fredag 6 september 2024

Värmebölja i September, 10 svettiga liter lingon och fästingbett, en tomat

 


Nu är det nära helg, Veckorna flyger fram och endast en jobbnatt kvar till en skön mycket välbehövlig helg, Tyvärr blir den som alltid kort men får göra det bästa av den, September har vi redan hunnit in i och bra att tiden inte står still då kan det bli tråkigt, Men ibland känns det som man vill rycka lite i bromsen så man kan hinna njuta av livet och göra allt det som står på agendan 

Värmebölja är härligt och att det känns som högsommar i September är ju inte allt för ofta det händer, fuktig luft kommer med på köpet och det är jag inte lika entusiastisk över då får jag omedelbart andnöd och när luftfuktigheten har varit plus 95 procent på nätterna så är det tufft, men vi ska nu inte klaga på den härliga förlängda sommaren vi har och värmerekord både här och där.

Dimman har legat tät på morgonen och jag bannar mig själv när jag inte har någon kamera med mig och dessa magiska dimmiga bilder när solen går upp är mycket häftiga och fina att fånga, Väntar ny på ett nytt objektiv och hoppas det kan bli ett litet positivt steg i min fotografering och lite av inspirationen kommer tillbaka för att få till en riktigt fin och tilltalande bild det gör gott i själen och hjärtat 

Lingon! tror jag är tidigt i år som allt annat med svamp frukt och allt som växer, Vi var lite sena i starten på att plocka de röda bären i år, Men är mycket lyckligt att vi slipper den enorma mygg invasionen från förra året och det var inte en skön upplevelse att få hem den blivande sylten, Vi fick offra mycket blod och nästan tårar när de blodtörstiga varelserna kom i stora svärmar .

Nu har det blivit stället svettiga lingon plockar stunder men det kan vi offra när vi kan vara ute i skogen i t shirt och shorts och njuter i fulla drag. jag plockar och grov rensar i skogen, Maria är mycket effektiv bland lingonriset så 12 liters hinken fylls på fort , Lingon plockar karavanen med bilar går tät på skogsvägarna och kanske det plockas en och annan svamp också! men jag ser inte skillnad på flugsvamp och kantareller så svampen den får stå kvar i skogen 

Fästingar är ju ett otyg, Jag hittade en på armen som gottade sig på mitt blod den blev avlägsnad och hoppas på att inte någon illasinnade sjukdoms besvär blir följden av det lilla krypet, man kan få dem från både här och där, En kompis fick fästingar från sina katter så dom är överallt!

Plantorna i fönstret växer så det knakar och tomat plantan går snart igenom taket, Men endast en tomat har vi sett komma till skott så mycket blad för så lite, Vi kanske kan hoppas det ger någon mer tomat och är lite spännande vart våra odlings försök tar vägen, vi vattnar och planterar och våra gröna fingrar kanske gör under.

Nu är det dags för det mest tråkiga i lingons syltens väg, Att rensa nu är köksbordet fullt med lingon tyvärr blir jag rastlös och uttråkad redan innan jag börjar,  får väl kanske ta någon nödlösning som kramp i något finger eller dylikt, är bara bita i hop och tänka på lingonsylt och köttbullar, pannkaka och mera smak sensationer .

Önskar er alla en mycket trevlig sommar varm september helg, Ta hand om er alla och må gott











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar