onsdag 14 augusti 2019

Ljuv sommarkväll i ekebygropen kolsvrundan nära till Rally SM

Fredag kväll! då tar sig dom flesta en öl eller grogg! men njae det är inte riktigt min grej! och jag jobbar alltid natten till lördagen så är nog bäst att hålla sig undan Ölen! och denna fredag var det ochså rallytävling på gång! till den berömda Ekebygropen där Tant Anita och kompani ofta arrangerar tävlingar av allehanda slag! denna kväll var det kvälls rallyt som det bjöds på och i anmälningslistan så stod det 85!  så det var nog rätt så bra antal för att hinna undan mörkret! som redan nu kommer fort på!.

Kanske det var höstpremiär för många av ekipagen! det var det för mig så jag har dammat av kamrorna,Alltid är det lite ringrostigt när man ska fotogrfera efter ett uppehåll! trots allt är det inte bara att ställa ut kameran och så blir det bra bilder! men tränar man ofta så blir det en och annan bra bild! och med en förhållandevis ny kamera så är det fortfarande lite lärotid! så ska nog kunna bli bättre och bättre!

Solen den sken och för att vara denna sommar så var det väldigt behaglig varm! tempratur och blev t shirt hela kvällen! och den medhavda jackan fick stanna i ryggsäcken! det var rätt tunnsått med fotografer! denna kväll i alla fall där jag var! eller så var jag som alltid på fel plats!! men var en fullspäckad motorsporthelg så tror nog många var på väg till andra evenemang! men solskens mässigt så blev nog fredagskvälls tävlingen den bästa!!.

Fotograf kollega kenneth! satte sig mitt på innerplan! och jag tog plats vid hoppet och rakt i mot mig skulle bilarna skutta lite! jag tog bra säkerhetsavstånd både längd och höjdmässigt! för man vet aldrig vart bilarna kan hammna om det går snett! men där jag stod där var det säkert!

Inställning av kamera! ja det kan man göra på många sätt! jag vill ha fart och fläkt i mina bilder! och då blir det att skruva med slutar tider! och då kan det komma till den gräns! som ochså chaufförerna kan komma till! att det går på tok! men för det mesta så blir det rätt bra skärpa och fina bilder med grusprut och hjulsnurr! men jag kan lova att det blir bilder! som är suddiga och otydliga med! men det tror jag proffsen fixar ibland med!!! men dom bilderna får vi aldrig se!!

Damm brukar vara ett stort problem! åk 1 var riktigt skaplig det damm som fanns tog vägen rakt framför mig! och den som sladdade extra mycket! ja den fick smaka på sitt eget damm! ca 30 sekunder senare!! Till åk 2 så hade vattenbils chauffören lyckats otroligt bra! då var det inget damm alls! så all tack till den eminenta chauffören och i alal evenmang är all funktionärer otroligt vikitga annars får vi inga tävlingar alls.

Både sladd och hopp! bjöds det på! och mitt hopp där laddades det frisk av många så det blev flygbilder där alla 4 var i luften! tyvärr så kom en hel del bilder bort från åk 2 då ett minneskort gick sönder! men riktigt bra bilåkning fick vi se i den nedre delen av banan och jag fick sällskap av videofilmare Conny så jag hade inte långtråkigt i min ensamhet nere i hörnet! och tack till er chaufförer för frisk körning och all kartläsare som jag tror hejade på era förare! inte som jag när jag var kartläsare och skrek bromsa så fort startflaggan höjdes! åkrädd! JA Åksjuk Ja! jag behöver ha en ratt att hålla i mig i!!

Oj! blir en lång blogg! och nu när jag skriver har jag just avslutat ett 7 timmar nattarbetspass! så snart tryter skrivfingrets! energi!.

Kolsvarundan! ja det är snart dags och alltid lite extra när det är på hemmplan! eller i alla fall nästan! Arboga och Köping är ju grannar! Första gången jag körde rally SM i Köping! då var det vinter och årtalet 1995! och töade gjode det! så serviceplatsen var nästan vattenfylld! sträckorna var väldigt spännade! men i mål kom jag och Syster Lena i alla fall och det var det som var målsättning! nåja det var inte det jag skulle skriva om!!.

Nu körs SM tävlingarna i köping på sommaren och det är mer säkert att det inte är snö! även om det alltid var osäkert på vintern med!, på lördag så körs hela tävlingen på 1 dag och det blir nog ett kraftprov och full fart hela dagen för er som ska ta er i kast med Kolsvarundan, och troligen blir det som alltid häftiga och utslagsgivande sträckor 4 sträckor 2 gånger om! plus power stage om jag nu läst på rätt!.

Fredagen så kommer jag att strosa omkring i depån! och fotografera och posera gärna för fina bilder, är ju alltid bra att synas! och lördagen så ska jag försöka hinna med så mycket som möjligt båda här och där runt om i skogen!

Önskar er alla som ska köra tävlingen och läsa noter ett väldigt stort lycka till, och till arrangörena så hoppas jag allt kommer flyta på och utan stora missöden ett stort lycka till er alla funtktionärer, och alla andra inblandade uder tävlingen, servicepersonal,radiopratare och mer och mer! hoppas vi alla får en fartfylld solig lördag i dom djupa köping/kolsvaskogarna .

Några bilder från Kvällsrallyt bjuds det på! stort tack för att ni läser och ser mina bilder, Mvh Stefan 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar