söndag 9 juli 2023

Slut på boken och semestern, Sommaren värmer och blöter .Maria har börjat skolan

 Läsa böcker gör jag gärna, Men allt som oftast räcker inte tiden till för att hålla igång hjärnan med någon spännande bok, Denna semester har jag dock tagit mig tiden för att koppla av från det mesta och försöker lära mig göra det jag behöver!

 Ta hand om mig själv och må bra då kan jag också få mina nära att må gott och fint! kör vi slut på oss själva då är vi inte mycket att ha för de andra heller så var rädda om er det är inte själviskt det är just bara sunt förnuft! tyvärr har jag hela mitt liv tänkt på alla andra och samtidigt alltid oroat vad alla andra ska tycka om mig och vad jag gör! nu är jag gammal nog att unna mig själv att må bra och tänka på mitt eget liv .

Boken då! En kriminal roman som det oftast blir när jag läser och den var spännande och välskriven men slutet av boken gav mycket frågetecken, Nästan så jag tänker att några sidor fattades! Men så kan det väl inte vara. Välbehövlig avkoppling och vila gav boken mig 

Att skriva en bok ska jag göra, Vad den ska handla om vet jag inte kanske just bara om ett liv! mitt liv mina funderingar är det bara jag som gör tänker funderar om detta vad vi nu är funderar om! eller finnes det andra med samma tankar. Jag tycker oftast jag gör tvärs emot alla andra! hädan efter ska jag bara göra och leva livet sluta oroa mig föra andras tankar 

Semester hade jag  omsorgsfullt utvalt efter Rally kalendern! och lite andra planer tillsammans med Maria som också mycket gärna följer med på allehanda motorsport aktiviteter, Marias snart 3 första månader i Sverige har varit mycket hektiska och fungerat mycket bra. Vid besök på skatteverket så meddelade handläggaren lite förläget! att det kunde ta 18 veckor innan hon skulle få ett svenskt person nummer och utan det är man helt offside i komma någonstans i det svenska systemet.

Positiva tankar ska man ha jag! konstaterade att i oktober kan vi börja med att planera för skolgång med mera, Maria sa till mig jag tror mitt person nummer kommer om en vecka! Efter en dryg vecka skramlade det i brevlådan och skatteverket stod det på kuvertet och personnummer fanns det så även om min älskling inte är svensk så är hon numera närmar att bli svensk och kan göra allt vi andra kan göra här, Med id kort och person nummer så blev det full fart med saker som kommit på stopp.

Våran semester som vi skulle njuta av tillsammans kom av sig 2 dagar före semester start då Maria kom in på skola Men i ett sådant fall får semestrar och allt annat maka på sig Svenska studier är mycket viktigt för att komma in i livet här , Är väldigt ensamt när man är i ett land där man inte förstår språket man blir utanför . Att flytta bo och jobba i ett annat land har jag själv egen erfarenhet av och det är inte det lättaste 

Så då blev det bok läsning på semestern kanske det jag behövde allra mest då min kropp är trött och sliten man tror sig alltid klara av och hinna med mera än vad kroppen vill eller kan , så att lyssna på sig själv och kroppens signaler måste vi göra men är lättare sagt än gjort

Rally blev det under semestern med men inte lika mycket som var planerat! Också det var positivt då det börjar kosta mycket så vi får börja prioritera vart vi lägger pengar på trots allt att leva 2 personer på en liten lön! är inte det allra enklaste och mat hyra och el med mera måste alltid betalas. Att tro att alla har det lika bra och välställt som alla andra är lätt att tro men för oss gäller det att vända och använda varenda 50 öring 

Min rader jag skriver är helt och fullt rakt ut från livet och mina tankar som hjälper mig framåt och kan lufta med mig själv vad som händer och fötter i min tillvaro. om sedan någon läser mina rader är det en extra bingo.

Midnattssolsrally och rally EM blev det men endast 1 dag per rally, Rally på riktigt blir det när storstjärnor som Oliver Solberg och Hayden Paddon släpper loss och då är det en njutning att stå på skogen och se dem flatout, En utmaning är det att fotografera  när tempot är högt och ska kunna föreviga den farten som finnes i dessa bilar i verkligheten , De gamla bilarna i rallyskogen är ynnest att se även om tempot inte är på samma nivå som världstärnorna med topp moderna bilar är 

Nu är det snart god natt och jobb igen! tack för att ni läser, kom ihåg och ta hand om er 


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar