onsdag 4 december 2019

Trafikkaos solsken Vatten och lera Stor idrott Novemberkåsan 2019

Lördag morgon 30 november solsken och snön ligger vit och efter en väldigt mörk och dimmig november så har det blivit vinter och raturen var ca 6 minus under färden från Arboga till Eskilstuna och alltid skönt att ha nära till ett evenemang speciellt som jag ochså som alltid jobbar natten till lördagen, Novemberkåsan var evenemanget och en av dom verkliga höjdarna under året och som jag alltid försöker få med i kalendern och vilken kåsa i ordningen det var vet jag inte men minst 20 st har jag sett live.

Denna morgon fungerade ej helt smärtfritt jag är gammal modig av mig jag använder pengar! jo ni ungdomar det är sådant som prasslar och kan användas med! jag är ej på något sett i mot teknikens under men att ha pappers pengar kännner jag mig trygg med! Men teknikens under krånglade direkt då bankomaten stannade och fick leta reda på en annan! jodå vi har flera stycken i Arboga.

Pengaproblemet löst mot Eskilstuna och när jag kom till Tumbo husbilar och avfart Gröndal var nästa problem tydligt! Stopp och tvärstopp var det bilar från alla dess håll och en rondel skulle passeras av alla även dom som nu inte skulle ut i träskmarkerna för att se motorcycklar!

45 minuter så var jag framme vid en del av problemet uppstoppande av kö för betalning! som mångårig parkeringsvakt på evenemang så vet jag! och min far speciellt att betalning sker när bilarna är pakerade för att just undvika dessa problem som uppstod vid kåsa parkeringen! och som lök på laxen när jag hade betalt mina 250 kr! så kom parkerings ansvarig och drog in betalningen så jag var den sista som betalade!

en kopp rykande te och byte från mockakängor! till lämpligare skodon! så var det på jakt mot en bra plats då jag alltid är ute i god tid så var jag nu stressad när det endast var 20 minuter till start. endurotävlingar betyder långa vandringar och olika fotoplatser så någon större fara var det inte men alltid är det bra att känna sig redo när det hela drar igång

Som alltid så träffar man på kända och okända ansikten och trevliga samtal är alltid det man bär med sig efter all dess otaliga arrangemang man är ute på, och några foto kollegor från Rallyspåret Hama Motorsportfoto och Per Georgsson som nu var ute i enduroskogen hamnade jag i samtal med och alltid lika trevligt att träffas i skogen , och alltid gör man sig nya bekantskaper i skogen och trevligt värre är det när man har samma intresse så tack till er alla som tar tid på er för att hälsa och prata

Genom vatten och eld! njae kanske inte men brasor fanns det redan på dagsetappen och vatten fanns det gott om och jag traskade förbi folkmassorna som hade stannat vid några hav! med is där förarna definitivt skulle få problem men jag vill gärna hitta något eget där man kan fotografera utan att alltid komma bakom och få flytta på folk hela tiden.

Solen sken och dagen gick och SS 1 avslutades och tog mig en promenad efter svansen av publiken och då hamnade jag vid SS3 och letade och letade men hittade ingen publikplats men motion och en hel del bilder fick jag till, och mera personer träffade jag. efter någon timme så gjorde jag halt och vände helt om och spatserade tillbaka mot SS1 som nu var SS5

Eskilstuna och novemberkåsor har jag varit på 2 gånger tidigare, 2012 som fotgraf och då huserade jag på volvo sträckan och då som nu var det snö i terrängen och en trött åskadare var jag då jag ett halvt dygn tidigar hade dimt ner från Sydney Australien, men det var en sevärd kåsa det med och vi fann ett stor kärr under kvällens etapp där det var mycket lyfta motorcyckel

1999  var jag och min far funktionärer och vi var då bortåt Strängnäs trakten och efter en bra inledning av tidskontoll arbetet så blev det sedermera kaos! och jag fick skäll på finska! tror jag. jag är ej finsktalande!
Jag var utanför husvagnen och leverantör av tidkort och den tyvärr bortgångna finska storföraren Mika Ahola fick tillbaka sitt tidkort av mig för 3 gången så fräste han till med några väl valda ord! problemet var att han och några andra förare var vid fel TK och fel sträcka så det var det som ställde till kaoset!  han upprepade ej segern från året för då han vann i Arboga.

Eftermiddagen tillbringade jag nästan själv vid en dikesövergång och där fick jag till fina bilder med vatten kaskader och en del action men förarna är lite misstänksamma när dom frågar om spår och en fotograf skriker mitt i!, är det fotografen som vill ha bra bilder på fastkröningar eller är det bästa spåret! jodå mitt i var bäst och ingen fastnade när jag stod där!

En utsökt typ av hamburgare av något som hette Pulled Pork blev min lunch/middag och sedan blev det 2 koppar te och 23 minuter vila innan kvälls etappen bar iväg, Speedway kördes ej men jag passerade bana där Smederna framgångsrikt kör sig till SM guld efter SMguld .

Jag följde strömmen och hamnade i ett stort kärr och med mycket publik så jag antog att det skulle bli en bra plats.Nu var det mörkt och alla ljusen hade åkt på motorcycklarna och jag bestämde mig för att filma tyvärr var min filmare! min maria som brukar sköta filmandet ej med mig denna gång så jag provade att filma och det blev en hel del bra filmsnuttar och blev välbesökta på youtube.

I mörkret så stötte jag på Tummen Enduro Sveriges mesta fotograf Tack Thomas för en trevlig stund i mörkret alltid lika trevligt att träffas och likadant till er alla andra som man möter i skogen och med samma intressen delar upplevelser.

Vi ses i Gävle  nästa år i November tror jag om jag inte missminner mig att det är kåsan, Ta hand om er alla så ses vi någonstans igen, och ta det lugnt i julstressen och julgrans huggning och julklapps inslagningar Mvh Stefan




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar