torsdag 25 april 2024

Fryser! Min älskling har varit i Sverige i 1 år. Pappas födelsedag. Fortsatt jobb

 


En mycket seg vår! upplever vi några få glimtar med sol och någon stund med två siffrigt på termometern, Snöyra vind och kyla, Att nätterna är kalla så är det ofta men minus 5 har varit stadig ända till nu så min vinterkostym kom tillbaka ur garderoben jag fick en släng av vårkänslan och dressade upp mig i vårstassen på jobbet! men det blev jag varse snabbt att det var fel! jag frös och flera är det som fryser.

Värme element fick vi köpa in!, Min mors radhus genomgår renovering av värme drygt 45 år gamla ledningar och tillbehör ska bytas till nytt och väl fungerande saker. Dock ett stort men under tiden när det byts så måste värmen vara avstängd.

Med rådande väder situation så innebär det kallt inomhus med och påminde mig om min Australien tid där det ofta är äldre bostäder utan värme tillförsel, Så min mor tangerade nog min temperatur på + 13 inomhus och då bli det kyligt om det ska genomlidas under längre tid , Så i måndags fick hon nog och vi köpte in värme element och nu kan hon vistas någorlunda drägligt i huset 

Tiden den rusar framåt snart har vi avverkat 4 månader av detta år ibland känns det som man vill rycka i någon form av nödbroms för att hinna med allt som ska , Älsklingen mim Maria har nu varit i Sverige i 1 år! vart tog det året vägen, Tur är väl att tiden inte går sakta det betyder ju oftast att det är långtråkigt 

En stor omställning från Sydamerika och Peru till Sverige, En lång kall hård vinter har hon genomlevt kylslagna mörka morgon promenader till skolan, 28 minus i Hudiksvall i vintras så vinterhärdad har Maria blivit och hon har inte blivit förskräckt .

Skolan tar hon an med stor aptit, Hennes svenska är nu på en mycket god samtals nivå är mycket imponerad och jag får ofta svenska lektioner från Maria! var ju trots allt mycket länge sedan jag gick i skolan, Får nu hoppas hårda studier någonstans leder till ett jobb, Det som är siktet på är äldreomsorgen som hon har studier och erfarenhet från hemlandet.

Min pappa skulle ha fyllt 82 år! men har nu varit borta i 4 år till hösten, Stor saknad och man blir inte van! vid att inte finnes med längre, Det dyker upp ibland att jag måste ringa! när det är saker som jag kommer på sedan tar det någon milli sekund innan hjärna kopplar och verkligheten kommer på plats att jag får lösa mina tankar för mig själv. Saknaden är mycket stor och vi gjorde enormt mycket saker tillsammans.

Jag har tagit någon lite foto promenad när vädret bjudit på lite vårvärme och solsken, Det blommar mycket och nu ser jag att de vita mattorna börjar får fart! vitsippor i stora mängder som säkert exploderar om värmen kommer, Blåsippor, tulipaner och andra blommor har förevigats , Fåglar är säkra vårtecken och sädesärlan har siktats och en Nötväcka kom jag riktigt nära i kyrkoparken så man vet aldrig vart fåglarna dyker upp.

Jobbsituationen är under kontroll, Men jag blir mer och mer övertygad om att jag ska få till något annat i jobb väg, jag har mycket att ge och känns som det jag gör nu börjar ha blitt gjort för mig, drömmar och mål måste vi ha hela vägen genom livet och finnes mycket som finns på min lista både i arbetet och privata livet så länge tankar ideer och livsglädje finns då är livet en fröjd .

Önskar er alla en god kväll  snart fredag och helgen i sikte igen , ta hand om er och må gott 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar