söndag 1 oktober 2017

Mingel vid Gimmersta och vägbreddning på SS 1!!

Lördagen den 30 september så var det dags att ge sig till Gimmersta säteri i närheten av Julita, och 7 grader varmt och solsken var temperaturen för dagen och en skön höst dag i skogen blev det, och final för min far och alla andra som deltar i Klassiska rallycupen, så vi for from Arboga i god tid för att hinna med besiktning och väckning av chaufför!! och det obligatoriska minglet för start!! min syster lena kom direkt från bilorienterings skogen!! njae kanske dom han med lite sömn i mellan alla uppgifter under helgen!!.hej hej hit och dit och en del trevliga samtal han jag med innan jag sa god tur till min far och till Roger innan dom skulle sköta kartläsare sysslorna under dagen i varsin klassisk Volvo av olika modell!.

Sedan var det dags att leta sig ut till SS1 och gärna i början så att alla ekipage blir med på bild!! men att köra och läsa karta när man är själv i bilen är inte det lättaste och speciellt när det man letar efter är en blåbärsplockarstig!!! skulle finnas en typ av stig som till slut fanns där jag vill ha den och där hittade jag timmer upplag och av polisen uppmärkt fd bil som var väl uppbrunnen!! och avstånd till sträckan var ca 150 meter utförsbacke!! så det var perfekt och gott om tid att hitta rätt sväng!!.

Rekognosering av rally sträckor är alltid intressant och alltid får man hör att ca 400 m längre bort var det bra och fint och sevärt! men efter diverse promenader både fram och tillbaka i början på sträckan och samtal med likasinnade utefter sträckan så valde jag bort gamsvängen!! och placerade jag mig själv!! i en sväng där det skulle kunna bli fina åkbilder och kanske en och annan sladd!! och efter 2 st föråkare som började med väg breddning!!! av denna kurva så förstod jag att här skulle det bli action och att träd, sopptunnor och brevlådor stod väldigt dåligt till

Första skarpa kurvan på sträckan visade sig svänga mer än vad förare och kartläsare förväntat sig! och jag och 1 person till fick se väldigt mycket action och olika körstilar och spårval i denna tydligen väldigt överraskande sväng,och många fick använda plattan i mattan för att gasa sig ur skogen och den besvärliga situationen dom hamnade i när dom såg hur kurvan nöp till ordentligt! och vi 2 st som befann oss där blev nervösare när bilarna var längre och längre ut i skogen! att vi skulle behöva lyfta bilarna ut ur skogen!! men till slut så tog sig alla igenom den svängen och utan större tidspillan och ingen skada på varken bilar eller diverse sopptunnor och brevlådor och träd som var ohälsosamt nära vissa bilar!! men efter den svängen var nog definitivt alla förare och kartläsare uppvärmda och vakna!

SS 3 i samma sväng gick betydligt bättre och lugnare även om det blev en och annan sladd då med, och förhoppningsvis så flöt tävlingen på bra för alla inblandade och tack till Katrineholms MK och medarrangörer för en bra tävling i solsken fina vägar och skönt höstväder, och ännu en trivsam rallydag och som alltid tack för alla pratstunder och alltid lika kul att träffas på tävlingar.

Hösten flyger fram och veckorna och helgerna dom fladdrar fram i en rasande fart, och inte så väldigt många rally helger kvar, nästa helg blir det Rikspokalen på lördagen och eventuellt sprint i Eskilstuna på söndagen, och stort tack för showen i rallyskogen till er alla chaufförer och kartläsare, och på återseende till nästa helg, och stort tack för kommentarer och beställning av bilder och att ni läser mina rader, go kväll och njut av resten av söndagen Mvh Stefan















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar