tisdag 19 september 2017

Siktproblem och härlig orienterings terräng

Tisdag morgon klockan 8 bar det av mot Strängnäs och skogarna närheten av Malmby där jag minnes en lång natt!! jag sprang långa natten på tiomila där det var 5,4 kilometer till första kontrollen!! men idag var det en kortare bana och i sällskap med min far, det har varit en månads uppehåll på orienterings fronten av lite olika anledningar bland annat har den ene varit på Cypern och varit förkyld! men nu var det dags igen.

Resan gick bra ända till  strax efter Tumbos husbilsförsäljning! där dök det upp en grusbil med släp och då sa det smack!! och en sten i vindrutan!! och som tur blev det bara ett litet märke i rutan som var i stort sett rakt i synfältet! så det var första siktproblemet för dagen! men det är åtgärdat och reparerat nu lika bra göra det på en gång innan det blev en större spricka i rutan!! och sedan flöt resan på bra ända tills vi var nästan framme! men kanske arrangörer ska pila innan!! man ska svänga och inte se hänvisningarna när man passerar korsning i lagstadgad hastighet!! till slut så kom vi rätt efter någon vändning!!.

Trevlig att vara tillbaka i orienterings gemenskapen igen och trots lite halvdant väder med regn på vägen till Strängnäs så blev det som vanligt god uppslutning i skogen för att ta sig igenom dom olika banorna och med den sociala gemenskapen före och efter och under tävlingen!! anmälan och skobyte sedan var det dags att ta sig till starten och min far debut orienterade i sina nya skor!! och han höll sig på benen så skorna var nog bra!.

Det tog inte lång tid för att upptäcka att terrängen var väldigt fin och måste nog erkänna att jag blev lite sugen på att springa en bana själv!! men det får bli när pensionsåldern är passerad, rent på backen och och här var det inga siktproblem så såg långt igenom skogen så det var idel beröm till arrangörerna, och det flöt på bra till och med kontroll 3 för mig och min far, sedan dök det upp problem! blev väldigt snett till kontroll 4! så vi besökte kontroll 5 först! och samtidigt så meddelade han! att glasögonen var tappade!! så inte undra att det blir snett när man inte ser kartan så bra!!! men men bara att fortsätta bara halva banan kvar och jag är med som behjälplig vid fall eller dylikt orientering får han sköta själv!!

Men idag sa jag att nu går du fel!! nej blev svaret detta är rätt och jag sa jag väntar här!! tills du insett att du går fel!! och denna gång hade den yngre rätt!!! och efter denna urspårning så letades sista kontrollen upp utan problem och snart siktades målet och lite småbekymmer men klart godkänt efter en månads uppehåll! och glasögonen som min far använde blev kvar i skogen och var inköpta på överskott för 10 kr! och jag glömde stämpla vid sista kontrollen!!inte lätt att att göra flera saker samtidigt!!

Nu är det bara att ladda om till nästa tävling och blir på torsdag i Kungsör så hoppas siktproblemen är borta och inga andra missöden sker, Stort tack för att ni läser och ser mina bilder, God kväll och på återhörande, Mvh Stefan






















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar