tisdag 20 augusti 2019

Lokalblaskan Låt personer som vet! göra jobbet! Skolbussen långsammare än! rallybilarna


Kolsvarundan Rally SM på hemma plan, alltid är det kul när något man har stort intresse för avgörs på nära håll och på nästan hemmaplan!Alltid bra när man är lite hemtam när man hittar! och tror sig vet bra fotografiska platser, och ochså där man har kört själv på tävlingar förr i tiden!

Fredag kväll och solen skiner och jag tillsammans med min far och mor tar oss till Köping för lite mingel på serviceplatsen som var belagd på Biginns köpcenters parkering, och det ger ett minne från rally sm! 1991 då jag gästspelade och brände! däck nåja inte på det sättet! utan då skulle däcken märkas med brännmärkning hoppas däcket gick att använda för det luktade och rök betänkligt!!.

Några timmars rundvandring i helgens bästa väder! för sedan var det både moln och regn, och alltid lika trevligt att se bilarna och träffa bekanta från förr och nya bekantskaper, och laddad var teamen för lördagens fartfest i dom krävande rallyskogarna, och imponerar gör teamen med dom proffisiga verkstäder och service apparater! tänk när familjen Pettersson turnerade runt land och rike med en Saab med 4 däck på takräcket! det ver tider det!

Min far som inte kan göra så långa promenader är glad att kunna ta sig ut och känna lite puls av tävlingar och se bilar och prata med folk så det gör gott i tillfrisknandet, och en del fotografernde blev det med, är bra med lite omväxling av bilder så det blev en hel del depåbilder och glada miner före äventyret på skogsvägarna kunde börja.

Ni som körde tävlingen och minns hur första 4/5 kilometrarna på SS1/5 var med väldigt krokigt och lite berg och dalbana vid skjutbanan och ut på dom öppna gärderna inna vägbytet i berga! där åkta jag och mina skolkompisar skolbuss! och kunde vara väldigt spännande på vintern på glansisen och i mörkret! så var nog bekvämare att sträcka ut! med en rallybil än att skumpa fram i en skolbuss där i slutet på 1970 talet!!.

Jag parkerade mig 7 kilometer in på sträckan i byn Nyckelby där jag ochså stod vid 2014 års Kolsvarunda, så jag visste att den vänstern var giftig och då bjöd på action, nu blev det inte lika mycket action där, men en väldigt bra plats att fotografera på och bilderna duger gott åt den kräsna fotografen, och väldigt trevligt hade jag tillsammans med fotograf kollega Winberg på gärdet där och några till, så det är det stora grejen den social gemenskapen mellan oss som har samma intresse!.

Planering var att försöka hinna till målet på SS4 efter SM åkarna hade passerat! men nu blev det att stopp! så då tog jag fort beslutet att åka till Orsta sträckan och kom dit med 2 minuters marginal till Ekström Sista föråkare så det var väldigt tajming! och där var det en fin målsväng med gott tempo! och hade jag varit snabb i tanken! så hade jag skyndat mig tillbaka till SS3! men då hade jag blivit hungrig! så fick bli lunch i stället.

Åter till Nyckelby och en promenad till samma sväng! där man vet att det är bra är synd att överge dom platserna! för varför chansa! på något som man inte vet något om! och i Nyckelby blev det ett trivsamt stopp med en pratstund med lokalbefolkningen! och rätt gott om folk var det utmed sträckorna i alla fall där jag var

Innan första bil kom andra vändan så var gänget samlat igen! och dom andra hade varit smarta och åkt halva vägen och stannat vid SS3! men men! vi fick i allaihopa se mer än 1 sträcka! och en och annan bresladd bjöds det på i svängen denna gång med! och det viktiga mellansncaket! hur den körde och inte körde och vem som är snabbast och kör häftigast! jojojo åskådarna vet alltid bäst!!.

regenet kom lite fram och tillbaka och jag var i valet och kvalet om jag skulle ta mig tillbaka till SS4 igen är snoigt! att hinna med men när Regnet ökade i styrkan! och tröttheten kändes mer! för som alltid började jag rallyäventyret med 5 timmars nattjobb! så nu var jag trött! och styrde hemåt lagom för att se orienteriring på Tv men det som man säger en annan historia!

Till sist! jag brukar beklaga mig på Lokalblaskan! att dom inte skriver! denna gång så skrev dom 2 st lokala tidningarna om tävlingen och då känner jag! att varför skrev dom! ett plus var att den ena hade ett reportage med en lokal åkare som gjorde ett väldigt fint resulat! all heder åt det reportaget och den prestationen! Men i övrigt vad som framför allt fotograferades från dom lokala blaskorna! det är för bedrövligt dåligt! varför inte låta dom som kan! bistå med material, för dom kallar sig seriösa tidningar!!

Som alltid så säger stort Tack till dom läser och ser mina bilder, och som jag träffar både här och där i skogarna och på tävlingar, ta hand om er alal och snart ses vi igen, Mvh Pettersson


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar