lördag 6 januari 2024

Hotellsvit gratis bokades i grevens tid, Rallyäventyr i klassiska värmländska rally marker

 Onsdag natt i mitten av september i full fart med avverka ännu en arbetsnatt i höst mörkret! tanken slår mig på fredag ska vi vara i Arvika på rally Sm final . Ännu en tanke slår mig jag är ledig på fredagen och bättre vara på plats i god tid i stället för att anlända med panik och andan i halsen endast några timmar före fredags starten, Jag har en hotell natt gratis och vid efterforskningar så finner jag ledig på Scandic  bokar det direkt någon gång ska man ha tur! då behöver vi inte stressa 

Fredags avresan blev till torsdags avresa mot de värmländska rally markerna och lite tid för turistande blev det mellan skurarna denna september månad , Morsan styrde ratten och jag skötte noterna och det gick perfekt på de regnvåta vägarna ett stopp i Karlskoga trakten blev det, När vi rullade igenom Karlstad så kom GK door teamet på parad och åkte om en mäktig och dyr kollon med vassa bilar i lasten.

Fredags rusning i Karlstad och tror inte vi såg den berömda sola där denna gång heller den är nog bestämt uppe alla dar förutom när jag inte är på besök sol staden, Nu hade vi Arvika i sikte och nu hamnade vi i kö bakom teamet som just hade blås förbi oss, Inga omkörningar blev det och vi tog oss tid för  gammelvala besök! nej det var inte full fart på det i September men mycket intressant se platsen där det är mycket fullbelagt med folk under den riktiga gammelvalan.

När SS 1 skulle test köras så fick jag ta över ratten men några noter fick jag inte från högerstolen! mest bara uppmaningar om att köra sakta och det gör jag alltid, Vi konstaterade snabbt att ekipagen skulle vakna omedelbart det var ingen lätt första sträcka det fanns det mesta på den biten och häftiga krokiga värmländska rallyvägar tycker vi om.

Framme vid hotellet letade jag parkering och Maria och min mor checkade in, Receptionisten hade lite försynt sagt att vi uppgraderade erat rum till en svit för 4 personer! jo! det går mycket bra sa vi och gott om plats fick vi , Jag hittade en parkering så allt fick en lysande start och till en kostnad på 125 kr för parkering 

Hamburgare för drygt 800 kr nåväl det var för 3 personer så vi blev mätta och belåtna och kunde koppla av på det fina 2 rum stora sviten innan rally äventyret skulle börja 

Tidig frukost och parkeringen gällde bara till dryga kontorsarbetstids början, Ett stort tack till varmt mottagande på hotellet där vi jag och maria bott förut på rally Sweden så kan varmt rekommenderas.

 Flyttning av förläggning tror jag det hette i det militära och vi gjorde detsamma resten av rally helgen så bodde vi på campingen i en stuga för 6 personer så gott om plats fanns det där med. Men en väldigt spännande trapp till loftet! på stugan gjorde det till ett mycket spännande äventyr varje gång man skulle upp eller ner.

Fotografering på service plats och inköp av helgens förtäring stod på programmet under fredagen , alltid trevlig att träffa tävlande service personal annan publik och arrangörer och det låg spänning och förväntan inför starten på kvällen 

Fredags eftermiddag  och vi var laddade som troligtvis alla ekipage var med, en snabb sväng till Arvika city och starten  där fotografering av de R 5 ekipage som fanns med tävlingen och ett och annat ord med några av tävlande,

 Nu bestod vi bara av 2 personer då min mor föredrog kungens firande på tv istället för rally SM final, och jag var stressad då min telefon var bort tappad! som alltid så är jag på tå och uppjagad och mycket laddad för att det ska bli mycket bra bilder, så telefonen var nog inte så lång borta! den var kvarglömd i stugan 

Alla nästan i varje fall tog sikte på målet av SS 1 så då åkte vi naturligtvis till starten av sträckan krokigt var det redan från start , vi promenerade och promenerade och som alltid är det svårt att bestämma sig! så blev tidsnöd till slut i alla fall, Vi hittade en fint vägbyte med goa sladdar så blev fredags kvällens bilder inte alltför kass.

Efter ss 1 så hade jag service i sikte, Maria var av annan åsikt service platsen hade vi redan besökt! jo så var ju fallet kunde inte säga i mot det, Så nu skulle ss 4 köras och rekas, Ok! sa jag och tänkte detta blir en lång kväll, Ss 4 låg inte nästgårds och lång var sträckan också så den rekningen tog ca 3 timmar i mörker , En mycket i mina ögon intetsägande sträcka och Maria frågade flera gånger Where is the curves! jag inte mycket kurvor var mycket snabb sträcka.

Lördag morgon och vi mötte tomten! och han fick skjuts i ca 300 meter, Fotograf Andreas hade bott i hotell bilen! och han siktade in sig på ss 5 som vi passerade på väg mot den sträckan vi åkte på sen fredags kväll, Vi hittade ett vägbyte på sträckan där det blev riktigt bra bilder för oss båda så nöjda och glad kunde vi fortsätta mot nya sträckor och äventyr .

Lite stopp på vägen och vi träffade Henrik Oscarsson och Roger Lindholm nära starten på sträcka 6 då det hade varit tank uppehåll så de hade lite tid att sträcka på benen och vi tog ett snabb stopp för lite intervjuer.

Vi åkte not norra Värmland och Pontus Tidemands  hemma plan och en sträcka som även kördes i 2022 års rally Arvika och blev världsberömd direkt! mycket krokigt och en rally sträcka som jag skulle ge mycket högt betyg och jag kört den, En passage med sväng över krön fick bli foto plats för mig, mycket sevärt vart det! Maria stod längre upp! vi pustade mycket när vi gick en lång dryg kilometer uppförsbacke.

Maria muttrade om att det gick fort! förbi där hon fotograferade så det var inte lättaste fotomöjligheterna och uppförsbacke och en lite sväng där går det fullt  när rally SM ska avgöras och då gäller det att vara stadig med kameran , Bilder blev det och riktigt fartfyllda var dom.

Återlämnande av rally sm foto väst blev det och vi var nöjda och glada lördagen den avgjordes i skönt soligt höst väder, Som alltid många möten och mycket snack i buskarna , högt tempo och en och annan breesladd fick vi med bland bilderna, Vi avslutade med pizza och sedan blev kvällen lång med en första redigering av många bilder! 

Söndagen blev hemresa och avslutning på våran rally sm final helg återigen med solsken och härligt höstväder. nu är det januari och det är kallt, förhoppningsvis så ses vi snart i rallyskogen igen, ha det gott och ta hand om er alla    













































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar