torsdag 28 september 2017

Petterssons rallyminnen! Racing downunder!

I dag blir rallyminnet från förr! racingminne och jag var inte ens aktiv men ändock ett av det häftigaste minnena från motorsport! och har då var väldigt mycket aktiv som förare publik arrangör och numera flitig fotograf

Detta evenemang hände inte allt för lång tid tillbaka och som rubriken anspelar så hände det down under alltså i Australien och närmare bestämt på olympia området i Sydney där os hölls år 2000 och ett väldigt fint och härligt område som jag besökt ett antal gånger,men nu var det racing! och avslutning på 2010 år V8 Supercars som jag då visste väldigt lite om och troligtvis inte så väldans många andra i Sverige heller, nu när Volvo har vart en sväng in i det mästerskapet så är det nog mer välkänt här hemma med då var det bara 2 st bilmärken representerade Holden och Ford men inte desto mindre proffsigt! otroligt välordnat med teamen arrangemang och allt annat runt omkring det mästerskapet

En fredag i december 2010 så tog jag pendeltåget ut till homebush bay där Sydney Telstra 500 skulle avgöras under dagarna 3 och redan på pendel tåg stationen under tävlingsbanan som var icke stationär bana blev jag varse om detta var ingen leksaks tävling!! det ljud! vrål som möttes var något som jag inte hade vart med om förut! v8 orna mullrade rejält och dom 650 hästarna var pigga och raska och försökte mig på ett telefon samtal hem till Sverige från underjorden men dom i andra änden hörde inget!! så efter denna ljudchock så var leendet på läpparna fastklistrade under hela helgen.

Med en 3 dagars biljett med depå entre och rock konsert så blev det en oförglömlig upplevelse och något som jag kan rekommedera starkt att besöka kanske lite långt till Australien men går att kombinera med en semester resa och landet är ochså väl värt att turista sig igenom jag har bott där i några år och trivdes väldans bra.

Kände mig lite vilsen i detta storslagna evenemang så tog mig en tur runt området och runt i depån och profssigt var det med presskonferenser och enorma lastbilar som service anläggningar till teamet och lär nog inte blivit mindre av den varan nu när det tillkommit mera bil fabrikanter i mästerskapet Fredagen var det  test och kval och fullt ös var det från början och huvud racet på söndagen ja det var ett drygt 2 timmars race så var inget futtigt 10 eller 12 varv här var det runt 75 varv som skulle avverkas!! och händelserikt och tät racing var det hela tiden.

December månad i Australien det betyder att det är varmt och det var det denna helg så gällde att hålla sig i skuggan och svalka sig med någon öl under dagen och på lördags kvällen så var det rock konsert som lockade och ingick i den 3 dagars biljetten och jag var inte ensam att uppsluta efter den dagens racing på Olympia stadion som ochså rundades av den tillfälliga racingbanan inte helt fullsatt men med tanken på att stadion tar ca 100000 åskådare så var det säkert 75000 åskådare som rockade loss med Axl Rose under lördags kvällen.

Jag är definitivt inget racingfreak och har sett väldigt lite racing i mitt liv men detta var en stor höjdare och slår det mesta jag upplevt i motorsport. Stort tack för att ni läser mina rader, och snart är det helg och kanske vi syns i rallyskogen snart












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar