tisdag 25 juli 2023

Blåbärsplockning med Radio O-ringen , Maria lär sig svenska med serie marathon , Röfors loppet klassisk backtävling

 Måndag morgon i skogen helt tyst och inga fåglar är vakna och jag sover nog fortfarande för jag vilade endast en knapp timme efter jobbet, Men en sista blåbärsrunda för säsongen får man göra lite uppoffringar för och jag tog med mig mina kameror för fågelskådning men var ödsligt tyst även från deras sida kanske de hade semester , Skönt med ha naturen nära och bara promenera i den mjuka skogen och frisk luft och skön sommarmorgon ger härlig energi 

Det enda ljud som hördes i skogen denna morgon var nog från min telefon där Radio O-ringen gick på full volym och höra den kända radio rösten Per Forsberg ger vissa rysningar och mycket minnen från många O-ringen som aktiv och känns nästan som man är på plats i Åre där årets fem dagars vecka i Orientering avgörs. Jag vandra i min ensamhet i skogen hemmavid och tänker på hur mycket härliga episoder som man upplevt under orienterings höjdpunkt inte minst under 1991 års O-ringen som vi arrangerade här i Arboga en minnesvärd vecka som alltid lever med .

Kanske det kan bli någon mer start när orienterings kunskaperna har fräschas upp och framför allt konditionen som nu är obefintlig har anpassats för en orienterings upplevelse ska var någorlunda njutbar ca 20 talet O-ringen  har jag gjort och vem vet kanske det kan bli fler, Det lockar definitivt och tack för en härlig morgon i skogen jag kände mig nästan som en orienterare på väg mot etappmålet 

Våran sommar fortsätter i mycket varierande form med ömsom solsken och regn blåbären mådde bra av regnet och vi fick ihop ca 25 liter så vi har att kunna göra sylt eller blåbärspaj under hösten och känna sommarsmaken , Avkopplande är det i naturen och ta några timmar av våran upptagna tid verkligen mycket för energin och kroppen även om ryggen gör sig påmind av krökt rygg i blåbärsriset 

Svenska studierna går vidare och Maria är mycket flitig och mycket hemstudier har hon haft nu när hon på måndag återvänder till skolbänken, Ett led i studierna har hon tagit till att plöja igenom svenska serier och förstår mer och mer och lär nog mycket av att lyssna och öka det svenska ordförrådet. Att ta sig in det sociala och ha ett normalt liv i ett annat land då är nyckeln språket 

Min tid som boende utomlands underlättades enormt mycket av att Australien är språket inget problem, men alltid är det utmaningar när man ska lära sig leva i nytt land, saker som vi ser som självklart och inte tänker på, Är som ny stora hinder och prövningar även det lilla , Men vi tar oss tillsammans igenom alla krokar på ett nytt liv 

Aktiv har jag varit inom motorsport och jag bor inte långt från Sveriges mest klassiska backe för bil och mc tävlande Röforsbacken  men jag har aldrig tävlat där själv och lär nog aldrig bil så för någon motorsport karriär blir det inte mer, Då nöjer jag mig med att vara fotograf och är mycket glad och nöjd med det, Jag har sett otaliga Röforslopp i mina år mest i mina yngre dagar .

Jag är mycket mycket inslagen på bil och rally! Men i Röforsbacken  har och är alltid favoriten att se sidovagns motorcyklarna som kamikaze piloter kastar de sig uppför backen och personen i burken må ej vara rädd och slänger sig från kant till kant på mc!n så alla respekt för dem och mycket sevärt är det deras framfart 

Nu till helgen blir det ett besök i backen och en välfylld anmälningslista bland bilarna borgar för spännande och häftiga kärningar uppför backen på lördag och söndag 

God kväll njut och må gott och ha en fortsatt härlig sommar 


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar