fredag 10 november 2017

Packat och klart! Redo för november kåsan

Då var det dags igen, en av årets absoluta höjdpunkter en av idrotts Sveriges största klassiker avgörs under helgen jag vet inte riktigt vilken gång i ordningen men är en tävling som har många år på nacken, och i års så körs tävlingen i och runt Enköping med Göta MS och SMK Tierp!! Tierp är långt från Enköping! men november kåsan måste alltid ha en SMK klubb som arrangör så dom är med arrangörer till Göta MS.

Mörker lera blött och strapatser ja det får förare och publik och alla inblandade känna på under ett kåsa dygn,hösten har varit fylld med regn så det lär bli en lerig och jobbig historia som kommer avgöras under helgen,förra årets kåsa var den torraste i mannaminne och nästan alla tog sig igenom tro det var drygt 130 st som fullföljde! mot normala fall är ca 25 förare som når målet! och Jocke Ljunggren siktar på sin nionde seger! hoppas det kan bjudas på motstånd under tävlingen i det ca 150 förare stora startfältet varav 4 st kvinnliga chaufförer tar sig an kåsan

För min egen del så blir det ungefär för 20/25 gången jag besöker denna legendariska tävling och alltid lika trevligt är det och mängder av publik! och en lättsam tävling att följa! där borde rally Sweden arrangörerna  göra ett studie besök hur man bemöter publiken och ordnar förstklassiga tävlingar och med en publik storleksmässigt lika stor som på rally Sweden jag som fotograf är alltid tidigt ute! och förra året var jag extremt tidig! så program försäljning var inte riktigt i gång!! men men tävlingsledaren ryckte in som program försäljare så var det problemet löst med!! känns som detta arrangemang är på mer lagom nivå!!

Fyra st sträckor är vad som  dom tävlande har att ge sig i kast med 1 varv på dagen och 2 st varv på natten +! dom 2 st längsta sträckorna på ett tredje nattvarv! så det blir runt 35 mil som ska avverkas och målgång planerad ca 03.00 söndag morgon!

Strapatser för förarna blir det och för oss som publik och annat är blir det strapatser ochså! och under dom många november kåsorna som publik har det hänt ett och annat! min far ! passerades mellan sig själv och ryggsäcken! 150 meter från banan! en hemmaförare som visste ett bättre spår! när vi byggde om banan! alla körde fast och vi var 3 st som försökte lyfta fram alla motorcyklarna! till slut gav vi upp och pilade om!!och när jag och en kompis i början av 90 talet hade cyklar med oss i Göteborg och hann med i stort alla sträckorna under natten och mycket publik var det som ville lifta med oss när vi kom susande på cyklarna!!.

Mossen i Vimmerby! där är det kaos och kan tänka mig att ladugårdsägaren tjänar en förmögenhet på alla publikparkering där och fint ordnat med servering! men kaos ute på mossen när det är det enda blöthålet i hela sandområdet Vimmerby senast var det riktigt trångt och svår framkomligt för ekipagen! surhålet i Östansjö där det körs lite hur som helst och bäst att vara på sin vakt när förarna väljer sin väg!så händelserikt och sevärt är det alltid när november kåsan körs och lär bli i helgen med.

Start klockan 09,00 lördag morgon och jag önskar er all stort lyck till som ska ge er i kast med den stora utmaningen, och jag själv ska försöka ta mig ute till några sevärda platser och fota och hoppas inte bli allt för skitig!men packat extra kläder och många extra sockar och extra stövlar har jag gjort!

Ha en trevlig helg ni alla och som vanligt tack för att ni läser, kanske vi ses i kåsaskogen, MVH Stefan












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar