torsdag 16 november 2017

Novemberkåsan Blött lerigt och som alltid ett kraftprov

Novemberkåsan tuffaste idrottsklassikern under året och legendarisk och mytomspunnen och jag är väldigt avundsjuk! på alla som någon gång gjort det kraftprovet och tagit sig i mål och det borde vara en bragd,har alltid varit intresserad av enduro och Novemberkåsan är en stor höjdpunkt under året men jag har aldrig någonsin kört enduro eller motorcykel! men kan bara tänka mig hur mycket träning och vilja energi som behövs för att ta sig igenom den tävlingen och den teknik för att bemästra motorcykeln på dom minst sagt besvärliga förhållanden som kan vara så jag är ytterst imponerad av alla dessa enduro förare som tar sig an det största kraftprovet i mina ögon i svensk idrott!

Och som alltid! nästan denna höst så när jag givit mig iväg till något evenemang så har det regnat och denna tidiga lördags morgon var det ochså blandat med snö! så det redan blöta kåsa skogarna blev blötare, och när jag anlände till Enköping då regnade det väldans mycket,och inhandling av program skulle göras vid depå området! men jag mötte en fotograf kollega i kortbyxor! med orden annars känner dom inte igen mig! tack fototummen för tipsen vart jag skulle t vägen och jag styrde bilen ut till SS1/SS3 på det stora övningsfältet där jag har orienterat kört bilorientering och rally och nu ochså fotograferat Novemberkåsan!


En kopp kaffe och påklädning! ja det är bäst att vara rätt klädd för en kåsa! och kanske det skulle ha varit vårdräkt! men orangea skoterbyxor och en del jackor på mig så höll jag mig torr och fin hela dagen, skitig ja! det blev nog alla mer eller mindre som besökte detta års tävling, efter en lång och rask promenad där jag hittade mer eller mindre översvämmade avsnitt av banan och ett besök vid publikplats husgrundet! där det var väldigt mycket folk redan någon timme för passering av första motorcykel så fann jag lite olika platser där jag kunde hålla min kamera någorlunda ren! och fick till en hel del fina bilder, men inte alltid så lätt att fotografera i gråväder och strilande regn,och imponerad blir man! hur dom tar sig fram i meter högt vatten och i lera och trötta blev nog många redan under den långa första sträckan!

Hagmans rotvälta! ja den var fullsatt så jag tog beslutet att det finnes nog andra platser och en timma senare och kanske 4 kilometers! promenad över gärden vägar igenom skogen så var jag framme vid blåkärret så mycket blått såg inte men desto mer lera och vatten!och där var det inte så mycket publik och gick bra att fotografera även om jag själv blev lerig och skitig så höll jag kameran ren och vid liv! och blev en fin bra publikplats där det blev några fastkörningar men dom flesta valde mitt i! och det var bästa vägen genom detta kärr!

Efter några timmar var det dags för promenaden tillbaka till bilen och kändes som att mörkret och kvälls och nattetappen fick vara utan mig! så med lite lunch och kaffe i bilen så styrdes bilen hem igen och var hemma på eftermiddagen då dom tävlande hade många timmar kvar av årets Novemberkåsa och det blev en krävande kväll och natt och till slut blev det drygt 20 som tog sig till målet!

 Jag var nöjd och glad med årets kåsa och bilder blev det kamerorna fungerar fortfarande, och en del av mina många bilder hamnade i det stora enduro magazinet Enduro21 och alltid kul när bilderna används

Stort tack som alltid till er som läser och ser mina bilder och på återseende i kåsas kogarna i Vimmerby nästa år!, önskar en trevlig fortsättning av veckan


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar