söndag 16 juli 2023

Ösregn blåbärssylt och svenska studier. vm i orientering en höjdpunkt

 Ösregn har tagit över efter en mycket torr och het början av sommaren, Som alltid så har vi klagomål på vädret och det är nog rätt lönlöst då vi inte har mycket att sätta emot naturens krafter i morse vaknade vi med en mycket rejäl åskknall efter en blixt som synes  i sömnen! Sedan var det nattliga regnet ihärdigt långt in på eftermiddagen vädret brukar ju ofta fortsätta på den inslagna  vägen så kanske det fortsätter med regnet nu.

Med regn kanske blåbär och annat växer i skogen och att potatisen och grödorna växer för bönderna, Vi tog promenad i skogen i veckan och letade blåbär och det räckte till en liten burk med mumsig hemlagad blåbärssylt, Så kanske regnet är positivt för mera blåbär i skogen och vi hittade mycket kart som borde bli fina blåbär inom snar framtid, Vi tar nya tag i blåbärsskogen i den nya veckan som kommer tyvärr har jag lätt för att bli uttråkad så Maria är den som sköter det mesta av plockningen av blåbär men jag hjälper gärna till att äta den goda sylten!.

Tillbaka i verkligheten med jobb igen och redan märks det att det är mörkare på natten, Långa ljusa nätter har vi länge till men det går fort åt fel häll när det vänder det märks när man är tillbaka i nattens tjänst igen, Djuren de härjar ute i natten i skogen kronhjortarna betar alltid på samma plats och vildsvin de är överallt så gäller att ha lite känsla var de brukar hålla till 

Lördags morgonen bjöd på lite spänning när det var en rymling från fårhagen och den var väldigt bestämd om att vägen tillhörde fåret och ej mig med tidnings bilen och mumlad rakt in i fronten på bilen när jag stod still! sedan blev det lite stiltje innan den vek åt sidan och jag kunde smita förbi! lite längre in på turen så var det rådjur med horn! som betedde sig mycket konstigt de brukar snabbt som blixten avlägsna sig från vägen.

Men det var inte bara ett rådjur de var 2 och jag tror de var mycket oense och stångades tyvärr så han jag inte med och föreviga detta moment men mycket får man uppleva under turerna i skogen i arla morgonstund 

Svenska studier bedriver nu Maria och det går mycket bra och hon är en envis och nitisk student även nu när det är sommarlov , Men det märks mycket tydligt att mina svenska studier är mycket uråldriga och jag inte är behjälplig och oftast slutar det med att studenten för klara för mig hur svenska språket fungerar. Så det är bra för oss båda jag behöver uppfriskas med språklektioner och jag behöver förstå att svenska ska pratas i hemmet.

Jag är mycket van sedan många år att jag pratar mycket mer engelska än svenska så nu ska jag vänja mig att konversera på modersmålet och det hjälper min älskling mycket vid lärandet i svenska, kanske jag någon dag tar tag i att lära mig spanska med, skulle vara en fjäder i hatten med 3 flytande språk.

Efter många helger i rallyskogen så tog vi en paus från sladdandet och dammandet och just bara njuter av helgen hemmavid  troligtvis så återkommer vi till rallybilarnas tävlande någon gång snarare eller senare när det blir mycket så det lätt att motivation och inspiration brister då behövs nya intryck samlas på sig,  i ärlighetens namn så lockade orienterings VM om än så endast på tv mycket mer än vad som stod på rally programmet.

Nu var det en hel del år sedan jag var aktiv orienterare men den sporten kommer alltid att var mycket varmt i mitt hjärta, Nu med teknikens under och bra tv produktioner så har nog idrotts intresserad tv publik i allmänhet upptäckt att orientering  är en mycket bra och spännande sport för tv soffan, Att orienterarna på Vm nivå är idrotts atleter i yppersta världsklass har vi insatta alltid vetat, Att klättra upp och ner i alplandskapet i hög fart samtidigt som orientering i brutal orienterings teknisk nivå det är elit idrott på riktigt .

Ibland rycker det både i kompass handen och det numera avsomnade orienteringsfötterna så kanske det kan bli någon comeback i våran härliga skogsidrott någon gång närmare pensions åldern.

En härlig morgon promenad gjorde vi i våran vackra stad alltid slås jag av vad härligt det är med Arbogaån som flyter genom staden lugnt och fint  speglingar i vattnet och den gamla brandstationen som pryder våran egen strandväg , Många mer borde upptäcka den lilla vackra staden som någon gång i svunnen tid var reklam paroll här i Arboga

Godnatt till er och mig snart ringer klockan 01,18!!  ha en bra kväll och njut en ny vecka med nya möjligheter 






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar