tisdag 29 november 2022

Fotbad, lerinpackning Novemberkåsan en folkfest. En av idrotts Sveriges hårdaste tävlingar Del 2

 En kort förflyttning med bil till motorstadion i Bollnäs och nästa utmaning för förarna och då på Ss4 Gugges myr var marknadsförd både i program och media som den tuffaste passagen i Novemberkåsans historia och vi har sett inför videos när motorcyklar kämpar i den bottenlösa gungflyn och när en inhemsk yngre förmåga simmar i mossen så det var mängder av publik som hade begett sig till  den platsen och det var smätt kaotiskt på parkerings platsen men skönt att parkera på hänvisad på plats

Tyvärr så har denna typ av tävlingar också publik som kanske bättre skulle bege sig till krogen istället för kåsaskogen då de troligtvis inte har en aning om vad det är för evenemang de är på och endast bli så fulla som möjligt! är ledsamt att se personer som raglar fram igenom vattenpölar och lera klockan 10 på förmiddagen, Men de allra flesta är på plats för att se väldigt stor idrott och motorcykelåkning i världsklass, 

Vi promenerade några hundra meter och där öppnade skogen upp sig och en gigantisk mosse uppenbarade sig det var någorlunda passerbart till fots men det gungade betänkligt när vi spatserade över mossen och fortfarande någorlunda torrskodd och fortfarande i jeans!

Mingel med publik och många som kände igen oss och Per fick orden dig träffade vi på förra kåsan med ett gäng sydligare motorsport fantaster , såsom alltid är det mycket trevlig att träffa alla som tar sig ut på dessa evenemang och är en mycket skön atmosfär runt kåsan.

vi gjorde som alltid rekade runt lite och fick tips om en stenbacke som skulle vara besvärlig att kryssa sig uppför som skulle finnas just runt hörnet men vi gick längre och längre och någon backe dök aldrig upp så vi fick vända tillbaka för att hinna se täten passera Gugges myr, Ett lugnet före stormen och åskådare som spekulerar hur tar man sig över detta.

Att fotografera ett 50 meter brett och 200 meter långt passage över en blött myr var inte det enklaste men jag tog plats mitt i och hoppades på det bästa och på enduro där kommer man verkligen nära och är inte allt för sällan som det känns som hjulen passerar väldigt nära fötterna 

En kaskad högt upp i luften signalerade att något var på väg motorcykeln den hördes men syntes inte ett mycket högt varvtal och förare och motorcykel kämpades tillsammans så forcerades mossen på bred front av de första förarna någon tog sig nog igenom själv! nyblivna silver medaljören från Karlskoga Micke Persson tog sig körandes och springandes igenom passagen till synes utan någon hjälp men var nog inte många andra som gjorde det.

Här var det många som behövde hjälp av de frivilliga lyftarna som gör allt i deras makt för att få fram de tävlande när de kört fast och bokstavligen bär fram ekipagen och de är inte rädda för att blöta ner sig och vara skitiga från topp till tå,

Dryga halvannan timme så fick vi en härlig show på Gugges myr som redan innan var förberedd på om dragning om det skulle bli för besvärligt under de mörka timmarna, Om det var kaos på parkeringen när vi kom så var det ännu mer när vi skulle därifrån och tog en halvtimme att kunna lämna parkeringsplatsen.

Innan vi hittade bilen så träffade vi ett känt ansikte och mycket kul att se dig Stefan Hjelm på fötterna igen och i enduroskogen igen efter den otäcka olyckan och hoppas på en mycket god bättring till dig 

Mot min kraftledning blev det när vi hade fått snurr på hjulen efter att suttit fast i kön, Tävlingen den rullade fram och tack Per för en mycket god smörgås under brinnande tävling så är det inte så lätt att hitta tid för att äta så får ta någon mat på språng och jag är känd för att leva på kanelbullar! denna tävling var det mazariner och festis mycket bra kåsa förtäring,

Parkerade och på marsch igen och nu var det så det dammade på den lilla stigen men när vi kom nerför höjden så blev det fuktigare och fuktigare och vi hade sikte mot ett kärr som jag siktat dagen före och det var besvärligt att gå dig och ett nytt världshav öppnade sig efter en dryga kilometer och mycket publik och återigen personer mitt ute i lerhavet som lotsar och bär fram tävlingsekipagen 

Nu började det redan att skymma och den obönhörliga kåsanatten närmade sig den mytomspunna och utmanade verkligheten för dess dryga 120 förarna som trotsar natur och vädrets makter och kämpar sig fram mot målet i den mörka natten.

Jag tog mig till mitt eget fordon efter avklarad dagsetapp och glad och nöjd med vad jag fotograferat och vart med om under dagen, Tack till dig Per för utmärkt sällskap och en riktig bra dag , Nu skulle jag klä mig på riktigt för kåsanatten nya strumpor termo byxor och pannlampa och mycket motiverad så gav jag mig ut i mörkret och tillbaka i kraftledningen då det gick mycket rykten om vad som hade gjorts om i bansträckning från dagen .

Min motivation sjönk betydligt redan efter 10 minuter då jag badade mina fötter och långt upp på bena och när jag kom fram till min passage så hade den utmaning blivit lastpalls försedd så blev rena motorvägen, Men en härlig stämning med eldar och massor av publik, Jag kom i samspråk med en av de många ryggsäcksäcksåkarna rullande service personal, Vi kom fram till att vi träffats förut! det var när han körde sin första kåsa 1999 och den kåsan var jag funktionär och jobbade i en tids kontroll utåt Malmby Strängnäs

Ett par timmar in på nattetappen kände jag att min kåsa började ta slut och jag hade ramlat i gyttjan och var snart lika skitig som de flesta förarna var! så jag började snabbt sammanfatta för mig själv att det blev en lyckad tävling och värt det dryga 60 milen fram och tillbaka för en av årets absoluta höjdare.

Mycket bilder fanns att redigera och många har sett mina bilder och en av mina små filmsnuttar har blivit visad 2,4 miljoner gånger på Tiktok det är för mig en osannolik siffra men det glädjes att mina bilder och filmer synes, Det är en härlig känsla när man ger mycket energi till något att det blir uppmärksammat , nu är det lite juluppehåll och nya tag på andra sidan av nästa år, Stort tack och ta hand om er alla,







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar