20 st så jag är rutinerad och bekväma jeans gick bra hela dagen.

Det är nog mycket enklare att vara fotograf på ett museum än på en kåsan! 10 minuter in i tävlingen så var kamera linsen täckt med lera och imma men man får göra det bästa av situationen och försöka hålla sikten fri och med rengörings saker i bakfickan så fungerade det snart igen 

En lite promenad till det stora kärret fick förklarningen varför så många av förarna  var så skitiga efter ca 7 minuters körning det var verkligen ett hav av sörja med vatten och lera och i mitt tycke en elak start på 39 mils körning men kanske bäst att blöta ner sig direkt då är kroppen härdad direkt.

Det är tur att det finnes hängivna åskådare i endurospåret med som utan tvekan kastar sig ut i leran och vattnet för att lyfta fram förarna och motorcyklarna som fastnar obönhörligen i den bottenlösa gyttjan och dom är blöta och skitiga från topp till tå.

Detta blir en lång blogg så jag får återkomma med återstående äventyr av min kåsa från fotograf plats, önskar er alla en trevlig första advent och tack för att ni läser mina rader











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar