tisdag 29 oktober 2019

Hetare på bussen än i bastun,dyr middag Tygpåsen höll inte!

Att åka buss i olika länder eller städer har sina olika fördelar eller nackdelar, när vi åker buss i Sverige är det oftast gott och plats och vi får sitta.I Peru är det som jag skrivit förut ju mer personer desto bättre och denna episod handlar om när jag och Maria åkte från Miraflores nära stilla havet och turiststråket i lima vi hade tillbringat en natt på Casa Andina ett fint hotell och en avkopplande stund i Marias studier och en bra semester tur även om vi fortfarande var kvar i huvudstaden och blev en del upplevelser med dom olika fordonen vi färdades till och från hotellet

Bussen hem blev en het historia! när det är fullt i en buss så då går det in lika mycket personer mer tycktes denna chaufför tänka.Jag blev ståendes i bussen och så ochså Maria och jag hade en tung ryggsäck i handen och vinterjacka på mig för att det var vinter! men det hade inte behövts och jag tänkte på dagen före då vi had relaxat i swimmingpoolen och i ångbastun.

 Där i bussen böjade det bli lika hett och trångt var det och så stod jag i en timme! jag är ju en gentleman så jag lät andra sitta i säten som blev lediga innan jag rätt utpumpad slog mig ner i ett ledigt säte genomsvettig och tänkte tillbaka på bastun! jo så går det till på bussen i Lima, Jag pustade ut och tog djupa andetag i den kanske inte friska luften men ändock utanför bussen när vi var framme vid avstigning.

När vi åkte till Miraflores och casa Andina som är ett mycket trevlig hotell nära stilla havet och turiststråket längs med havet, ingen havsutsikt men väl dom kalla vintervindarna kände vi, Taxi åkte vi dit och i backarna mot city så började taxi lukta koppling och illa och Maria trodde det skulle fatta eld, Chaufförn gjorde god min och sa detta är ingen fara kanske det är ett vanligt fenomen! och taxibilar brukar väl ändock vara auttomat växlade men icak sa icke denna var i stort behov av renovering!! men vi kom i alla fall fram.

Dyr middag blev det efter bastu och swimmingpool. Maria ville äta ceviche perus national rätt rå fisk tillagad med diverse tillbehör och är en utsökt rätt säger dom som ätit det.Jag tycker om fisk men är något väldigt mystiskt när jag äter fisk i sydamerika så blir min mage dålig, när jag äter fisk på alla andra jorden hörn så händer inget! så är något konstigt med fisken i sydameika

Men middagen var utsökt och som alltid dyr mat då blir det alltid lite mat! så hade nog behövt tagit migg till korvkiosken efter middagen, men vi åt och njöt av den väldigt goda fisken och jag åt någon god kötträtt men kostade gjorde det men någongång så ska man väl unna sig något lite extra.

Tygpåsar gjorde för jackor kanske inte ska användas för stor handligar, Som på alla andra shopping/supermarkets i Peru har dom nu gjort som vi gör i Sverige använd din egen påse elelar annars får du betala. men betalar du för 1 påse så då packar ochså expediten dina varor, Sista dagen på min semester så gjorde vi en stor handling och på sista stoppet så köptes kyckling och kött in och 2 st mörka öl till lunchen.

Fulllastade så skulle vi ta oss hem och maria tog tygpåsen som var fullpacckad och ämmnade för lätta täckjackor! pang sa det och våran lunch öl låg nu tillsammans med glaskross i den affärens entre! tur var vakten snäll att säga gå ni hem så tar jag hand om detta! alltså lika med att han skulle jaga dit någon satckars expedit att torka upp sörjan efter våran tygpåse som skulle frakta min täckjacka.

Inte alltid att det går som vi tänkt men vi kom hem och vi år hemlagade köttbullar och en trevlig avslutning blev det trots allt på 1 månads semester

Jag bjuder på lite mer av bilder från min semester jag hade i Peru med min  Älskling Maria, ha det gott och ta hand om er alla






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar