måndag 7 november 2022

Höstrusk och julmust, Järlesprinten en utmaning för fotografen

 Sovmorgon och en extra natt ledig händer inte allt för ofta på lördagar, Regnet det öser bara ner så kanske bäst att dra täcket över huvudet och sova längre, Men klockan kvart över 7 så ringde alarmet dagas att ramla ur sängen och sovmorgon var det dubbelt upp! jag slapp att jobba för det var helgdag och ingen uppstigning klockan 01,20 och jag valde bort ursprungsplanen Novemberskölden Nässjö så fick bli mycket närmare och Järle station och välkända rallymarker 

Ber om ursäkt till arrangören gör jag! jag hade på något sätt under veckan av installerat Swish på min tlfn och när parkeringsvakten stannande mig i kön och jag skulle aktivera den så hade han inte tid! så jag får betala dubbelt nästa gång, Parkering fick jag och platsen kändes igen från rikspokaler och troligtvis andra tävlingar också där jag både kört själv och fotograferat 

Jag var inte ensam att trotsa vädrets makter och det är ett mycket stort intresse för våran rallysport när folket tar sig ut i vilket väder som helst nära man ska se rallybilarna vräkas fram på skogsvägarna, Jag föredrar nog solsken och lite solbränna på axlar och nästippen efter en dag i grusprutet 

Alltid är det samma visa vart ska jag parkera mig och mina kameror nu visste jag om vart jag fotograferat förut och där bilar hade klättrat ut mot skogen och haft en och annan raggarsladd och det blev fina bilder denna gång med i den svängen, Och hej till er alla säger jag det är bäst vill inte missa någon som jag kanske känner igen trevlig är det alltid att mingla runt och prata med likasinnade 

Innan parkerings betalnings problemet så hade jag passerat Järle station och intilliggande för dagen serviceplats och lite stopp för fotografering hade jag tänkt men jag gömde undan kamerorna för regnet och hann med att bli blöt om fötterna och lite snack i depån, 

Det var lerigt och påminde mer om nästa evenemang för min del Novemberkåsan , Jocke Nilsson för dagen på fel plats i bilen som kartläsare tänkte på imma på rutorna och någon annan funderade på nyss avverkade rally legends och konstaterade att vädret var bättre där! och gula Mitsubishins kontorschef Christer han jag med en pratstund med när vatten kluckade i kängorna,

Jag tror säkert det förekom en del siktproblem inne i hytten på tävlingsbilarna med imma på rutorna i detta ruskväder och ser man inte vägen då är det ingen höjdare om man till på köpet ska köra fort på en häftig rallysträcka, Samma utmaning var det för mig och andra fotografer är inte lätt när man kikar i kameralinsen och det är bara imma! då får man gå på känn! och ja en del bilder blev suddiga och en del bilder där fanns det ingen bil på! men det tror jag händer proffsen ibland med.

Man får gå på känsla när det blir utmaningar och regnet och till slut lera och vatten blev en hel del bra effekter i bilderna och ger bra fartkänsla i bilderna, När det blir besvärlig får man lita på vad man kan! 

En hel del bra bilder blev det till slut och dagen den slutade med uppehåll och regnet hade avtagit och var rätt skönt att åka hem efter säsongens sista rallytävling., Tack säger jag till alla som man möter under tävlingar och tar sig tid och prata och heja, Tack till alla arrangörer som lägger ner mängder av tid och svett och pengar på att fixa till tävlingar, och ni alla som tävlar på återseende  nästa år 

Och ja! julmust hade jag i fika påsen! en fika måste man ha trots att det spåddes på med regnvatten i julmusten 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar