onsdag 12 augusti 2020

Sommarhetta i Augusti, Mobilkameran levererar, Ackreditering

 Då kom då sommar hettan! kanske mindre lägligt för dom alla som redan haft sin semester, men det är skönt att shortsen och sandalerna kan användas igen det var en del dagar och nätter där i juli om man verkligen funderade om det var mitt sommaren eller om det var något fel i kalendern för sannerligen så var juli som väder experterna säger en kall månad! och mer och mer otroligt när man tänker på hur 2018 var då var det hett och hetare blev det hela tiden och till slut så var man så van vid sommarhettan så man kände sig som hemma även om det var 30 plus!.

Men vi får njuta bäst vi kan, jag har inte haft någon semester och nu är planen att ta den i Januari om det har kommit gång några flygningar till min destination! då ska också min älskling har gjort färdigt sin skola då kan vi ha en månad avkopplande semester i ett varmt och sommar vackert Peru, Machu Pichu och djungeln står högst på semester önsknings listan, Peru må vara långt bort men det är oerhört vackert och mycket att se det finnes hav djungel och inte minst Andernas storslagna vyer är ni inte rädda eller obekväma för en lång flygresa så kan jag varmt rekommendera Peru för en semester resa .

Med min nya mobil så fick jag också en kamera som fungerar helt ok lika bra som mina riktiga kameror blir den aldrig, Helt ok bilder levererar den och har alltid varit lite frustrerande när man är ute på natten och det dyker upp saker och bilder! som väldigt gärna skulle ha fångats på bild. Nu kan jag göra det har blivit både dimmiga vyer vackra solnedgångar och rävar, Rävar verkar det finnas gott om och dom springer både här och där under nätterna och jag har haft förmånen att komma några av dem riktigt nära.

När välden fortfarande är i ett märkligt läge och när alla aktiviteter står på något som kan kallas pausläge så blir det lite speciellt när det börjar rulla igång igen, idrottens värld börjar öppna upp igen och då likaså motorsportens portar slår upp för tävlingar igen men med mycket restriktioner och publikfria tävlingar,

Så jag har nu varit på 3 st evenemang 3 helger i rad och det är även om som jag är fotograf på hobby nivå så vill jag göra det så proffsigt som möjligt så det blir mycket bilder fotograferat och mycket jobb för när väl tävlingarna är över så återstår väldigt mycket jobb innan några bilder kan publiceras,

När det inte är restriktioner så är det bara att ta sina kameror och åka till vilken tävling som helst, Men nu är det viktigt att få arrangörens tillstånd och bli ackrediterad och det är många som vill komma till tävlingarna och blir en hel del konkurrens om att få tillstånd som fotograf 

Tre helger och 3 olika motorsports grenar och med var och en sina olika utmaningar i fotografering och då också 2 av dem hade jag aldrig fotograferat förut! miniracing var klart en av de största utmaningarna någonsin som fotograf dom små väldigt snabba bilarna var en nöt att knäcka innan rätt inställningar  hade hittas på kameran jag vill alltid ha mycket fart och rörelse i mina bilder och då är det en fin linje mellan succe och katastrof! med hur bilderna blir  men till slut så blev till och med en sådan kräsen fotograf som jag nöjd.

Mycket fotograferande av motorsport har det blivit under 3 helger och med tusentals och åter tusentals bilder har det blivit mycket jobb ,Men också väldigt skönt att kunna komma igång med det som jag verkligen gillar att göra, Alltid är det så spännande att se om man kan komma närmare och närmare de perfekta bilderna och som på motorsport så skruvas det på bilarna så skruvar jag på kamera inställningarna och ibland blir det bra och ibland inte men någon gång så lär man sig nog!.

Mitt i veckan och sliten är jag och tagit mig en paus! och ser fram i mot en ledig helg,, Med sommar hettan så kan det bli en skön återhämtnings period, återkommer snart med lite bloggar om miniracing folkrace och rally sprint, önskar er alla en fin mitt i veckan kväll, Stort tack som alltid 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar