torsdag 13 augusti 2020

Semesterrullet fartfylld folkrace i sommar hetta

 En dag på folkrace, Race,karambolage,slägga,meka,damm,action,glädje.tårar.hjälpsamhet och vänskap,På Kägleborgs motor stadion fanns allt detta och mycket mer under lördagen då SMK Arboga körde sin Folkrace tävling Semesterrullet,

Jag brukar Alltid vara väl förberedd i väldigt god tid och ha koll när jag är ute på evenemang och i allt det jag gör! Men denna morgon när det var folkrace! så blev det mesta fel!. tävlingen började klockan 10! vilket var helt fel den började klockan 9 och efter jobbet skulle jag bara sova lite, men klockan det glömde jag ställa om och vaknade 9,30 vilket då var redan 30 minuter sen som jag var lyckligt ovetande om just då!.

När jag väl parkerade vid Kägleborgs motorstadion var klockan 10,15 lagom tänkte jag då har dom kört ca 3 heat; jag blev vänligen insläppt i entren när jag förklarade att jag skulle fotografera och publicera bilder här och där bland annat till magazine 24, Full fart fram mot banan och all action och då säger speakern nu kör vi heat 17! f-n vad snabba dom är här på denna tävling! men då blev jag varse om att start var klockan 9.

Ca 1990 var jag och min far bilvickare på folkrace på den i folkrace klassiska Norsabanan i Köping.Sedan dess har jag aldrig varit på denna populära bilsport och än mindre hade jag aldrig varit folkrace fotograf, Men bilarna är ju större än på miniracing och oftast är det bara i starten dom kör i en klump så det gick bra att fotografera dessa bilar med .

Med min sena ankomst ja då blev det en paus i tävlingen nästan direkt och det var nog bra med en del pauser när det var väldans varmt. Vädergudarna har inte varit snälla under juli och semester firarna har inte haft mycket sol med sig. Men när SMK Arboga kör folkrace så då är det solsken och sommar hetta som gäller, Så var det under midsommar tävlingen och nu under Semesterrullet närmade temperaturen sig 30 grader strecket.

Att fylla på vätska är ett måste med korta intensiva heat så då blir det väldigt  varmt i bilen, Att fylla på vätskebalansen är ett måste så varken bil eller förare kokar över i tävlingshetsen. Tävlingen var som de mesta idrotts evenemang detta år publikfri så återigen så med alla restriktioner som covid 19 bär med sig, men med sunt förnuft och tankar på att tävlingen skulle fungera på alla dess sätt som är möjligt så blev det en fin tävling i sommar hettan .

I pausvilan när det preparerades på banan så tog jag mig en tur i depån där rådde som alltid en febril aktivitet verktyg vatten och svett men oftast är det stor verktygen som spett och slägga som används i folkracedepån som ska bilarna att rulla nästa heat igen

Allt från lokala folkrace fantomer till långväga gäster från hela mellan Sverige och lite till. Drygt 120 förare skulle köra  3 stycken kvalheat och förare fick ta sig an 3 varv per kval heat med fullt fokus och med minsta lilla misstag så blir det en stoppsladd eller en konkurrent i skuff luckan ,Samla så mycket poäng som möjligt är det som gäller i kval heaten så man når någon av finalerna, Det var nog alla förares mål när dom kom till Kägleborgs banan denna lördag. sedan i finalerna är det nog allas mål att vara högst upp på pallen.

Efter drygt 25 minuter så kördes det igång med kvalomgång 2.Då skulle det tas revansch från första heaten eller fortsätta framgångsvågen från morgonens körning, Buffel och stök är det oftast i första kurvan men sedan tyckte jag det var förvånadsvärd lugn körning,Men bilarna går ju bäst om de är hela och går framåt så kanske det är bäst att lite tanken med sig hur man kör och inte bara huvudet under armen gasning

.Folkrace har utbildat många av våra stora motorsport utövare och en väldigt fin skola i att lära sig köra bil och ha kontroll på fordonet man framför! många är det som ojar sig över våran motorsportvärld! men lära oss att hantera bilar gör det och det har alla motorsport utövare nytta av både på tävling och i vanliga trafiken så motorsporten har mycket att lära alla övriga trafikanter hur man framför ett fordon säkert.

Åter till tävlingen!. snabba intensiva heat och välsmort arrangemang av de vana folkrace funktionärerna gjorde att tävlingen flöt på fint och oftast när det ena heatet var undan banan så var det nästa startberedd så ett stort tack till fina tävlingar, mycket fart och spänning och lite plåtknyckel och action fick vi se under den varma heta dagen på den fina motorsport anläggningen kägleborg .

Lunchpaus blev det efter 2 kvalomgångar då passade fotografen på att tacka för sig och åka hem och fortsätta sitt jobb med ett antal tusen bilder så var resten av helgen räddad och en bit in på veckan med! bilder kom ut på facebook och andra sociala medier och ett reportage kom till magazine 24 det är bra att vi syns till allmänheten med och att motorsporten är aktiv och med mycket aktiva personer från ung till gammal. Första gången på ca 30 år kanske det inte dröjer lika länge igen innan jag är på någon folkrace bana igen! God kväll och tack till er alla 




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar