onsdag 19 juli 2023

Höstkänsla på natten och på rymmen igen, blåbärspaj och 3 månader i sverige


10 grader och snålblåst ger en höstliknade känsla när jag far igenom staden i nattens mörker; inte kan väl sommaren vara slut redan lättare är det att sova när inte sommarhettan gör det hett i sovrummet men att plocka fram täcket mitt i juli som var lagt på vila inför kalla höstnätter, Nu är Arbogaån fylld med vatten igen och de bruna gräsmattorna är tillbaka med någorlunda rätt färg igen och det gröna dominerar , Hoppas ni alla som har eran semester eller ska ha kommer får njuta av sol bad och gassande sol.

När jag kör mina lantliga rundor på nätterna så måste man vara beredd på viltet som finnes vid sidan och i tisdags så stod älgen och tittade på mig och jag såg den i ögonvrån men som tur var stod den kvar och väntade på grönt ljus och fri väg så dom har allt lite trafikvett! till skillnad mot fåren jag haft stora problem med senaste veckan.

På rymmen igen passar mycket bra, nu vet jag inte hur stängsel fungerar men eftersom det varit ett antal får på vägen alla gånger jag passerat senaste  veckan så är dom väldigt väldigt duktiga på att rymma och kanske borde sitta på kumla bunkern! tisdagens passering tvingade mig till en bromsning när 3 st skulle visa att de minsann äger vägen tur att de krokiga vägarna inte bjuder till någon fortkörning så är lätt att få stopp på bilen det är minsann inte tråkigt att susa runt i gryningen på landsbygden 

Blåbär finnes nu gott om även om de riktiga blåbärs plockar proffsen redan har varit framme med sina bärplockare så bara riset finnes kvar, Men tar man sig lite längre från stigen så finnes det orörda blåbärs marker och vi plockar för hand och endast blåbär, Buskarna lämnar vi i skogen då blir det lättare att rensa!.

Mygg finnes det i skogen men inte allt för problematiskt så kanske det fortfarande är torrt i markerna eller när vaknar myggen? Trots ryggont och andra krämpor kanske mest latmasken! så är det avkopplande att njuta av naturen och fylla på blåbärspåsen som är oroväckande tom jämfört med Marias så rasslar fram i blåbärsriset i god fart.

Blåbärspaj var vid båda nybörjare på och jag lagar gärna mat och pysslar runt i köket så vi slog ihop våra talanger och med hjälp av recept och en del matlagningstips från internet världen så fick vi ihop en blåbärs paj som var klart godkänd men som alltid man är inte bäst första gången men nu vet vi i alla fall vad vi behöver förändra främst mindre av sockerhalten så blir nog den mumsiga pajen ännu Godare.

18 April så kom Maria till Sverige så nu är det 3 månader på varat nya liv tillsammans, Livet består alltid av utmaningar och när vi flyttar inom staden eller till grannbyn är det bestyr med det med, Men nu är det andra sidan jorden för Maria annat språk kultur livstil och mycket mera , Så är bara att ta det steg för steg vi har kommit en bra bit på vägen och hemmavid pratar vi mer och mer svenska .

En lite blogg blev det men skönt att skrivlusten och tiden har kommit tillbaka, Ta hand om er njut av livet sommaren och ett leende är bättre än en sur min .















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar